• 1
  • 2
2009-09-11, 16:05
Bannlyst
Att röka ger knappast någon status idag, och är inte heller billigt, eller hälsosamt. Fler och fler börjar störa sig på rökning (min egna uppfattning) jag har sett flera ungdomar klaga på sina klasskamrater, och även andra som röker. Rökning får dig att lukta illa, får andra att lukta illa, försämrar din hälsa, och andras hälsa. Ändå så kommer människor och ställer sig framför dig, skiter i att det är ett rökfritt område, och skiter i sin omgivning, och när röken äntligt är borta så slängs cigaretten på backen. Jag har själv varit rökare, och kom inte och säg att det är svårt att sluta, det behövs endast vilja. Jag känner flera som har rökt tidigare, men slutat, jag tänkte dock mer altruistiskt än många andra.

När ska denna gamla, äckliga, kostsamma, trend upphöra egentligen?

Till er som röker framför folk, och slänger cigaretter, varför gör ni det?

Vad tycker ni ickerökare om rökning?

Sluta röka, tjäna pengar, sluta låta andra betala eran kostsamma livsstil, och sluta försvara er med ett "vi och ett dem" och påstå att ni är diskriminerade.
Citera
2009-09-11, 16:11
Medlem
a-lagarens avatar
nu är jag inte själv rökare utan är snusare.dock så har mina föreldrar rökt under hela min uppväxt så rökning är inget jag stör mig på.däremot stör jag mig på denna häxjäckt det verkar bli på rökare som har kommit nu den senaste tiden.

om folk vill röka för dem tycker det är gott så låt dem göra det.sålänge den som rökar inte står och blåser röken på dig så tycker jag bara det är dumt att klaga.alla gör vi våra egna val.sköt du dit och skit i andra.

och snälla säg inte att du är en sådan som klagar på folk som röker på uteserveringar?
Citera
2009-09-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Att röka ger knappast någon status idag, och är inte heller billigt, eller hälsosamt. Fler och fler börjar störa sig på rökning (min egna uppfattning) jag har sett flera ungdomar klaga på sina klasskamrater, och även andra som röker. Rökning får dig att lukta illa, får andra att lukta illa, försämrar din hälsa, och andras hälsa. Ändå så kommer människor och ställer sig framför dig, skiter i att det är ett rökfritt område, och skiter i sin omgivning, och när röken äntligt är borta så slängs cigaretten på backen. Jag har själv varit rökare, och kom inte och säg att det är svårt att sluta, det behövs endast vilja. Jag känner flera som har rökt tidigare, men slutat, jag tänkte dock mer altruistiskt än många andra.

Sluta röka, tjäna pengar, sluta låta andra betala eran kostsamma livsstil, och sluta försvara er med ett "vi och ett dem" och påstå att ni är diskriminerade.
Jaha, säger du det. Nu är aldrig saker så svartvitt som du framställer det. Pracka inte ihop alla till en individ där alla är lika inför ett rökstopp. Vad som funkar för dig och dina vänner är ingen garanti för att det funkar för alla. Vad det gäller rökning så är Sverige fortfarande ett fritt land där vi väljer att sota lungorna eller inte. Tobaksförsäljningen ger detta land många sköna miljoner/miljarder och den framtida sjukvård betalar rökarna redan via skatter/moms och whatever - via ciggköpet.
Citera
2009-09-11, 16:18
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:

Är det nu jag ska sluta röka för att du är så övertygande om rökandets äcklighet?

Visst är passiv rökning en dålig sak, man borde inte stå och röka framför folk så de blir utsatta för ev. skada, det håller jag med om. Jag försöker ha respekt för andra, t.ex. om jag står och röker vid en tom busshållplats och jag ser någon komma mot den så går jag 10-20m bort för att röka så de inte störs.

Däremot borde alla icke-rökare sluta va så jävla gnälliga och försöka förändra världen bara för ni ogillar vad andra gillar. Att folk tror att ALLA röker för det är COOLT är lika korkat och trångsynt varenda gång jag hör det, och det är tyvärr väldigt ofta den allmänna tron.

Icke-rökare borde väl propagera för att alla ska vara nyktra också tycker man, alkoholrelaterade skador/mord/trafikbrott är totalt överlägset antal skador/bortgångar av passiv rökning.
Citera
2009-09-11, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a-lagaren
nu är jag inte själv rökare utan är snusare.dock så har mina föreldrar rökt under hela min uppväxt så rökning är inget jag stör mig på.däremot stör jag mig på denna häxjäckt det verkar bli på rökare som har kommit nu den senaste tiden.

om folk vill röka för dem tycker det är gott så låt dem göra det.sålänge den som rökar inte står och blåser röken på dig så tycker jag bara det är dumt att klaga.alla gör vi våra egna val.sköt du dit och skit i andra.

och snälla säg inte att du är en sådan som klagar på folk som röker på uteserveringar?

