2009-08-31, 12:54
Medlem
Glumins avatar
OCH JAG VET...

... hur otroligt dumdristigt det är att förarga alla 360-fanboys här på flashback med en så kaxig frågeställning. Men försök att se saken lite objektivt.

Kriget mellan PS3 och 360 (utesluter Wii, inte för att Wii suger utan för att Wii skiljer sig för mycket) har pågått länge.
Och ända sen start har det känts som att 360n har haft ett tydligt övertag. Detta övertag beror självklart mycket på att Microsoft kan spendera en ofantlig summa pengar på att t ex få ensamrätt till spel eller att få släppa demos innan PS3an (Resident evil 5? :l ).
PS3an var dyrare, klumpigare, och framförallt dyrare.

Jag köpte dock ändå en PS3. Den e stor och trevlig och jag gillar playstations handkontroll. Självklat märkte jag av nackdelarna, 360-användarna har liksom första tjing på allt.

Men nu på senare tid har spelutvecklare börjat öppna ögonen för PS3ans kapacitet. PS3an har skjutit i höjden med försäljningar, Playstation network har blivit jättepopulärt, man släpper en slimmad version har konsollen, som även är billigare. PS3an börjar få PS3-explusiva titlar som God of War III och Heavy Rain.
Det är som att spelutvecklarna väljer PS3an just för dess enorma kraft, som 360:n börjar visa sig sakna.

Kort sagt, PS3an (om ni ser just den nya version som släpps imorgon) börjar bli den grymma multimedia-maskin den ämnades för, medan 360:n har nått sin topp och är avverkad.

Jag menar; dessa konsoler ska vara kvar ett par år till innan någon ny släpps, och 360:n börjar se trött ut.

Kan det ligga något i det?
Citera
2009-08-31, 12:57
Medlem
codRs avatar
Tror xbox360n blir lite som ps2an, den kommer alltid ligga i försäljning bara för att den är chip/flash bar, kanske inte lika mycket som ps2an, men den hänger nog kvar ett tag till.
Citera
2009-08-31, 13:00
Medlem
Seraphiums avatar
Alltså. Xbox360 stora dragning har ju alltid varit spelen. Det som alltid avgjort. Varför betala för en PS3? (Även om rent processor- och grafikmässigt får den ut mer än xbox360) När xbox360 är den med alla de nya spelen?
Citera
2009-08-31, 13:15
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumin
PS3an har skjutit i höjden med försäljningar

I vilken dimension befinner du dig? PS3-försäljningen har stadigt sjunkit YoY jämfört med förra året.
Det vi ser idag när det gäller utvecklarstöd etc. är det vi kommer få leva med resten av generationen, det har inte hänt ett skvatt för PS3 på den fronten sedan den släpptes... något positivt alltså. När du skriver "att spelutvecklarna väljer PS3an just för dess enorma kraft" så är det bara dina egna fria fantasier, inte ens de som påstod sig ha PS3 som lead (ex. Atari med Ghostbusters) har haft det. Det enda positiva som hänt PS3 på senare tid är att priset sjunkit, allt annat är precis som tidigare.
Citera
2009-08-31, 13:22
Medlem
alltså jag vet inte men som någon annan sa tror jag 360 kommer vara som ps2an.... dvs det kommer släppas spel till den även med nästa generations konsoller, det är en sån där som "hänger med" helt enkelt... Folk gillar den...

Och jag ser fan inte skillnad på ps3 och 360 spel grafikmässigt, tycker 360 presterar väldigt snygg grafik....

Men o andra sidan skiter jag nästan i vilket för jag vill endå ha båda konsolerna, för det finns spel till ps3an jag vill ha med, men jag tänker aldrig betala så mycket för en ps3 som man måste göra i nuläget. det är helt enkelt inte värt det..

jag är bara en simpel gamaldags gamer, jag vill bara spela mina spel, några roliga extrafunktioner kan ju vara kul, men jag ger blanka fan i alla tillbehör och extra grejjer man betalar för, enda jag tycker är OK är ju en HD men resten har jag ingen lust att betala för så. jag behöver inte massa annat tjafs känner jag.

Men jag har alltid varit en Playstation fanboy förr i tiden, men ps3an känns inte lika exotisk längre iom att det inte släpps "exotiska" spel i samma mån som förr... dvs alla skumma och obskyra asien imports man kunde kirra till ps2/ps1 i rpg och skräck genren... både 360 och ps3 saknar detta tyvärr. Allt känns så "polerat" liksom

Men nja jag tror inte 360 halkar efter, den kommer alltid vara "standard". Folk har vant sig vid den och alla vet hur det funkar nu.
Senast redigerad av You better run 2009-08-31 kl. 13:24.
Citera
2009-08-31, 13:39
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
Men o andra sidan skiter jag nästan i vilket för jag vill endå ha båda konsolerna, för det finns spel till ps3an jag vill ha med, men jag tänker aldrig betala så mycket för en ps3 som man måste göra i nuläget. det är helt enkelt inte värt det..

