Citat:
Ursprungligen postat av inglrorious
Om jag påstår tex. att "Imorgon kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti" så har det påståendet redan ett sannigsvärde. Antingen är det sant, alltså kommer det smälla av en vulkan i Tjottahejti imorgon, eller så är det falskt, det komer inte att smälla av en vulkan i Tjottahejti.
Tankar kring detta? Vad betyder det egentligen i filosofisk mening? Betyder det att framtiden redan är bestämd?
Jag vet inte om du redan har fått ungefär det här svaret, men i krångligare form, av exempelvis Thucydides. Jag har inte tålamod nog att försöka sätta mig in i det han skriver, och antagligen skulle jag inte fatta, ens om jag försökte.
Att något har ett
sanningsvärde betyder bara att det kan verifieras eller falsifieras
i efterhand. Det betyder motsatsen till förutbestämt – det betyder bestämt i efterhand. Att något verifieras betyder inte att verkligheten var förutbestämd. Jag kan säga att jag kommer att få en finne på näsan mot alla odds imorgon, men om det händer, så är det inträffandet inget bevis för att framtiden är avgjord på förhand. Det visar bara att jag hade tur när jag gissade på det.
Du kan skriva en lottorad och få alla rätt, men det visade sig i så fall i efterhand att du råkade skriva ner rätt rad. Det kallar man slump eller sammanträffande. Det finns ingen annan relation mellan den rad du skrev ner, och den rad som drogs i lottningen. Att de råkade sammanfalla var ren slump.
Allt annat än slumpen skulle innebära att en
korrekt gissning om vad som händer imorgon vore ett
bevis för att framtiden är förutbestämd. Hur blir det då med alla
felaktiga gissningar om vad som händer imorgon? De är lika god bevis för att framtiden
inte är förutbestämd. Och de är antagligen lika många som de korrekta gissningarna.