2009-09-11, 17:33
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkabouts
Ditt påstående blir sant då vulkanen smäller av. Däremot kan man kolla tillbaka och säga att ditt påstående var sant då du sa det. Men varför skulle framtiden vara förutbestämd för detta?

Nej, det är sant eller falskt nu. Men framtiden är inte förutbestämd ändå.
Citera
2009-09-11, 17:39
Medlem
walkaboutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Nej, det är sant eller falskt nu. Men framtiden är inte förutbestämd ändå.

Va? Om jag säger att imorgon är det den 12 september, och så är det det. Då är ju mitt påstående sant. Ja, mitt påstående just då jag säger det är ju antingen falskt eller sant. Du kanske missförstod mig, jag tror inte att framtiden är förutbestämd.
Citera
2009-09-11, 17:45
Medlem
inglroriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Du blandar ihop saker och gör det jobbigt för dig.

Antag att du vid en viss tidpunkt T1 uttalar dig om en framtida händelse H vid tidpunkten T2, enligt följande schema:

P - Vid T2 kommer H att inträffa.

P har, vid T1, ett sanningsvärde, så mycket stämmer. Liksom det vore sant att 1780 uttala sig om att jag skulle skriva just de ord jag skriver nu just nu.

Att P redan nu har ett sanningsvärde innebär ingenting för P:s modala status. P kan vara kontingent eller nödvändigt sann/falsk.

Men troligen förvirras du av det här: om P är sann vid T1, så kan P inte misslyckas med att inträffa vid T2. Det liknar resonemanget om att eftersom Gud vet allt, så är allt som sker nödvändigt (eftersom Gud redan vet det, och då kan det inte ske). Det ingår ett tankefel här.

Det är nödvändigt att Gud vet allt (eller att P liksom alla satser har ett sanningsvärde). Det innebär inte att det specifika faktum Gud vet (eller JUST DET sanningsvärde som P har) är nödvändigt i sig. Nödvändighet kan inte överföras på det sättet.

Så här ser det ut (N betyder nödvändighet)

N (P -> "H kommer att inträffa vid T2")
Inte:
P -> N ("H kommer att inträffa vid T2")

Jag ställer upp lite övertydligt så du ser vad som gäller. Egentligen kan påståendena inom citat ersättas av P. Men naturligtvis är det nödvändigt att våra sanna påståenden motsvaras av reella sakförhållanden. Men att vi råkar uttala oss sant om en viss händelse gör den inte oundviklig i sig. Det oundvikliga är relationen mellan påståendet och sakförhållandet, inte sakförhållandets realisering.
Läs här så får du säkert mycket nöje:
http://users.ox.ac.uk/~ball0888/sala...abattlehub.htm

Tack för ett intressant inlägg/svar.
Vad menar du med P:s modala status?
Citera
2009-09-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walkabouts
Va? Om jag säger att imorgon är det den 12 september, och så är det det. Då är ju mitt påstående sant. Ja, mitt påstående just då jag säger det är ju antingen falskt eller sant. Du kanske missförstod mig, jag tror inte att framtiden är förutbestämd.

Han menar att det är sant (eller falskt) nu, bara att vi omöjligt kan veta om det var det förrän vulkanen smäller av.
Citera
2009-09-12, 02:16
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inglrorious
Om jag påstår tex. att "Imorgon kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti" så har det påståendet redan ett sannigsvärde. Antingen är det sant, alltså kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti imorgon, eller så är det falskt, det komer inte att smälla av en vulkan i Tjottahejti.

Tankar kring detta? Vad betyder det egentligen i filosofisk mening? Betyder det att framtiden redan är bestämd?
Jag vet inte om du redan har fått ungefär det här svaret, men i krångligare form, av exempelvis Thucydides. Jag har inte tålamod nog att försöka sätta mig in i det han skriver, och antagligen skulle jag inte fatta, ens om jag försökte.

Att något har ett sanningsvärde betyder bara att det kan verifieras eller falsifieras i efterhand. Det betyder motsatsen till förutbestämt – det betyder bestämt i efterhand. Att något verifieras betyder inte att verkligheten var förutbestämd. Jag kan säga att jag kommer att få en finne på näsan mot alla odds imorgon, men om det händer, så är det inträffandet inget bevis för att framtiden är avgjord på förhand. Det visar bara att jag hade tur när jag gissade på det.

Du kan skriva en lottorad och få alla rätt, men det visade sig i så fall i efterhand att du råkade skriva ner rätt rad. Det kallar man slump eller sammanträffande. Det finns ingen annan relation mellan den rad du skrev ner, och den rad som drogs i lottningen. Att de råkade sammanfalla var ren slump.

