2009-09-17, 12:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Ynglingasagan berättar han bara för att den handlar om Harald Hårfagers släkt.

Nja, jag håller delvis med dig. Att de svenska kungarna framställs på ett negativt sätt är väl känt. Litteraturprofessorn, Lars Lönnroth, har skrivit mycket om detta.

Däremot så är det de enskilda uppgifterna som historiker tagit fasta på. I episoden om slagit vid Götaälv så nämns alltså kung Erik. Han var en folkkung, dvs. en ledare för flera riken och folkslag. I Harald Hårfagers historia kapitel 3 så står det mycket riktigt att: "konung Erik rådde över Svearike och konung Gorm över Danmark; »ty då», sade hon, »synes han [dvs. Harald]mig ha rätt att kallas folkkonung»"
Citera
2009-09-17, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Man behöver bara läsa innantill för att komma fram till att kungen som styrde och ställde i Västergötland på Harald Hårfagers tid hette Erik Emundsson.

Enligt Snorre var Erik Segersäll sonson till Erik Emundsson, vilket även stämmer med Hervararsagan (ej skriven av Snorre) fast Emundsson blir Anundsson där. Erik Emundsson är en av de få kungar på svenskt område från tiden mellan Ingjald Illråde och Olof Skötkonung - ett tidsspann på mer än 300 år! - som Snorre har något att berätta om. Mer intresserad av Sveriges historia var han alltså inte. Ynglingasagan berättar han bara för att den handlar om Harald Hårfagers släkt.

Jag bara citerade där det står Götar och Segersäll ... jag sade inget om Erik ... det kan vara en släkting tex ...
Citera
2009-09-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung
Jag bara citerade där det står Götar och Segersäll ... jag sade inget om Erik ... det kan vara en släkting tex ...

Äh, du blev rövknullad av fakta. För femtielfte gången. Nu försöker du fjanta bort det.
Citera
2009-09-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Sagans titel är Harald Sigurdssons saga. Varmed avses Harald Sigurdsson "Hårdråde". Född 1015. Norsk konung åren 1045-1066. Död i slaget vid Stamford Bridge 1066.

Finns även omnämnd i bysantiska källor som chef för väringgardet under namnet Araltes.

Om jag icke misstar mig nämner sagan en Steinkel som sveakung under Hårdrådes skövling av Götalanden. Stämmer förträffligt med andra källor.

Erik Segersäll avled 995 och hade således varit död i ett halvsekel när detta utspelar sig.

Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis Harald Hårdråde skalden besjunger.

Säger du det , var har du fått det ifrån ?

Citera
2009-09-18, 19:14
Medlem
Citat:
Säger du det , var har du fått det ifrån ?

Din oförmåga att skriva en sammanhängande text och din inkompetens i att frambringa källanvisningar.

Om det nu inte är Erik Segersäll du avser: Kläck nu ur dig vilken potentat med tillnamnet Segersäll med förment svealändsk hemvist och boning du anser att ditt citat omplacerar till Västergötland.
Senast redigerad av Starke Adolf 2009-09-18 kl. 19:36.
Citera
2009-09-18, 23:13
Bannlyst
Citat:
Sagans titel är Harald Sigurdssons saga. Varmed avses Harald Sigurdsson "Hårdråde". Född 1015. Norsk konung åren 1045-1066. Död i slaget vid Stamford Bridge 1066.

Finns även omnämnd i bysantiska källor som chef för väringgardet under namnet Araltes.

Om jag icke misstar mig nämner sagan en Steinkel som sveakung under Hårdrådes skövling av Götalanden. Stämmer förträffligt med andra källor.

Erik Segersäll avled 995 och hade således varit död i ett halvsekel när detta utspelar sig.

Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis Harald Hårdråde skalden besjunger.

Å f-n !
Citera
2009-09-19, 06:30
Medlem
Citat:
Å f-n !

Du ger upp.
Citera
2009-09-19, 08:57
Bannlyst
Citat:
Du ger upp.

Här har jag länge mobbat dig för att du är dålig på att läsa enkla texter och som "le grand finale" skäller du ut mig på grund av att du ytterligare en gång
inte kunde läsa.
Vilken totalsopa du är !
Vilken totalsopa du är !
Vilken totalsopa du är !

