2009-09-10, 06:46
Medlem
ScrewedChoppeds avatar
Som rubriken lyder, hur kommer det sig att maten är så fruktansvärt äcklig på morgonen. Det borde ju finnas någon förklaring och jag skulle gärna villa veta den tack!
Citera
2009-09-10, 07:42
Medlem
lariotones avatar
Vänta med att äta en timme eller två så kanske det smakar bättre.
Citera
2009-09-10, 07:52
Medlem
Norrahammars avatar
Jag håller med om att all mat smakar kasst på morgonen.
Är tvungen att vara vaken i minst 2 timmar innan jag vill äta.
Citera
2009-09-10, 08:30
Medlem
Typoopies avatar
Äter du ~2 timmar innan du lägger dig? Magen arbetar i så fall med maten under en lång tid under natten och du kommer nog vakna med en, liknande, mättnadskänsla där mat inte är lika attraktivt.
Citera
2009-09-10, 08:44
Medlem
k1ng3ns avatar
Testa att borsta tänderna det första du gör när du vaknar. Efter det tar du på dig och donar lite hemma och käkar frukost det sista innan du ska gå. Första glaset kaffe smakar ju skit men sen gillar jag det.
Citera
2009-09-10, 08:58
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Testa att borsta tänderna det första du gör när du vaknar. Efter det tar du på dig och donar lite hemma och käkar frukost det sista innan du ska gå. Första glaset kaffe smakar ju skit men sen gillar jag det.

Man bör borsta tänderna efter frukosten, då för att skydda tänderna från syreattacker som förekommer (speciellt) om man dricker kaffe till frukosten. Borstar man tänderna tar man bort maträster och bakterier från maten och magsyrorna så att borsta tänderna innan man äter är ganska onödigt. Skölj munnen eller något istället, men borsta tänderna efter maten.. Det är att rekomendera.
Citera
2009-09-10, 09:04
Medlem
Gwildors avatar
För mig är det tvärtom. Jag är alltid sjukt hungrig när jag vaknar och då smakar maten, precis som vanligt, himmelskt =)
Citera
2009-09-10, 10:54
Medlem
Pintuss avatar
Munnens smaklökar använder sig av saliv.
När man vaknar på morgonen, och legat med munnen öppen och saglat på kudden hela natten finns väldigt lite saliv kvar, och därför smakar maten antagligen annorlunda. Börja dagen med en 4a beskadroppar, så ska du se att allt blir som vanligt
Citera
2009-09-10, 12:14
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Man bör borsta tänderna efter frukosten, då för att skydda tänderna från syreattacker som förekommer (speciellt) om man dricker kaffe till frukosten. Borstar man tänderna tar man bort maträster och bakterier från maten och magsyrorna så att borsta tänderna innan man äter är ganska onödigt. Skölj munnen eller något istället, men borsta tänderna efter maten.. Det är att rekomendera.

Detta trodde jag med ända tills min tandläkare gav mig detta råd.
Han menade att den syraattack man får efter ett mål mat sänker emaljen försvar och därför sliter mer på tänderna om man borstar dom under denna attack.
Det man kunde göra efter frukost om man upplever det "ofräscht" är att skölja med någon flourbaserad munskölj efter frukosten.
Citera
2009-09-10, 14:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Detta trodde jag med ända tills min tandläkare gav mig detta råd.
Han menade att den syraattack man får efter ett mål mat sänker emaljen försvar och därför sliter mer på tänderna om man borstar dom under denna attack.
Det man kunde göra efter frukost om man upplever det "ofräscht" är att skölja med någon flourbaserad munskölj efter frukosten.

Det har jag också fått höra. Att generellt ska man inte borsta tänderna strax efter att man har druckit något surt. Exempelvis cola, juice, kaffe. Jag brukar faktiskt försöka att tänka på det, även om det är svårt att få till det rent logistiskt ibland (man måste ju åka i tid).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in