2009-10-01, 20:48
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat
Är detta korrekt? Schizofreni brukar bryta ut när man är 20-35 har jag hört.
Jag är lite orolig då jag själv påvisar symtom på det. Är förmodligen inbillning, självdiagnostering är bland det farligaste man kan göra.

Men är den verkligen korrekt att paranoid schizofreni bryter ut i medelåldern?
Jo, jag har för mig att paranoid schizofreni bryter ut senare än de andra formerna, som simplex, katatoni o hebefreni.
Citera
2009-10-01, 20:49
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Känner man av att schizofreni börjar komma så tror jag det sista man bör göra är att lyssna efter eller titta efter hallucinationer. Istället bör man vara i s k uptime så mkt som möjligt med stort focus på omgivningen kontra inre tankar. På så sätt får eventuella hallucinationer mindre hjärnkraft att skapa momentum.

Bara en tanke.
Jo, det håller jag med om.
Citera
2009-10-01, 20:52
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Väldigt intressant tråd. Jag har haft rätt mycket hypokondriska föreställningar om att jag skulle vara på väg att utveckla schizofreni (jag är 24 år och man, standardåldern vad jag förstått), men har varken hört röster, hallucinerat, fått raseriutbrott, trott att någon är ute efter mig eller liknande. Det är mest att jag haft duktigt med ångest och känt mig lite avtrubbad som fått in mig på det spåret - med hypokondrin har jag dessutom ibland blivit på helspänn och suttit och lyssnat efter röster eller hoppat till när jag sett en rörelse i ögonvrån (som dock alltid haft en logisk förklaring när jag tittat efter). Men åtminstone din bild av sjukdomsförloppet känns ju rätt långt ifrån det...

Jag pluggar även till psykolog just nu (lite ironiskt, jag vet) och blir rätt paff när du nämner att du alltså diagnosticerades med bl.a. Rorschach-tester? Det lilla jag har läst om den testmetoden har varit entydigt negativt/avfärdande - rent kvacksalveri, alltså. Intressant! Har du någon aning om ifall det här är standard även idag?

Som flera andra noterat är det förresten rätt överraskande och kul att se att du förmodligen har bättre verklighetsförankring än många som inte fått någon psykiatrisk diagnos.
Ja, Rorschach-testet var ju bara en del. Har gjort kanske 10 tester till, samt EEG-mätning o CT-scanning. Men jag tror att det är standard med Rorschach, eller så var det bara min psykolog som är extra förtjust i det. Har sett att hon har massvis med böcker om just det testet på sitt kontor.
Citera
2009-10-01, 20:59
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Jo, jag tror att cannabis kan ge psykoser, men inte efter enstaka gånger. Jag har ju även tagit t.ex LSD, men jag påverkades inte i längden av det. Visst hjälper cannabis också lite, men det gör ju alkohol också. Även fast jag har Stesolid, så dricker jag en del.

Du fick inga synfel som kom efter din LSD tripp?

Jag har tagit LSD ett par gånger. Tror det var 3 eller 4 gånger.
Detta var för ungefär 1 och ett halvt år sedan, och jag har något slags "synfel" som kom exakt efter den senaste trippen.

Det är så att om jag stirrar på en och samma punkt ett tag, så börjar det jag kollar på "pulsera" och liksom gå i "vågor". Svårt att förklara, men det blir som ett lager som läggs på synen.

Och det blir starkare ju längre jag stirrar. Om jag byter punkt att kolla på så blir det normalt igen.

Men om vi säger att jag kollar på mig själv i spegeln ett tag, och bara stirrar på mina ögon i spegeln, så börjar mitt ansikte pulsera och vibrera eller hur man ska säga.
Tillslut så börjar mitt ansikte ändra färg och pulserar så mycket så det börjar liksom ändras nästan.
Detaljerna i näsan, håret, ögonen, allt ändras så jag börjar se ut som en annan person.
Mitt hår kan börja växa, munnen kan röra sig utan att jag rör min egen mun, ögonen kan åka upp eller ner.
Det är rätt äckligt, men som sagt så händer det här endast när jag stirrar på en och samma punkt under ett långt tag..
Annars har jag inga problem med synen.
Men jag har länge undrat vad det är för slags synproblem eller vad det nu är.

Något som jag säkert kan säga är att det har något med LSDn att göra, för jag hade inte dessa "problem" innan jag tog syra. Det kom exakt efteråt.

Har börjat också tänka i banor att det kanske är en schizofren utveckling, att jag kanske snart inom några år börjar utveckla riktig schizofreni. Att det är hallucinationer.
Tänkte bara höra om du känner igen något i det jag beskrev?
Citera
2009-10-01, 21:06
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor

Detta var för ungefär 1 och ett halvt år sedan, och jag har något slags "synfel" som kom exakt efter den senaste trippen.

Det är så att om jag stirrar på en och samma punkt ett tag, så börjar det jag kollar på "pulsera" och liksom gå i "vågor". Svårt att förklara, men det blir som ett lager som läggs på synen.

Och det blir starkare ju längre jag stirrar. Om jag byter punkt att kolla på så blir det normalt igen.