1 Gå om grundskolan!
2 Läs om allt textmaterial du tidigare trott dig förstått.
Citera
2009-09-19, 08:58
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
TS har gått i barndom. Lås tråden.
Citera
2009-09-19, 10:48
Bannlyst
Citat:
"Ynglingaätten är den legendariska kungaätt som sägs ha regerat Sverige under förhistorisk tid. Enligt den norsk-isländska historieskrivningen härstammade det norska kungahuset från denna ätt genom att skåningen Ivar Vidfamne i mitten av 600-talet fördrev dem från Svitjod till Värmland varifrån de senare gjorde sig till kungar över norska småriken.......................................... .................................................. .................................................. .................................................. ........................................ Ynglingaätten hävdade härstamning från guden Frej och de kristna islänningar som skrev ned sagorna försökte förklara detta med att asagudarna i själva verket var vanliga människor som efter sin död dyrkades som gudar. Det är dock få som tror på den förklaringen idag.

"

Hum , Skåne? En Skåning fördriver någon .. till Värmland ... Man skulle nästan kunna tro att Svitjod = Västergötland/Götaland ...

Åter till ämnet ...

Från Västegötland kan man enkelt både gå och åka båt upp till Värmland .
Citera
2009-09-19, 13:33
Medlem
Citat:
Här har jag länge mobbat dig för att du är dålig på att läsa enkla texter och som "le grand finale" skäller du ut mig på grund av att du ytterligare en gång
inte kunde läsa.
Vilken totalsopa du är !
Vilken totalsopa du är !
Vilken totalsopa du är !

1 Gå om grundskolan!
2 Läs om allt textmaterial du tidigare trott dig förstått.

Om inte du lyckas visa något annat får vi utgå från att du inte begripit vad det var du läste när du skrev det här:

Citat:
Här har norrmännen krig mot Götarna och Segersäll är där , hoppsan !

Här lite fler saker där du inte lyckats läsa innantill:

Citat:
Ynglinga!

-------------------------------------------------------------------

"
................Efter Ingjald illråde gick härskaredömet i Uppsala förlorat för Ynglingaätten, om man räknar i rätt nedstigande led.

Kapitel 42
Om Olav »trätälja».

Då konung Ingjalds son Olav sporde sin faders död, drog han bort med de män som ville följa honom; ty hela det svenska folket reste sig i ett gemensamt beslut att fördriva konung Ingjalds släkt och alla hans vänner. Olav for först upp till Närke, men då svearna fingo veta, var han uppehöll sig, kunde han icke stanna där. Han drog då västerut över skogen till en å, som norrifrån faller in i Vänern och som heter Älven1. Där stannade han och hans män och började rödja skogen, bränna och bygga. Snart uppväxte där stora bygder. De kallade landet Värmland; det var ett land med goda egenskaper. Men då det spordes i Svithiod om Olav, att han röjde skogen, kallade de honom »trätälja»2 och tyckte, att hans ställning var vanhedrande. Olav fick till hustru en kvinna vid namn Solveig eller Solva, dotter till Halvdan gulltand från Solör västerut. Halvdan var son till Solve Solvarsson och sonsons son till Solve den gamle, som först bröt bygd där på Solör. Olav »trätäljas» moder hette Gauthild och dennas moder Ålov, dotter till konung Olav den skarpsynte i Närike. Olav och Solva hade två söner, Ingjald och Halvdan. Den senare uppfostrades på Solör hos sin morbroder Solve; han fick tillnamnet Halvdan vitben.
"

Tänk vad märkligt ... UPP till Närike/Närke , det är ju precis som om kungarna satt i Götaland ???

HaHaHa

Andra saker där du blivit överbevisad om felaktigheten

Citat:
Snorre är mkt otydlig och kan ha missuppfattat Adams kyrkoindelning.

HaHaHa

Citat:
Gestilren var i Västegötland,

HaHaHa. (Fast älgen lär väl påstå att det inte var Västergötland han menade...)

osv. Du har ju knappt lyckats få en enda uppgift rätt.

Det återstår inte mycket mer än lite lall om ej närmare daterade uppsalor och diverse dyngdiken som "motorvägar" av västgötaskolastiken efter den här holmgången.
Senast redigerad av Starke Adolf 2009-09-19 kl. 13:38.
Citera
2009-09-19, 13:37
Medlem
Citat:
Åter till ämnet ...

Från Västegötland kan man enkelt både gå och åka båt upp till Värmland .

Lille söte Älgen:

Titta efter ett stycke före i Ynglingasagan så hittar du förklaringen till de geografiska angivelserna:

Citat:
Kung Ingjald hade två barn med sin hustru. Det äldsta hette Åsa och det andra Olav Trätälja. Kung Ingjalds hustru Göthild sände pojken till Bove, sin fosterfar i Västergötland. Han växte upp där med Boves son Saxe, som kallades fletter

Man kan inte läsa bara precis det man gillar.

Men det kanske är västegötland du menar? Isåfall får du berätta var denna hittills okända landsända ligger
Senast redigerad av Starke Adolf 2009-09-19 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in