PS3 har blivit lite som Saturn eller GameCube var på sin tid, den har sina guldkorn man vill spela... men fy fanken för att sitta med en sådan som enda konsoll när den är aktuell. Ni som haft ett Saturn, Dreamcast eller GameCube som huvudkonsoll vet vad jag talar om, det är inget roligt att sitta & hoppas på att utvecklarna ska förbarma sig över maskinen när släppen blir glesare & glesare - aldrig mer. Man köper PS3 när den kostar 500-700:- & spelen går på någon hundring & kör igenom de exklusiva spelen i slutet av generationen eller början på nästa när det brukar vara lite speltorka.
Citera
2009-08-31, 13:51
Medlem
blåljuss avatar
Tror nog det är ett par år kvar innan nästa generations konsoller kommer ut.
Citera
2009-08-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
PS3 har blivit lite som Saturn eller GameCube var på sin tid, den har sina guldkorn man vill spela... men fy fanken för att sitta med en sådan som enda konsoll när den är aktuell. Ni som haft ett Saturn, Dreamcast eller GameCube som huvudkonsoll vet vad jag talar om, det är inget roligt att sitta & hoppas på att utvecklarna ska förbarma sig över maskinen när släppen blir glesare & glesare - aldrig mer. Man köper PS3 när den kostar 500-700:- & spelen går på någon hundring & kör igenom de exklusiva spelen i slutet av generationen eller början på nästa när det brukar vara lite speltorka.
Allvarligt är du helt dum ihuvet eller? 360 och ps3 får väl lika många spel.
360 får sina exklusiva spel och ps3an får sina något bättre det är inte 2007 längre
Citera
2009-08-31, 14:28
Medlem
teowinds avatar
PS3 och 360 kan i princip prestera lika mycket, iaf grafikmässigt. Det är inte riktigt så att PS3 är en mycket kraftigare maskin "som man inte fått ut full kapacitet av än", utan PS3:an fungerar på ett helt annorlunda sätt vilket gör att man kan få ut mer 'processorkraft' som går att använda till t.ex. mer realistiskt ljud, bättre fysikmodeller osv.

Att spel som Heavy Rain och Killzone 2 ser bättre ut än de flesta på 360, grafiskt sett, tror jag snarare beror på att de utvecklarna har fått oändliga resurser av Sony för att utveckla just ett så snyggt spel som bara går. När man gör spelet till endast en konsol kan man lägga ner all tid på att få det att se snyggt ut och fungera bra utan att behöva kompromissa för att det ska fungera på två olika plattformar. Jag är övertygad om att exv. KZ2 skulle sett likadant ut på 360 om det hade utvecklats till den konsolen med samma resurser som de har haft.

Sen visst, PS3 har ju mycket mer lagringsutrymme på sina diskar, plus lite mer beräkningskraft, men frågan är ju om det är något som verkligen kommer att göra att PS3 springer ifrån 360? John Carmack (som garanterat är en av världens bästa programmerare) säger till exempel att han ogillar hur PS3:an fungerar och att det inte är värt allt extraarbete för det lilla extra man kan få ur cell-processorerna.
Citera
2009-08-31, 14:42
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Allvarligt är du helt dum ihuvet eller? 360 och ps3 får väl lika många spel.
360 får sina exklusiva spel och ps3an får sina något bättre det är inte 2007 längre

Din personliga åsikt om PS3s exklusiva titlar är en klen tröst för de som köpte sitt PS3 för GTA IV & nu bara kan sitta & hoppas att de får ta del av Episodes from Liberty City någon gång i framtiden utan att behöva köpa en till maskin. Eller de som köpte PS3 för JRPGs & fick se FFXIII bli multiplattform medan 360 fick en hel radda exklusiva titlar. Eller de som satt i Fallout 3-tråden & hoppades på att få expansionerna medan 360-ägarna utbytte erfarenheter. Nu fick PS3-ägarna som tur var &så ta del av expansionerna av Fallout 3, men det är ingen trevlig situation att hela tiden få sämre versioner, mindre material till sina favoritspel jämfört med andra konsoller etc. & behöva hoppas att de någon gång i framtiden letar sig över samtidigt som spelen man köpte sitt PS3 för blir multiplattform.
Citera
2009-08-31, 14:48
Bannlyst
God of war spelen har alltid varit Sony exklusiva så de är inget nytt. Både GOW 1&2 kom ut endast till PS2 och såklart ska det komma ut till PS3 också. Så det där är jävligt OLD!!

Dessutom så är jag glad för att jag kan flasha min 360 och köra backups på den jämfört med PS3 där ni betalar runt 500-600 kr de pengarna lägger jag på något annat smått och gott
Citera
2009-08-31, 14:57
Medlem
Frostnatts avatar
Låter tråden leva, då det absolut finns underlag för en diskussion, men se till att inte starta nördkrig om vems leksak som är bäst. Då blir det tillsägelser.
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in