• 1
  • 2
2009-09-11, 17:25
Medlem
Guybrushs avatar
Hittade en fläskfilé i en påse i kylen, har för mig att det var ca en vecka sen jag stoppade in den där. Är det ätbart? Eftersom marinaden luktar så starkt kan jag inte lite på näsan i det här fallet.
Citera
2009-09-11, 17:40
Medlem
Skär i den så att du kommer åt köttet och stoppa dit näsan och dra ett djupt andetag.
Citera
2009-09-11, 17:44
Medlem
Skulle aldrig äta, inte ens lukta på.

Två dagar max har jag hört.
Citera
2009-09-11, 17:49
Medlem
Lär väl klara sig längre än två dagar, men en vecka är väl ganska tveksamt. Vet inte om marinaden på nåt sätt kan göra så att köttet klarar sig bättre iofs.
Citera
2009-09-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Vet inte om marinaden på nåt sätt kan göra så att köttet klarar sig bättre iofs.
Egentligen inte, när du slänger i marinaden så tillför du en jäkla massa bakterier som inte var där från början. Luft har, självklart, tillåtits komma in vilket gör att bakterierna kan frodas och växa till sig ordentligt. Kylskåp är sällan kallare än 6-8 grader, 0-2 är mycket bättre ur bakteriehämmande synpunkt.
Citera
2009-09-11, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Hittade en fläskfilé i en påse i kylen, har för mig att det var ca en vecka sen jag stoppade in den där. Är det ätbart? Eftersom marinaden luktar så starkt kan jag inte lite på näsan i det här fallet.

Kan lova dig att jag garanterat utan att tveka kan äta en fläskfile som har legat i en vecka. Sålänge den har varit kyld är det ingen fara. Bästföredatum och statliga rekomendationer är bara trams.
Citera
2009-09-11, 18:40
Medlem
Cantorass avatar
Vad hade du i marinaden?
Citera
2009-09-11, 22:38
Medlem
dePauls avatar
Efter en vecka i marinad (oavsett vilken) så är köttet fördärvat oavsett om det går att äta eller inte - både ur konsistens- och smaksynpunkt.

~Paul~
Citera
2009-09-11, 22:51
Medlem
zepofans avatar
Får nog hålla med några av ovanstående inlägg. Köttet är säkert ätbart men smakmässigt är det fördärvat.
Citera
2009-09-12, 19:14
Medlem
Sam.Bogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Efter en vecka i marinad (oavsett vilken) så är köttet fördärvat oavsett om det går att äta eller inte - både ur konsistens- och smaksynpunkt.

~Paul~
Kan du utveckla svaret,varför är det fördärvat?
samson
Citera
2009-09-13, 16:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
samson
Fläskfilé är en ganska ömtålig styckdetalj. I vanliga fall så räcker det att marinera den i ca 20 till 40 minuter. Ju längre marinaden får verka desto lösare blir konsistensen på köttet. Efter en vecka är fläskfilén i det närmaste upplöst och liknar gröt i samband med tillagning.

~Paul~
Citera
2009-09-14, 09:29
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
samson

I princip är det så att köttet "tillagas" genom att proteinerna påverkas om det ligger i en sur marinad (citron, vinäger, vin). Detta utnyttjar man när man gör ceviche på fisk.
Låter du köttet ligga i en hel vecka har det liknande effekt som att överkoka/översteka.
Jag är dock inte lika säker på att en olje- eller sockerbaserad marinad skulle ha samma effekt - jag har haft lövbiff i marinad(olja+ostronsås) i upp till fem dagar och den blir bara bättre med tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in