2009-09-10, 00:58
Medlem
För att göra en lång historia kort så har följande hänt. Jag har sålt en vara på internet. Pengar har satts in av en privatperson på mitt konto. Innan jag hunnit skicka varan går min dåvarande dator sönder och kontaktuppgifterna jag hade sparat om personen försvinner.

Det är ingen större summa egentligen men jag är en ärlig person som vill att rätt ska vara rätt.

Jag har grubblat och grubblat om hur jag ska få tag på honom men inte kommit fram till något.

Även om det låter konstigt så är förmodligen mitt enda hopp att han tror jag blåst honom och gjort en polisanmälan.

Kan jag i så fall begära ut en polisanmälning som är gjord MOT mig själv och få kontakts uppgifterna på den som gjort den?

Om det inte går att se uppgifterna själv kan man kanske be någon snäll polis som har hand om fallet att få fram personens bankkonto så jag kan sätta tillbaka pengarna?
Citera
2009-09-10, 01:02
Medlem
oNesteruds avatar
Man kan ju anmäla sig själv/lämna in sig till polisen, men en polisanmälan ska ju handla om misstanke om brott. Du misstänker ju inte dig själv, så det var lite klurigt. Du kan ringa polisen på 11414. De svarar dygnet runt, även om de är ganska okunniga bland nattpersonalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Men du har en dator att skriva ditt inlägg på?
Vad har det med saken att göra? Personuppgifterna som TS hade på den dåvarande datorn finns ju inte kvar och det är möjligt att äga fler datorer.
Citera
2009-09-10, 01:08
Medlem
Prova andra vägen-gå till banken och fråga vartifrån dom insatta pengarna kommer ifrån!
Citera
2009-09-10, 01:16
Medlem
Det står tydligt att det var "min dåvarande dator" i inlägget. Jag har en ny nu.

Min adress är också ute på eniro.se och hitta.se och jag vet att personen har mina uppgifter så jag har väntat på att han ska skicka ett brev för att fråga vad som försiggår men tyvärr har han inte gjort det.

Ska testa att ringa polisen och höra vad dom säger imorgon precis som du föreslår "oNesterud" Ville bara kolla med er på Flashback först om ni hade några tips. Möjligheten finns ju att han inte gjort någon anmälan och då kan jag nog inte göra annat än att vänta.

Är det möjligt att gå den vägen "bravur"? Hindrar inte banksekretessen bankerna från att lämna ut uppgifterna?
Senast redigerad av SuperOcto 2009-09-10 kl. 01:19.
Citera
2009-09-10, 01:19
Medlem
Men kontaktuppgifterna lagras väl på någon server ? Typ tradera ?
Citera
2009-09-10, 03:22
Medlem
whaas avatar
Om det handlas via nätet, brukar inte kontaktuppgifter osv. gå via ens mail då?
Vad är det för sida? För på både tradera och ebay tex så sparas ju uppgifterna på kontot.
Citera
2009-09-10, 07:02
Medlem
Blir du polisanmäld, så kommer du bli underättad vid misstanke. Du behöver aldrig ringa och fråga om du är polisanmäld...

Och där kommer du inte heller få personens adress uppgifter, utan bara ett namn.

Däremot så borde du som andra sagt, ha kontakt uppgifter kvar på mail, tradera eller via blocket....

Om nu personen har dina kontaktuppgifter, så borde väl den ringa om någon vecka och vara arg, innan den polisanmäler.
Citera
2009-09-10, 14:17
Medlem
Är det möjligt att gå den vägen "bravur"? Hindrar inte banksekretessen bankerna från att lämna ut uppgifterna?[/quote]

D borde inte va sekretess tycker jag, eftersom det är ditt eget konto det gäller. Vore skillnad om du ska kolla upp en annans konto. Ett annat förslag är att du ber banken sätta in samma summa på det konto överföringen kommit från. D skulle funka där jag bor iallafall! (Om d nu är så att personen i fråga inte satt in pengarna över disk)
Citera
2009-09-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bravur
Är det möjligt att gå den vägen "bravur"? Hindrar inte banksekretessen bankerna från att lämna ut uppgifterna?

D borde inte va sekretess tycker jag, eftersom det är ditt eget konto det gäller. Vore skillnad om du ska kolla upp en annans konto. Ett annat förslag är att du ber banken sätta in samma summa på det konto överföringen kommit från. D skulle funka där jag bor iallafall! (Om d nu är så att personen i fråga inte satt in pengarna över disk)[/quote]

Det var nog det dummaste idag.

Det är hans eget konto, men pengarna kommer inte från hans konto utan ifrån någon annans, och den personens adress och namn faller under banksekretessen. Banken har ingen skyldighet att lämna ut sådant.

Att sätta in samma summa löser inget, då köparen förväntar sig en vara.
Citera
2009-09-11, 00:39
Medlem
Jag har inte tillgång till någonting. Jag skapade en ny, tillfällig, mail innan jag la ut annonsen på blocket för att slippa massa folk som skulle få fram mitt namn och ringa hem och störa mitt i natten.

Tyvärr hade jag den nya mailen som autologin på msn och jag har ingen aning om vad jag satte för lösenord.

tardumej?

Tack för svaret.

Hur lång tid tar det i så fall ungefär innan man blir underrättad av polisen? Är det teoretiskt möjligt att ringa dom och få ut namnet för att skynda på det hela lite? Jag vet vilken stad han bor i så det kan troligtvis räcka med att jag får namnet för att med lite arbete leta upp honom.

Det känns som att det egentligen är det enda alternativet och orsaken till att jag startade tråden från början. Går det att få ut uppgifter om man antar att det finns en polisanmälan gjord mot en själv.
Citera
2009-09-11, 02:01
Medlem
whaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
Jag har inte tillgång till någonting. Jag skapade en ny, tillfällig, mail innan jag la ut annonsen på blocket för att slippa massa folk som skulle få fram mitt namn och ringa hem och störa mitt i natten.

Tyvärr hade jag den nya mailen som autologin på msn och jag har ingen aning om vad jag satte för lösenord.

Det finns en knapp som heter Glömt Lösenord
Citera
2009-09-11, 13:53
Medlem
Vad skulle jag få ut av den då? Att jag skrivit "sadasdsad" som meddelande eftersom jag aldrig trott att allt det här skulle hända?

Tro mig. Jag har försökt och tänkt igenom ALLTING.

Kan ni svara på frågorna jag skrev i det sista inlägget så gör det. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in