Mina föräldrar har också rökt genom min uppväxt, och jag bryr mig inte om att försvara det. Vadå häxjakt, man väljer själv om man ska röka eller inte. Jag skrev i mitt första inlägg, att det är dumt att försvara sig med ett "vi och ett dem". Alla gör tyvärr inte sina val själva idag, du generaliserar väldigt mycket. Varför skulle jag isolera rökare från min vardag, om de påverkar min vardag? En rökare, som röker, blir oftare sjuk, jobbar mindre med mer, än en ickerökare och betalar ändå samma skatt.

Varför skulle man inte kunna klaga på dem? För att svara på din fråga, nej det gör jag inte.
Citera
2009-09-11, 16:25
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
En rökare, som röker, blir oftare sjuk, jobbar mindre med mer, än en ickerökare och betalar ändå samma skatt.

Varför skulle man inte kunna klaga på dem? För att svara på din fråga, nej det gör jag inte.

Du har kanske glömt bort den extremt höga tobaksskatten?

Jobbar mindre? Finns det statistik på det eller var du bara lat när du var rökare?
Citera
2009-09-11, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Är det nu jag ska sluta röka för att du är så övertygande om rökandets äcklighet?

Visst är passiv rökning en dålig sak, man borde inte stå och röka framför folk så de blir utsatta för ev. skada, det håller jag med om. Jag försöker ha respekt för andra, t.ex. om jag står och röker vid en tom busshållplats och jag ser någon komma mot den så går jag 10-20m bort för att röka så de inte störs.

Däremot borde alla icke-rökare sluta va så jävla gnälliga och försöka förändra världen bara för ni ogillar vad andra gillar. Att folk tror att ALLA röker för det är COOLT är lika korkat och trångsynt varenda gång jag hör det, och det är tyvärr väldigt ofta den allmänna tron.

Icke-rökare borde väl propagera för att alla ska vara nyktra också tycker man, alkoholrelaterade skador/mord/trafikbrott är totalt överlägset antal skador/bortgångar av passiv rökning.

Mycket bra, och jag säger igen, personer är olika, och jag menar verkligen inte att alla rökare är egoistiska idioter.

Allting är reglerat i Sverige, skillnaden är dock att jag vill ha hårdare reglering på rökning. Både alkohol och tobak är problem för samhället, därför bör båda regleras hårt, och cigaretter bör bli mer svår tillgängliga för ungdomar.

Jag propagerar inte, men naturligtvis vore ett nyktert samhälle ett utopi, men det gäller också att en stor del av befolkning accepterar det, och det är betydligt fler som är emot cigaretter än alkohol.
Citera
2009-09-11, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Du har kanske glömt bort den extremt höga tobaksskatten?

Jobbar mindre? Finns det statistik på det eller var du bara lat när du var rökare?

Det är skatt som ickerökare också betalar när de köper cigaretter, och om den är "extremt" hög, är det ännu en anledning till att sluta.

Det säger ju sig självt, och framkom också i en rapport som kom nyligen, rökare är sjuka oftare, många rökare tar rökpauser, vilket ger samhället och företagen, miljontals kronor i kostnader.
Senast redigerad av ChinaLover 2009-09-11 kl. 16:34.
Citera
2009-09-11, 17:31
Medlem
Citat:

För att nån idiot bestämde att det skulle vara rökfritt och tog bort askkoppen/papperskorgen.

Edit:
En rökare som röker så mycket så att denna får uppsöka sjukvård (alltså kommer kosta pengar) kommer också att dö långt i förtid, alltså kommer staten inte behöva betala ut pension.
Senast redigerad av Fistor 2009-09-11 kl. 17:34.
Citera
2009-09-11, 19:20
Medlem
För mig framstår det som idiotiskt att påstå att det är "modernt" att sluta röka. Maken till fjantighet har jag inte sett på år och dar.

Jag tycker att män som sminkar sig är äckligt, ska jag få kräva förbud för det också? Jag tycker att små barn är äckliga, ska jag få kräva förbud för det också?

Nej, låt folk ha sina vanor. Gillar ni inte cigarettrök så gå därifrån.
Citera
2009-09-11, 19:40
Medlem
ExtremtGlads avatar
Citat:
Det är skatt som ickerökare också betalar när de köper cigaretter, och om den är "extremt" hög, är det ännu en anledning till att sluta.

Det säger ju sig självt, och framkom också i en rapport som kom nyligen, rökare är sjuka oftare, många rökare tar rökpauser, vilket ger samhället och företagen, miljontals kronor i kostnader.

Vem fan köper cigg ifall dom inte röker?
Tobaksskatten är så pass hög så tvivlar på att rökare ens kostar samhället någonting.
Motbevisa mig gärna!
Citera
2009-09-11, 19:46
Medlem
Random~s avatar
Sätter 1000 spänn på att du är religös, nykterist, bög och mobbad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in