Funderar på att byta namn, till Al Bundy eller Schnitzel Fritz. Jag undrar bara hur mycket det kostar och hur det går till. Det här kanske är gammalt men är det inte så att för att få byta efternamn så måste man ha ett av Sveriges 10 vanligaste efternamn? Är seg som en kattjäfvel men hoppas ni fatta.r
Nej, några sådana krav finns inte. Man har rätt att byta efternamn en gång, men blir man inte nöjd måste man uppvisa särskilda skäl för att få byta igen. Efternamn hanteras av patent och registreringsverket, PRV För att få byta till ett efternamn måste du antingen hitta på ett nytt som ingen annan i sverige innehar, eller visa att namnet funnits i din släkt tidigare. Om du bara vill byta, ta bort eller lägga till förnamn (du måste ha kvar minst ett dopnamn) kontaktar du skattemyndigheten. Detta går också bara en gång, om du vill byta igen eller ta bort dopnamn så måste du kontakta PRV.
Läs mer på http://www.prv.se/varumarke/namn/
Man får tacka. Al Bundy verkar inte vara något problem. Blir nog att lägga till Al i förnamnet då. Sen är det bara att hitta sin Peg och producera barn. 8)
Glömde en viktig sak till. Av någon underlig anledning måste nybildade namn låta "svenska". Bundy kan bli lite tveksamt, men jag har hört om flera namn som varit direkt osvenska och ändå gått igenom utan problem. Kan vara värt ett försök, men är det värt 1100 kr?
Det är absolut värt pengarna! Kan dock bli jobbigt ifall man skulle ångra sig någon gång i framtiden. Vad jag lyckades läsa mig till så verkar det jobbigt att byta tillbaka, samt att man inte får byta hur man vill. Ska fundera på saken.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!