Citat:
Ursprungligen postat av
Voltage3000
Blir man öm och får gå runt med ömhet och ont varje gång när man sticker sig eller det bara första gången o andra gången?
Ska man skifta från ena sidan till andra varje gång när man sticker sig i glute?
Om oljan du är på ger PIP, ja. Fast PIP av en olja kan eller blir ofta bättre över tid, när vänjer sig vid den.
Är din PIP av "virgin muscle" som jag är säker på i ditt fall (fast jag kan inte vara säker oljan du sticker är PIP-fri) så kommer det försvinna efter några stick. Muskeln vänjer sig.
Om alternera stickställe beror på hur ofta du sticker, vad för nål, hur mycket olja och hur okej du är med ärrbildning. Men ja, hade definitivt alternerat ställe. Jag hade inte velat sticka på samma ställe inom en vecka åtminstone. Kanske om väldigt låg oljemängd och med kort låggauge insulinspruta.
Du gör ett hål i din muskel, som ska ha tid att läka. Samt att muskeln ska hinna bearbeta oljan.
Ett klockrent exempel på virgin muscle är under covidvaccineringen. Majoriteten fick förmodligen PIP (av virgin muscle), men vi som dopar oss och sticker i axeln fick inte PIP? Jag kände inte ett skit av vaccinsticken men de jag pratat med blev stela och ömma i axeln.