Har sett lite på tv hur Amerikanska polisen jobbar.
Dom verkar sitta en och en i polisbilarna och jobba mera för att synas och förebyggande än vad svenska polisen gör.
Hur tror ni att det skulle fungera i Sverige ?
Ingen polis på forumet som kan ge sin syn på saken ?
Ensampatrullering är inte normen i Sverige på grund av säkerhetsskäl. Det är mycket man inte kan göra när man är ensam. I USA är det vanligare på grund av deras höga polistäthet, på COPS brukar det dyka upp väldigt många bilar även på bagatellartade brott.
Sedan förekommer ensampatrullering även i Sverige, och två i varje patrull förekommer i USA.
Själv är jag inte mycket för att jobba ensam. Man blir begränsad i sina handlingsalternativ och dessutom är det satans tråkigt att glida omkring själv en hel natt(dessutom lättare att somna vid ratten).
Men ta centrala Sthlm eller Uppsala en lördagskväll och kör ett exempel på det.
Vanligen 3 bilar centralt och byter till Usa modellen och då ha 6 bilar som syns på gatorna,funkar inte det som en trygghet för folk som flanerar på gatorna eller blir det bara en falsk trygghet och provocerande för dom fulla Gangsters ?
Vad jag är ute efter är dom helt galna misshandel,våldtäkter och ibland mord som kan bli av berusade och påtända.
Tänker direkt på Kungsgatan där en kille vart mördad för att han sa åt några att inte pissa mitt på gatan.
Kan inte dom brotten bli färre med mera polisbilar synliga ?
det finns ju helt klart både för och nackdelar med det.
titta bara på amerikanska polisen som drar vapen för en trasig baklyckta för att dom är själva och mer på sin vakt?
jag tror att åker man själv så tänker man efter mer på vad som kan hända.
i usa så skjuter dom ju hej vilt och ibland helt oskyldiga människor.
men är man två så kan en gå fram och en hålla koll på förare/passagerare vilket är betydligt bättre.
men med fler polisbilar i rullning så tror jag definitivt att brotten minskar eller att fler brottslingar åker fast.
det finns ju helt klart både för och nackdelar med det.
titta bara på amerikanska polisen som drar vapen för en trasig baklyckta för att dom är själva och mer på sin vakt?
jag tror att åker man själv så tänker man efter mer på vad som kan hända.
i usa så skjuter dom ju hej vilt och ibland helt oskyldiga människor.
men är man två så kan en gå fram och en hålla koll på förare/passagerare vilket är betydligt bättre.
men med fler polisbilar i rullning så tror jag definitivt att brotten minskar eller att fler brottslingar åker fast.
Nej, polisen skjuter inte hej vilt i USA. Du har tittat på för många filmer.
Har sett lite på tv hur Amerikanska polisen jobbar.
Dom verkar sitta en och en i polisbilarna och jobba mera för att synas och förebyggande än vad svenska polisen gör.
Hur tror ni att det skulle fungera i Sverige ?
Ingen polis på forumet som kan ge sin syn på saken ?
hade varit kul att låta 10 amerikanska poliser jobba här i ett år och 10 svenska poliser i usa
Beror antagligen mycket vad för typ av brott som begås i majoriteten av länderna också.
I USA händer det väldigt ofta att en polis stoppar en bil för fortkörning eller inte stannat vid en stopp skylt.
Och föraren sticker ut en pistol och börjar skjuta, plus att det florerar så otroligt mycket mer vapen i staterna än här hemma i Sverige.
Så självklart måste polisen där vara mer på sin vakt.
Tycker faktiskt att polisen i Sverige borde bli lite hårdare mot alla brottslingar, införskaffa tazers.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!