Allt annat än slumpen skulle innebära att en korrekt gissning om vad som händer imorgon vore ett bevis för att framtiden är förutbestämd. Hur blir det då med alla felaktiga gissningar om vad som händer imorgon? De är lika god bevis för att framtiden inte är förutbestämd. Och de är antagligen lika många som de korrekta gissningarna.
Citera
2009-09-12, 09:47
Medlem
inglroriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Jag vet inte om du redan har fått ungefär det här svaret, men i krångligare form, av exempelvis Thucydides. Jag har inte tålamod nog att försöka sätta mig in i det han skriver, och antagligen skulle jag inte fatta, ens om jag försökte.

Att något har ett sanningsvärde betyder bara att det kan verifieras eller falsifieras i efterhand. Det betyder motsatsen till förutbestämt – det betyder bestämt i efterhand. Att något verifieras betyder inte att verkligheten var förutbestämd. Jag kan säga att jag kommer att få en finne på näsan mot alla odds imorgon, men om det händer, så är det inträffandet inget bevis för att framtiden är avgjord på förhand. Det visar bara att jag hade tur när jag gissade på det.

Du kan skriva en lottorad och få alla rätt, men det visade sig i så fall i efterhand att du råkade skriva ner rätt rad. Det kallar man slump eller sammanträffande. Det finns ingen annan relation mellan den rad du skrev ner, och den rad som drogs i lottningen. Att de råkade sammanfalla var ren slump.

Allt annat än slumpen skulle innebära att en korrekt gissning om vad som händer imorgon vore ett bevis för att framtiden är förutbestämd. Hur blir det då med alla felaktiga gissningar om vad som händer imorgon? De är lika god bevis för att framtiden inte är förutbestämd. Och de är antagligen lika många som de korrekta gissningarna.

Thucydius svarade i stort sätt "nej" på min fråga, han använde dock inga argument.
Tror du har missuppfattat. Att en gissning är felaktig är lika mycket bevis för att framtiden är bestämd som om gissningen vore sann. Läs igenom tråden och tänk efter vad jag egentligen letar efter och svara därefter.

Bara för att förtydliga så är detta för mig ingen absolut sanning och något jag blindt tror på utan endast ett problem som jag grubblat över och ville dela mig av och höra era tankar kring.
Citera
2009-09-12, 11:40
Medlem
Citat:
Om jag påstår tex. att "Imorgon kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti" så har det påståendet redan ett sannigsvärde. Antingen är det sant, alltså kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti imorgon, eller så är det falskt, det komer inte att smälla av en vulkan i Tjottahejti.

Tankar kring detta? Vad betyder det egentligen i filosofisk mening? Betyder det att framtiden redan är bestämd?
Om man tänker sig det hela som en katt i en låda, så är alla påståenden om framtiden både sanna och falska samtidigt. Om man ser det hela från ett nu-centrerat perspektiv (cinc-centrism? ) så är alla påståenden om framtiden falska eftersom framtiden inte finns. Om man ser det hela från ett probabilistiskt perspektiv så blir det väldigt intressant tycker jag. Man måste till exempel skilja på sannolikhet och möjlighet. Ingenting är omöjligt, men inget kan bli mer än oändligt mycket/lite sannolikt. Det borde betyda att påståenden om framtiden har en viss sannolikhet, beroende på en mängd faktorer (och här kan vi då börja flika in determinism), men att dessa sannolikheter inte säger något om dom möjliga utfallen till påståendena. Då kan man tala om påståenden kring framtiden som sanna eller falska med en viss sannolikhet, men man kan inte säga något om sanning eller falskhet gällande det faktiska utfallet. Framtiden är alltid okänd, precis som allt det som är bortom horisonten. Så fort katten gått ut ur min fenomenalistiska perception så existerar den inte. (Och då kommer vi in på schismen mellan rationalism och empirism, och den diskussionen kommer vi nog inte kunna lösa här, även om det är dristigt att försöka )
Citera
2009-09-12, 12:57
Medlem
adequates avatar
Rubrik förtydligad.

/Mod
Citera
2009-09-12, 13:38
Medlem
Sanning, rent filosofiskt delas upp i Absolut sanning, Objektiv sanning, Subjektiv sanning och Relativ sanning.

