Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Att röka ger knappast någon status idag, och är inte heller billigt, eller hälsosamt. Fler och fler börjar störa sig på rökning (min egna uppfattning) jag har sett flera ungdomar klaga på sina klasskamrater, och även andra som röker. Rökning får dig att lukta illa, får andra att lukta illa, försämrar din hälsa, och andras hälsa. Ändå så kommer människor och ställer sig framför dig, skiter i att det är ett rökfritt område, och skiter i sin omgivning, och när röken äntligt är borta så slängs cigaretten på backen. Jag har själv varit rökare, och kom inte och säg att det är svårt att sluta, det behövs endast vilja. Jag känner flera som har rökt tidigare, men slutat, jag tänkte dock mer altruistiskt än många andra.
När ska denna gamla, äckliga, kostsamma, trend upphöra egentligen?
Till er som röker framför folk, och slänger cigaretter, varför gör ni det?
Vad tycker ni ickerökare om rökning?
Sluta röka, tjäna pengar, sluta låta andra betala eran kostsamma livsstil, och sluta försvara er med ett "vi och ett dem" och påstå att ni är diskriminerade.
Är det nu jag ska sluta röka för att du är så övertygande om rökandets äcklighet?
Visst är passiv rökning en dålig sak, man borde inte stå och röka framför folk så de blir utsatta för ev. skada, det håller jag med om. Jag försöker ha respekt för andra, t.ex. om jag står och röker vid en tom busshållplats och jag ser någon komma mot den så går jag 10-20m bort för att röka så de inte störs.
Däremot borde alla icke-rökare sluta va så jävla gnälliga och försöka förändra världen bara för ni ogillar vad andra gillar. Att folk tror att ALLA röker för det är COOLT är lika korkat och trångsynt varenda gång jag hör det, och det är tyvärr väldigt ofta den allmänna tron.
Icke-rökare borde väl propagera för att alla ska vara nyktra också tycker man, alkoholrelaterade skador/mord/trafikbrott är totalt överlägset antal skador/bortgångar av passiv rökning.