• 1
  • 2
2009-07-06, 02:34
Moderator
-Info-s avatar
Ibland när jag köper choklad så har den en vit "hinna" på ytan som ser ut som mögel. Börjar chokladen närma sig sista-förbruknings-datum kan hinnan vara riktigt kraftig. Ser ut som små vita sporer som växt på ytan. Då brukar jag slänga den. Ser rätt så oaptitligt ut.

Jag försökte hitta på Google om detta verkligen är mögel, men hittar inget riktigt bra svar där. Nån här som vet? Är det mögel på ytan eller är det nåt annat?

Har ni också samma problem? Jag tycker det är ganska ofta chokladen ser ut så där, men jag kanske bara har väldig otur när jag köper min choklad...
Citera
2009-07-06, 02:37
Medlem
EvilTouchs avatar
Choklad blir vit efter ett tag, men den går fortfarande att äta.
Citera
2009-07-06, 02:41
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ibland när jag köper choklad så har den en vit "hinna" på ytan som ser ut som mögel. Börjar chokladen närma sig sista-förbruknings-datum kan hinnan vara riktigt kraftig. Ser ut som små vita sporer som växt på ytan. Då brukar jag slänga den. Ser rätt så oaptitligt ut.

Jag försökte hitta på Google om detta verkligen är mögel, men hittar inget riktigt bra svar där. Nån här som vet? Är det mögel på ytan eller är det nåt annat?

Har ni också samma problem? Jag tycker det är ganska ofta chokladen ser ut så där, men jag kanske bara har väldig otur när jag köper min choklad...
Choklad som är gammal blir sådär.
Ska inte vara något problem att äta, men det ser ju inte så kul ut.
Antar att det är någon som kristalliserar på ytan.

Handla i en butik med större omsättning, där grejerna inte blir liggande i åratal.
Citera
2009-07-06, 02:44
Medlem
Squalos avatar
Det är bara socker.

Chokladen har blivit lite för varm och svettats, så blir det vitt sådär av socker när den kallnat igen.

Det är inget problem att äta den.
Citera
2009-07-06, 02:46
Medlem
csts avatar
Är det någon speciell choklad du köper eller är det blandade märken och modeller? Det vore spännande att se vad som är den gemensamma nämnaren för detta fenomen som även jag påträffat, dock bara ett fåtal gånger, så jag har aldrig reflekterat över det.

edit, och så kommer squalo med svaret. Tack för det.
Citera
2009-07-06, 02:47
Medlem
KryddAs avatar
Det fenomen som du som beskriver framkommer då chokladen värms upp och kyls ner under transporter och förvaringar innan den når slutkonsumenten. Detta problem är något alla chokladföretag får leva med, och det finns för närvarande ingen lösning på problemet. Är du missnöjd bör du kontakta chokladtillverkaren och förklara din situation så kanske du får en kompensation.

Lev väl, och hoppas detta inte påverkar din chokladförbrukning negativt - det är ju ändå trotts allt guds bästa gåva till människan!
Citera
2009-07-06, 13:43
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är bara socker.

Chokladen har blivit lite för varm och svettats, så blir det vitt sådär av socker när den kallnat igen.

Det är inget problem att äta den.
Jag har precis för mig att det är fettet i chokladen som tränger ut, men det är bara vad jag har hört så jag kan ha fel.
Citera
2009-07-06, 14:01
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Köpte vit choklad en gång som var möglig, grönt mögel var det. Då hade inte ens bäst före datumet gått ut.
Citera
2009-07-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag har precis för mig att det är fettet i chokladen som tränger ut, men det är bara vad jag har hört så jag kan ha fel.

jag har också för mig att det är så.. ska koIIa upp det i min bok

okay, nu har jag kollat upp detta, föIjande står att Iäsa på sidan 174 i boken "Njut" av steffo törnquist "om ytan är vitmelerad har chokladen sannolikt förvarats i fel temperatur. vid för hög värme smäIter en deI av kakaofettet och tränger upp tiII ytan, är det för kallt kristlliseras sockret"
Senast redigerad av AlexxxZ 2009-07-06 kl. 19:25.
Citera
2009-07-06, 21:32
Bannlyst
Det är värmen som gör det. Det är inte speciellt inbjudande att käka choklad med en massa vitt skit på
Citera
2009-07-06, 23:43
Moderator
-Info-s avatar
Tack för alla svar! Nu vet jag att det inte är mögel utan något annat, det vita som lägger sig på chokladytan.

Idag sökte jag vidare på Google och hittade faktiskt denna sida som beskriver ganska bra vad som händer:

http://www.sydostran.se/index.54951---1.html

Fenomenet kallas visst "bloom".
Citera
2009-07-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tack för alla svar! Nu vet jag att det inte är mögel utan något annat, det vita som lägger sig på chokladytan.

Idag sökte jag vidare på Google och hittade faktiskt denna sida som beskriver ganska bra vad som händer:

http://www.sydostran.se/index.54951---1.html

Fenomenet kallas visst "bloom".

Strunta i artikeln. Köp kvalitetschoklad, då har du inget annat fett än riktigt kakaosmör i kakan. Chokladen blir gråaktig om den varit för varm eller för kall då fettet kryper upp till ytan. Inget konstigt med det men köper du kvalité ska du begära att den inte har den grå/vita ytan. Är det ren choklad håller den minst två år. Köp inte Marabou eller liknande på närbutiken, den är inte bra, grå vit brun som svart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in