Men om vi säger att jag kollar på mig själv i spegeln ett tag, och bara stirrar på mina ögon i spegeln, så börjar mitt ansikte pulsera och vibrera eller hur man ska säga.
Tillslut så börjar mitt ansikte ändra färg och pulserar så mycket så det börjar liksom ändras nästan.
Detaljerna i näsan, håret, ögonen, allt ändras så jag börjar se ut som en annan person.
Mitt hår kan börja växa, munnen kan röra sig utan att jag rör min egen mun, ögonen kan åka upp eller ner.
Det är rätt äckligt, men som sagt så händer det här endast när jag stirrar på en och samma punkt under ett långt tag..

Något som jag säkert kan säga är att det har något med LSDn att göra, för jag hade inte dessa "problem" innan jag tog syra. Det kom exakt efteråt.

Har börjat också tänka i banor att det kanske är en schizofren utveckling, att jag kanske snart inom några år börjar utveckla riktig schizofreni. Att det är hallucinationer.
Nej, det är inget jag har märkt av. Men kanske det kan vara HPPD? Betyder nåt i stil med Halucinogenic Persistant Permanent Disorder (eller nått sånt). Jag har aldrig haft några visuella hallucinationer (förutom när jag tagit t.ex LSD, har bara gjort det 2 ggr).
Citera
2009-10-01, 21:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Har skummat lite i tråden och du verkar vara bland de vettigare och mest balanserade, åtminstone här på Fb (vilket iofs inte säger så mycket). Du funderar aldrig på - ā la Thåström - om det är du som är normal och alla de andra som är konstiga? (seriöst menad fråga)
Citera
2009-10-01, 21:29
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har skummat lite i tråden och du verkar vara bland de vettigare och mest balanserade, åtminstone här på Fb (vilket iofs inte säger så mycket). Du funderar aldrig på - ā la Thåström - om det är du som är normal och alla de andra som är konstiga? (seriöst menad fråga)
Nja, ibland har jag ju tyckt att det är jag som har rätt trots att alla andra är emot mig. Men jag litar trots allt på psykiatrin.
Citera
2009-10-02, 02:51
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor

Kola upp HPPD, får jag fråga hur mkt syra du tog den sista gången?
Citera
2009-10-02, 06:54
Bannlyst
Som många andra skrivit, en mycket bra och informativ tråd detta! Själv fick jag nyligen och till slut (Vid 56 års ålder) diagnosen bipolär (manodepressiv) och jag känner igen mig mycket i en hel del av det du skriver. Något jag funderat mycket över är att den gemensamma faktorn som binder samman olika psykiska sjukdomar verkar handla om ångest och höga stressnivåer. jag har inte heller några typiska manodepressiva grejer för mig utan det handlar väldigt mycket om oförmåga att tagga ned, att stress och oro accelererar och att det leder till ökad aktivitet till dess att man går ner för räkning...och så börjar det om.

När det handlar om schizofreni så har jag för mig att man brukar säga att en tredjedel blir friska på sikt, en tredjedel står kvar på samma sjukdomsnivå och en tredjedel blir sämre.

Något jag undrar över är om du har lagt märke till yttre faktorer som påverkar din sjukdom...t.ex. höga krav från omgivningen (Eller krav som du upplever som höga)?
Citera
2009-10-02, 11:39
Medlem
Stubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Jo, jag har för mig att paranoid schizofreni bryter ut senare än de andra formerna, som simplex, katatoni o hebefreni.

Schizosena, det kan utlösas vid 50-70 ålder, men jag har för mig att det växlar ut senila eller demenssjukdom. Schizosena är kanske en gammal diagnos (?)

Rätta mig om det är fel.
Citera
2009-10-02, 20:00
Medlem
An avarege man is too concerned with liking people
or with being liked himself. A warrior likes, thats all.
He likes whatever or whomever he wants,
for the hell of it.
Citera
2009-10-02, 20:33
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Som många andra skrivit, en mycket bra och informativ tråd detta! Själv fick jag nyligen och till slut (Vid 56 års ålder) diagnosen bipolär (manodepressiv) och jag känner igen mig mycket i en hel del av det du skriver. Något jag funderat mycket över är att den gemensamma faktorn som binder samman olika psykiska sjukdomar verkar handla om ångest och höga stressnivåer. jag har inte heller några typiska manodepressiva grejer för mig utan det handlar väldigt mycket om oförmåga att tagga ned, att stress och oro accelererar och att det leder till ökad aktivitet till dess att man går ner för räkning...och så börjar det om.

När det handlar om schizofreni så har jag för mig att man brukar säga att en tredjedel blir friska på sikt, en tredjedel står kvar på samma sjukdomsnivå och en tredjedel blir sämre.

Något jag undrar över är om du har lagt märke till yttre faktorer som påverkar din sjukdom...t.ex. höga krav från omgivningen (Eller krav som du upplever som höga)?
Jag har även blivit utredd för bipolär sjukdom, o ville testa Lithium. Men det blev inget av det. Men jag har också hör det där om tre tredjedelar.

Man kan bara att hoppas på att man tillhör den 1/3-del som blir bättre!

Men ja, jag hade press på mig för mina föräldrar att jag skulle läsa vidare efter gymnasiet. Men jag blev sjuk vid 16-17 års-åldern. Så det blev inget med det.
Senast redigerad av Hannibal.Lecter 2009-10-02 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in