2009-09-15, 17:17
Medlem
Mark Gs avatar
De flesta verkar i alla fall vara överens om att ön Bolm i Hervararsagan är identisk med Bolmsö (även om vissa tror att det skulle röra sig om en ö utanför Norges kust). Av alla svenska ortnamn som omnämns i de isländska sagorna är Bolmsö ett av de minst kontroversiella.
Citera
2009-09-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung
Men ... ojdå

Hårfagre i Krig mot Götarna.

"
Om våren, när isarna lossnade, satte götarna pålar tvärs över Göta älv, så att konung Harald icke skulle kunna föra sina skepp upp i landet. Konung Harald styrde då med sina skepp upp i älven och lade sig vid pålningen, härjade på båda stränderna och brände bygden. Så säger Hornklove:

Segersäll tvang krigarn
sunnanför svallande havet
under sig folket och landet;
den fursten var hård i kampen.
Den skräckhjälmbärande kungen,
fruktande ingen fara,
lät binda lindträs-hjorten
säkert vid stakets pålar.

"

Här har norrmännen krig mot Götarna och Segersäll är där , hoppsan !

Sagans titel är Harald Sigurdssons saga. Varmed avses Harald Sigurdsson "Hårdråde". Född 1015. Norsk konung åren 1045-1066. Död i slaget vid Stamford Bridge 1066.

Finns även omnämnd i bysantiska källor som chef för väringgardet under namnet Araltes.

Om jag icke misstar mig nämner sagan en Steinkel som sveakung under Hårdrådes skövling av Götalanden. Stämmer förträffligt med andra källor.

Erik Segersäll avled 995 och hade således varit död i ett halvsekel när detta utspelar sig.

Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis Harald Hårdråde skalden besjunger.
Citera
2009-09-15, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Sagans titel är Harald Sigurdssons saga. Varmed avses Harald Sigurdsson "Hårdråde". Född 1015. Norsk konung åren 1045-1066. Död i slaget vid Stamford Bridge 1066.

Finns även omnämnd i bysantiska källor som chef för väringgardet under namnet Araltes.

Om jag icke misstar mig nämner sagan en Steinkel som sveakung under Hårdrådes skövling av Götalanden. Stämmer förträffligt med andra källor.

Erik Segersäll avled 995 och hade således varit död i ett halvsekel när detta utspelar sig.

Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis Harald Hårdråde skalden besjunger.

http://cornelius.tacitus.nu/heimskri...er/11-20.htm#1

kap 16

Sedan går det att diskutera tidsöverlapp men ....

Citat:
"Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis ....."

Nu har du ställt diagnos på dig själv , ta lärdom av det och håll käften för all framtid!
Senast redigerad av AelgenTheKung 2009-09-16 kl. 00:14.
Citera
2009-09-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung

kap 16

Citat:
"Den som har den ringaste textanalytisk förmåga behöver naturligtvis inga påpekanden. Men bara för förtydliga: Det är givetvis ....."

Nu har du ställt diagnos på dig själv , ta lärdom av det och håll käften för all framtid!

Läsa kan du inte. Mycket mindre uttala dig om några diagnoser, du din gaggige lille pissfarbror.

Tyvärr kan du glömma att jag lämnar dina historieförfalskningar okommenterade.

Harald Hårfager kommer dig inte till hjälp han heller. Några tidsöverlapp kan nämligen inte diskuteras för han dog 933 och Erik Segersälls regeringstid var 970-995.

Vad som skett är att du har sett ett ord som du gillade. Sedan var du för okunnig och obildad för kunna tolka textsammanhanget och klarade inte heller av att kolla upp fakta.

Ungefär som västgötaskolastiken i stort uppkommit.
Citera
2009-09-16, 20:11
Bannlyst
Citat:
Läsa kan du inte. Mycket mindre uttala dig om några diagnoser, du din gaggige lille pissfarbror.

Harald Hårfager kommer dig inte till hjälp han heller. Några tidsöverlapp kan nämligen inte diskuteras för han dog 933 och Erik Segersälls regeringstid var 970-995.

Vad som skett är att du har sett ett ord som du gillade. Sedan var du för okunnig och obildad för kunna tolka textsammanhanget och klarade inte heller av att kolla upp fakta.

Ungefär som västgötaskolastiken i stort uppkommit.

Om du hade kunnat läsa så hade du sett att jag inte skrev Erik ...

Du har ställt din egna diagnos !
Citera
2009-09-16, 20:17
Medlem
Citat:
Du har ställt din egna diagnos !

Bekant med uttrycket "kasta sten i glashus"?
Citera
2009-09-16, 21:17
Bannlyst
Citat:
Bekant med uttrycket "kasta sten i glashus"?

Ja .. HÅRFAGER , läs, tänk, tala.

kap 16

Citat:

Citera
2009-09-16, 21:57
Medlem
Ja, exakt HÅRFAGER.

Läs inlägg 41 igen får vi se om du klarar det bättre denna gång.

Är det inte bättre du postar i religionsforumet framgent?
Citera
2009-09-16, 22:20
Medlem
Jermuks avatar
Dessvärre har jag dålig kreativitet och skaparförmåga varför jag kopierar ett tidigare inlägg i Uppsalatråden.

"Ledsen att jag bryter in, men kom igen nu! Trollälgen har inte tillfört ett skit. Han kommer med ett påstående som Ni andra sedan bemöter sakligt. Denne svarar genom att ifrågasätta ert bemötande och så är showen igång. Istället för att trådskaparen ska bevisa något har ni hamnat i försvarsställning.

Mitt tips! Sluta mata trollet!"
Citera
2009-09-16, 22:59
Bannlyst
Citat:

Nä hä ? Säger du det !
Citera
2009-09-16, 23:10
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Dessvärre har jag dålig kreativitet och skaparförmåga varför jag kopierar ett tidigare inlägg i Uppsalatråden.

"Ledsen att jag bryter in, men kom igen nu! Trollälgen har inte tillfört ett skit. Han kommer med ett påstående som Ni andra sedan bemöter sakligt. Denne svarar genom att ifrågasätta ert bemötande och så är showen igång. Istället för att trådskaparen ska bevisa något har ni hamnat i försvarsställning.

Mitt tips! Sluta mata trollet!"
Sant. Vi som läser forumet regelbundet torde inse att han är synnerligen labil, kanske t.o.m. diagnosticerbar. Låt honom ha sina trådar i fred.
Citera
2009-09-17, 11:22
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:

Man behöver bara läsa innantill för att komma fram till att kungen som styrde och ställde i Västergötland på Harald Hårfagers tid hette Erik Emundsson.

Enligt Snorre var Erik Segersäll sonson till Erik Emundsson, vilket även stämmer med Hervararsagan (ej skriven av Snorre) fast Emundsson blir Anundsson där. Erik Emundsson är en av de få kungar på svenskt område från tiden mellan Ingjald Illråde och Olof Skötkonung - ett tidsspann på mer än 300 år! - som Snorre har något att berätta om. Mer intresserad av Sveriges historia var han alltså inte. Ynglingasagan berättar han bara för att den handlar om Harald Hårfagers släkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in