Den absoluta sanningen kommer när tiden för ditt antagande är inne. Det kan hända att du hade rätt i ditt förutspående, för att du hade gjort väldigt nogranna objektiva analyser om vulkanens beteende, därför visste du att imorgon så skulle det hända, och ja, då visade sig din aktuella objektiva sanningssyn vara även den absoluta. Du hade insikt i framtiden med hjälp av detta. Det hela är ju som sagt scenariobaserat och beroende på hur ackurat dina objektiva och nogranna studier visar sig vara. Men som någon skrev tidigare i tråden så pratar du om futurum och om att förutspå den. Med statistik (objektiv analys) så kan man se vissa trender beroende på t ex våra sociala och mentala strukturer. Man vet att x antal människor får betalt runt den 25 varje månad. Man vet att y antal människor har råd att köpa semesterbiljetter månad z.
Citera
2009-09-13, 05:24
Medlem
inglroriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Sanning, rent filosofiskt delas upp i Absolut sanning, Objektiv sanning, Subjektiv sanning och Relativ sanning.

Den absoluta sanningen kommer när tiden för ditt antagande är inne. Det kan hända att du hade rätt i ditt förutspående, för att du hade gjort väldigt nogranna objektiva analyser om vulkanens beteende, därför visste du att imorgon så skulle det hända, och ja, då visade sig din aktuella objektiva sanningssyn vara även den absoluta. Du hade insikt i framtiden med hjälp av detta. Det hela är ju som sagt scenariobaserat och beroende på hur ackurat dina objektiva och nogranna studier visar sig vara. Men som någon skrev tidigare i tråden så pratar du om futurum och om att förutspå den. Med statistik (objektiv analys) så kan man se vissa trender beroende på t ex våra sociala och mentala strukturer. Man vet att x antal människor får betalt runt den 25 varje månad. Man vet att y antal människor har råd att köpa semesterbiljetter månad z.

Nej det gör jag inte.
Citera
2009-10-28, 23:59
Medlem
inglroriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Om man tänker sig det hela som en katt i en låda, så är alla påståenden om framtiden både sanna och falska samtidigt. Om man ser det hela från ett nu-centrerat perspektiv (cinc-centrism? ) så är alla påståenden om framtiden falska eftersom framtiden inte finns. Om man ser det hela från ett probabilistiskt perspektiv så blir det väldigt intressant tycker jag. Man måste till exempel skilja på sannolikhet och möjlighet. Ingenting är omöjligt, men inget kan bli mer än oändligt mycket/lite sannolikt. Det borde betyda att påståenden om framtiden har en viss sannolikhet, beroende på en mängd faktorer (och här kan vi då börja flika in determinism), men att dessa sannolikheter inte säger något om dom möjliga utfallen till påståendena. Då kan man tala om påståenden kring framtiden som sanna eller falska med en viss sannolikhet, men man kan inte säga något om sanning eller falskhet gällande det faktiska utfallet. Framtiden är alltid okänd, precis som allt det som är bortom horisonten. Så fort katten gått ut ur min fenomenalistiska perception så existerar den inte. (Och då kommer vi in på schismen mellan rationalism och empirism, och den diskussionen kommer vi nog inte kunna lösa här, även om det är dristigt att försöka )

Jag har skrivit väldigt otydligt och det är mitt fel att så många missförstår inlägget men jag syftar alltså inte på påståendets sannolikhet utan enbart på värdet (men håller med om att det inte går att diskutera ur ett cinc-centristiskt(?) perspektiv).
Jag vill gärna ha ett förtydligande från Thucydides, förklara gärna nödvändighet och vad det har för betydelse i det här avseendet.
Citera
2009-10-29, 09:39
Medlem
Citat:
Jag har skrivit väldigt otydligt och det är mitt fel att så många missförstår inlägget men jag syftar alltså inte på påståendets sannolikhet utan enbart på värdet (men håller med om att det inte går att diskutera ur ett cinc-centristiskt(?) perspektiv).
Jag vill gärna ha ett förtydligande från Thucydides, förklara gärna nödvändighet och vad det har för betydelse i det här avseendet.
Om sannolikhet/trolighet inte spelar någon roll så är alla påståenden lika mycket värda. "Jag kommer äta frukost imorrn" har lika mycket sanningsvärde som "Jag blir kidnappad av aliens imorrn".

Eller nja, man kan se påståenden som intentionaliteter också, men det är svårt att säga om det är sanningsvärde eller någon annan form av värde i ett sådant fall. Till exempel, om jag hoppas på att bli kidnappad av aliens imorrn, så ter sig det påståendet mer positivt, dess möjliga sanning är mer värd för mig än huruvida jag kommer äta frukost imorrn. Det vill säga, man sätter sitt sinne i framtiden efter det att påståendet blivit sant eller falskt, och reflekterar över utkomsten av resultatet. För det är där meningen med händelsen skapas, i efterhand. Även om det råkar utspela sig i framtiden, i sinnet. Det är en dubbel objektifieringsprocess, fram och tillbaka. Ganska häftigt egentligen.

Men tja, vad tycker du själv om påståenden om framtiden såsom dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in