2009-09-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
Jag har inte tillgång till någonting. Jag skapade en ny, tillfällig, mail innan jag la ut annonsen på blocket för att slippa massa folk som skulle få fram mitt namn och ringa hem och störa mitt i natten.

Tyvärr hade jag den nya mailen som autologin på msn och jag har ingen aning om vad jag satte för lösenord.

tardumej?

Tack för svaret.

Hur lång tid tar det i så fall ungefär innan man blir underrättad av polisen? Är det teoretiskt möjligt att ringa dom och få ut namnet för att skynda på det hela lite? Jag vet vilken stad han bor i så det kan troligtvis räcka med att jag får namnet för att med lite arbete leta upp honom.

Det känns som att det egentligen är det enda alternativet och orsaken till att jag startade tråden från början. Går det att få ut uppgifter om man antar att det finns en polisanmälan gjord mot en själv.

Nej. Det är inte alls säkert dom lämnar adress eller telenr (troligen inte ). Utan mer i stil med du är anmäld för bedrägeri av Kalle Persson, du är härmed kallad till förhör.

När det gäller blocket kan det ta bra lång tid. De är inte direkta högpriorterade brott.

Allt är ju under förutsättning att personen anmäler. vilket inte alls är säkert.
Citera
2009-09-11, 16:46
Bannlyst
fint nummer på tråden
Citera
2009-09-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
För att göra en lång historia kort så har följande hänt. Jag har sålt en vara på internet. Pengar har satts in av en privatperson på mitt konto. Innan jag hunnit skicka varan går min dåvarande dator sönder och kontaktuppgifterna jag hade sparat om personen försvinner.

Det enklaste är nog om du kontaktar banken, beskriver vad som hänt och ber dem att antingen framföra dina kontaktuppgifter till betalningsavsändaren eller att återföra betalningen. Banksekretessen lämnar inga hinder för banken att själva kontakta sin egen kund med ett meddelande, de agerar också i sin egen kunds intresse om betalningens avsikt inte kan genomföras.

Om de inte har tid att hjälpa dig på det lokala bankkontoret så e-postar du den centrala kundhjälpen. Därmed borde du också ha ryggen fri, oavsett om banken väljer att hjälpa dig eller inte.

Väntar du däremot på en polisanmälan så har du inte ryggen fri på samma sätt.
Citera
2009-09-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det enklaste är nog om du kontaktar banken, beskriver vad som hänt och ber dem att antingen framföra dina kontaktuppgifter till betalningsavsändaren eller att återföra betalningen. Banksekretessen lämnar inga hinder för banken att själva kontakta sin egen kund med ett meddelande, de agerar också i sin egen kunds intresse om betalningens avsikt inte kan genomföras.

Om de inte har tid att hjälpa dig på det lokala bankkontoret så e-postar du den centrala kundhjälpen. Därmed borde du också ha ryggen fri, oavsett om banken väljer att hjälpa dig eller inte.

Väntar du däremot på en polisanmälan så har du inte ryggen fri på samma sätt.

Näe, banken skiter högaktningsfullt i privatpersonens affärer, deras roll är inte och agera meddelande central.
Citera
2009-11-03, 21:59
Medlem
DertyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Näe, banken skiter högaktningsfullt i privatpersonens affärer, deras roll är inte och agera meddelande central.

Precis. Det ligger inte i deras intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av isabelle00
fint nummer på tråden

La märkte till det precis. Coolt.
Citera
2009-11-04, 00:14
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isabelle00
fint nummer på tråden

Borde vara ett pris för trådstarten tycker jag
Citera
2009-11-04, 09:34
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?

Om man agerar som föreslogs har man dock en mycket bra möjlighet att klara sig ifrån fällande dom vid ev misstanke om brott till följd av detta.
Citera
2009-11-04, 17:09
Medlem
Efter en j*vla massa jobb kunde en tekniker rädda större delen av hårdisken så jag lyckades få tag i hans uppgifter.

Gissa om han blev glad när jag fick tag i honom sedan

Vad är det för speciellt med numret på tråden? Och vart ser man det?
Citera
2009-11-04, 17:38
Medlem
Adam87s avatar
Kolla i adress-fältet.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1000000
Citera
2009-11-05, 23:04
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Kolla i adress-fältet.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1000000

Du missade kanske de andra inläggen i tråden ang detta??
Citera
2009-11-05, 23:28
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Du missade kanske de andra inläggen i tråden ang detta??
Du missade kanske att killen innan honom undrade vad som var så speciellt?
Citera
2009-11-06, 08:49
Medlem
Continental Ops avatar
som redan sagts kommer banksekretess lägga hinder i vägen för att få ut uppgifter men de borde ju kunna betala tillbaka pengarna till det konto de kommer i från?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in