• 1
  • 2
2009-09-11, 22:17
Bannlyst
Hej

Har nyss installerat Windows XP Pro på min nya dator. Det första som kändes lite skumt när jag startade datorn var att jag inte hade någon hårddisk med volymen C, där min os ligger så är volymen istället E. Jag undrar bara om det spelar någon roll och om den måste heta C eller om det går bra att den heter E istället?

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2009-09-11, 22:18
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFish
Hej

Har nyss installerat Windows XP Pro på min nya dator. Det första som kändes lite skumt när jag startade datorn var att jag inte hade någon hårddisk med volymen C, där min os ligger så är volymen istället E. Jag undrar bara om det spelar någon roll och om den måste heta C eller om det går bra att den heter E istället?

Tacksam för snabbt svar!

Det spelar ingen som helst roll, så länge du är medveten om att ditt OS ligger på E:\
Citera
2009-09-11, 22:19
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Det spelar ingen som helst roll, så länge du är medveten om att ditt OS ligger på E:\

Har man fysiska hårddiskar för varje enhet så kommer datorn ev. inte starta om du tar bort den enhet som man använder som boot hårddisk.
Citera
2009-09-11, 22:22
Medlem
epost72s avatar
Som sagt så spelar det ingen roll, andra program som installeras märker av vart OS:et ligger och placerar filer rätt. Dock skulle jag personligen känna mig lite obekväm med den situationen.
Citera
2009-09-11, 22:23
Bannlyst
Jag upptäckte nu att något flyttbart lagringsmedium istället fått volymen C. Det känns väldigt skumt, går inte det att ändra på något sätt? Kan väl dock sluta lite dumt om man ändrar enhetsbeteckningen på os hårddisken?
Citera
2009-09-11, 22:23
Medlem
CronoSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Har man fysiska hårddiskar för varje enhet så kommer datorn ev. inte starta om du tar bort den enhet som man använder som boot hårddisk.

Han använder ju E: som bootdisk.
Citera
2009-09-11, 22:26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag upptäckte nu att något flyttbart lagringsmedium istället fått volymen C. Det känns väldigt skumt, går inte det att ändra på något sätt? Kan väl dock sluta lite dumt om man ändrar enhetsbeteckningen på os hårddisken?
Att ändra enhetsbeteckning på disken som man har sitt OS placerat är inget som kan rekommenderas. Kan det vara så att du hade något externt minne i datorn när du installerade OS:et?
Citera
2009-09-11, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Att ändra enhetsbeteckning på disken som man har sitt OS placerat är inget som kan rekommenderas. Kan det vara så att du hade något externt minne i datorn när du installerade OS:et?

Vad jag förstår så är det min kortläsare i datorn som fått enhetsbeteckningen C, läsaren har fått D och hårddiskarna E och F.

Är ju sjukt ovant att kolla på så det hade ju varit rätt skönt om man kunde ordna det på något lätt sätt. Jag skulle ju kunna formatera om igen, har inte ens installerat drivrutiner ännu så
Senast redigerad av MrFish 2009-09-11 kl. 22:37.
Citera
2009-09-11, 22:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Vad jag förstår så är det min kortläsare i datorn som fått enhetsbeteckningen C, läsaren har fått D och hårddiskarna E och F

OK inte mycket att göra i efterhand...
Jag kan inte rekommendera att ändra enhetsbeteckningen för OS:et det kan fungera men det kan likaväl bli kaiko.
Citera
2009-09-11, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
OK inte mycket att göra i efterhand...
Jag kan inte rekommendera att ändra enhetsbeteckningen för OS:et det kan fungera men det kan likaväl bli kaiko.

Kan inte fixa det genom att formatera om heller?
Citera
2009-09-11, 22:43
Medlem
trickydicks avatar
Om man kör lite moderna OS så kan systemet ligga vart fan som helst.. Mitt system ligger på 'Quicksilver' enhetsbokstäver härstammar från 70-talet. Samma sak gäller Bios…

Stenåldersteknik…
Citera
2009-09-11, 22:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Kan inte fixa det genom att formatera om heller?
Jo naturligtvis, koppla bort allting som kan påverka i form av externa enheter, kolla i BIOS så att hårddisken ligger som andra bootenhet, CD/DVD måste ju ligga som första under själva installationen, var uppmärksam innan du börjar installera så att du får OS:et på C:, detta är ju inte livsavgörande, men som sagt C: är ju traditionellt platsen för OS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in