2009-11-12, 21:13
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Asperger eller?

Och Hannibal.Lecter, du kanske redan har svarat på den här frågan i tråden, men du skrev att du började må dåligt när du var 16, och sen eskalerade det. Hur fort gick det därifrån, hur gammal var du när du fick diagnosen?
Ja, vid 16 års ålder fick jag kontakt med psykiatrin för första gången. Sen gick det väl ca 4-5 år innan jag fick diagnosen, alltså vid 20-21-års åldern.

Hade flyttat ifrån mina föräldrar till en annan stad, men bara ca 6 månader flyttade jag till egen lägenhet igen i hemstaden. Vid studenten mådde jag som sämst (19 år), o klarade knappt av den.
Citera
2009-11-12, 22:06
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Hej o tack!

Jag har aldrig fått ett anfall offentligt, förutom ett par gånger då jag varit full. Jag berättar naturligtvis inte på t.ex första dejten att jag är schizofren. Kan på sin höjd säga att jag är sjukskriven, o när de frågar varför, så svarar jag bara att jag inte mår så bra psykiskt (depression).

De flesta av mina vänner har jag berättat om min sjukdom för. Det är inte bara att säga att man är schizofren, utan måste förklara ens situation, så de inte tror att man är värsta Thomas Quick. Man får förklara att schizofreni inte är det samma som olika personligheter. Mer att man kan inbilla sig saker.

Hur har dina bekanta reagerat då?
Citera
2009-11-12, 22:10
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Asperger eller?

nej... inte direkt..
edit: hade jag velat sagt vad det är så hade jag ju gjort det
Senast redigerad av BlotGoth 2009-11-12 kl. 22:23.
Citera
2009-11-13, 01:53
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Kan vara medfött, men vi har inga kända schizofrena i släkten. Men jag började må dåligt när jag var 16 år. Sen eskalerade det o jag fick tätare kontakt med psyk.

Kan du beskriva närmare hur schizofrenin utvecklades? Började det med att du mådde dåligt och hade ångest? Hur kändes det och hur gick det till när du blev sjukare och slutligen blev schizofren?

En annan sak. Är det inte lite så att du lever i rollen som schizofren nu när du har diagnos? Är inte chansen för tillfrisknande mindre om du accepterar och fortsätter leva i det, eller är det utom din kontroll?
Citera
2009-11-13, 10:06
Bannlyst
Hej Hannibal och tack för en väldigt intressant tråd!!
Du har drogat en del läste jag...

I vilken ålder var det?

Kan drogerna ha varit en utlösande faktor till sjukdomen?

Blev du paranoid efter en tids användande av amfetamin?

När jag läser dina inlägg känns det som du har en likgiltig eller glädjelös ton, stämmer det? Är du deprimerad nu?

Äter du lithium eller något liknande som "neutraliserar" ditt känsloliv?

Ämnet intresserar mig mycket, schizofreni finns i min släkt...
Jag missbrukande droger i ganska många år när jag var yngre, främst amfetamin, och jag blev otroligt paranoid dom sista åren...
Kunde inte gå på toa utan att leta efter dolda kameror (förmodligen för att jag alltid injicerade på toaletter), jag kunde inte dusha med drapperiet fördraget för jag trodde det stog nån bakom där isf, jag hade en ständig känsla att jag var bevakad, att någon/något smög på mig etc etc.

Jag trodde att jag skulle bli psykiskt sjuk på riktigt, speciellt efterssom schizofreni finns i släkten. Nu är jag snart 30år så det borde väl ha yttrat sig nu...
Min paranoia försvann helt när jag hade varit drogfri nåt år...
MVH
Citera
2009-11-13, 12:13
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Kan du beskriva närmare hur schizofrenin utvecklades? Började det med att du mådde dåligt och hade ångest? Hur kändes det och hur gick det till när du blev sjukare och slutligen blev schizofren?

En annan sak. Är det inte lite så att du lever i rollen som schizofren nu när du har diagnos? Är inte chansen för tillfrisknande mindre om du accepterar och fortsätter leva i det, eller är det utom din kontroll?
Hannibal är inget typiskt exempel i vilket fall. Tyvärr är psykiatrisering otroligt vanligt i denna grupp. Jättesvårt att bryta när man väl fastnat i nätet. Synen på sig själv är sällan eller aldrig den bästa.

Problemet med schizofreni är att man tillfrisknar inte utan lär sig leva med det och inte mot det.
Citera
2009-11-13, 12:15
Medlem
Du pratar om röster, men hur exakt yttrar dessa sig? Är det ett genuint hörselintryck så att du till och med inte kan skilja på ifall det är någon i rummet som säger något, eller om det kommer från ditt huvud?
Citera
2009-11-13, 17:26
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Hannibal är inget typiskt exempel i vilket fall. Tyvärr är psykiatrisering otroligt vanligt i denna grupp. Jättesvårt att bryta när man väl fastnat i nätet. Synen på sig själv är sällan eller aldrig den bästa.

Problemet med schizofreni är att man tillfrisknar inte utan lär sig leva med det och inte mot det.

Min undertanke var just det. Att det diagnosticeras friskt. Kanske kan hannibals symptom vara långt gångna ångestsymptom vilket lett till personlig förvirring. Det skulle ju i så fall innebära att vem som helst under tillräcklig press han "spåra ur" sin personliga agenda och gå vilse och hamna i den sitsen. Då är det ju inte egentlig schizofreni det handlar om, och tillståndet borde i så fall gå att förbättra.

Det viktigaste om någon ska bli bättre är antagligen att "den drabbade" återfår sin tro på sig själv och sin förmåga att kunna bli frisk. Bli man diagnosticerad med schizofreni tänker nog många (medvetet eller ej) att det är kört och slutar kämpa.
Citera
2009-11-14, 00:35
Medlem
X-raySpaceFlashs avatar
Hej! Jag har en fråga! Jag har en farbror som är schizofren, och ibland säger han typ "nu kommer det över mig" och han visar med händerna hur det är som om nått forsar ner över hela kroppen och då måste han gå och ta sina piller och stänga in sig på sitt rum en timme eller nått.. Men frågan är: kan du också känna att det liksom forsar över dig på nått sätt? Och får du något slags jobbig biverkning av dina piller?
Citera
2009-11-14, 02:07
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Hur har dina bekanta reagerat då?
De har reagerat typ; -Jaha, trodde inte schizofreni var sånt (när jag rent ut sagt att jag har schizofreni). De har tidigare trott att jag haft depression o ångest, m.m.
Citera
2009-11-14, 02:14
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion

Det började i gymnasiet, i högstadiet fick jag ungefär 4.0 i betyg. Sen började jag gå hos en psykolog som inte kunde konstatera annat än svår depression. Sen, när jag gått ut gymnasiet flyttade jag till en annan stad, men flyttade ganska snart tillbaka. Då fick jag återigen kontakt med psykiatrin o samma psykolog. Fick lite Risperdal o sånt.

Jag vet inte om om jag inbillar mig eller inte. Men jag har fått diagnosen av chefsöverläkaren. Jag blir helt knäpp utan mina mediciner, så jag tror det är utom min kontroll.
Citera
2009-11-14, 02:23
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cottonfever
Hej Hannibal och tack för en väldigt intressant tråd!!
Du har drogat en del läste jag...

I vilken ålder var det?

Kan drogerna ha varit en utlösande faktor till sjukdomen?

Blev du paranoid efter en tids användande av amfetamin?

När jag läser dina inlägg känns det som du har en likgiltig eller glädjelös ton, stämmer det? Är du deprimerad nu?

Äter du lithium eller något liknande som "neutraliserar" ditt känsloliv?

Ämnet intresserar mig mycket, schizofreni finns i min släkt...
Jag missbrukande droger i ganska många år när jag var yngre, främst amfetamin, och jag blev otroligt paranoid dom sista åren...
Kunde inte gå på toa utan att leta efter dolda kameror (förmodligen för att jag alltid injicerade på toaletter), jag kunde inte dusha med drapperiet fördraget för jag trodde det stog nån bakom där isf, jag hade en ständig känsla att jag var bevakad, att någon/något smög på mig etc etc.

Jag trodde att jag skulle bli psykiskt sjuk på riktigt, speciellt efterssom schizofreni finns i släkten. Nu är jag snart 30år så det borde väl ha yttrat sig nu...
Min paranoia försvann helt när jag hade varit drogfri nåt år...
MVH
Hej o tack!

Jag drogade en hel del när jag var i 20-års åldern, det var CS, opiater, benzo, hallucinogener o cannabis. Men det var inte en utlösande faktor, jag kände likadant innan jag började med droger.

Men nej, jag använde inte amfetamin så mycket. Däremot mycket Ritalin (men det var inte utskrivet åt mig).

Ja, jag är ganska glädjelös o lider av depression. Dock har jag inte längre suicid-tankar som jag hade innan ECT-behandlingarna som jag fått.

Nej, jag har aldrig aldrig ätit lithium, även om det utreddes ett tag om jag var bipolär.

O nej, det du senare beskriver har jag aldrig upplevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in