• 1
  • 2
2009-05-06, 22:26
Medlem
Jag frossar i mig nog med utemat utemat (vilket utgör en stor onödig kostnad för mig), och vill testa leva lite "asketiskt" ett tag och vill ha minimala matkostnader. Mina krav är att maten ska innehålla det jag behöver, att jag ska vara helt frisk, att jag ska bli någorlunda mätt och att matkostnaderna ska vara så låga som möjligt.

Hur lite kan man lägga på mat?

Jag studerar och ägnar mig åt några aktiviteter (tränar sällan dock så det är inget speciellt energikrävande) och vill ha tillräckligt mycket energi för att fullfölja mina rutiner på ett sunt sätt. Syftet med detta är inte att jag ska bli smalare eller så, utan jag ska behålla min nuvarande vikt. Jag är normallång och har medel-BMI.

Vad tycker ni jag bör äta? Hur mycket? Och när?

Jag antar att vatten får ersätta nästan allt annat drickbart.

Vad gäller mat så kan jag bli mätt väldigt lätt. En frukt kan räcka ibland för att bli mätt, men samtidigt brukar jag äta ganska så rejält 1-2 gånger om dagen.

Nudlar, mackor och frukter kan täcka det mesta av mitt behov(?), men lite mer variation skulle inte skada. Föredrar att inte äta nudlar mer än max 3 gånger i veckan.

Kan ett glas sojamjölk per dag ersätta kött? Tänker inte bli vegetarian helt men rött kött tänker jag undvika, men kommer nog äta fisk (tänker främst på tonfisk).

Tips och övriga kommentarer?
Senast redigerad av Niavaran 2009-05-06 kl. 22:29.
Citera
2009-05-06, 22:28
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niavaran
Jag frossar i mig nog med utemat utemat (vilket utgör en stor onödig kostnad för mig), och vill testa leva lite "asketiskt" ett tag och vill ha minimala matkostnader. Mina krav är att maten ska innehålla det jag behöver, att jag ska vara helt frisk, att jag ska bli någorlunda mätt och att matkostnaderna ska vara så låga som möjligt.

Hur lite kan man lägga på mat?

Jag studerar och ägnar mig åt några aktiviteter (tränar sällan dock så det är inget speciellt energikrävande) och vill ha tillräckligt mycket energi för att fullfölja mina rutiner på ett sunt sätt. Syftet med detta är inte att jag ska bli smalare eller så, utan jag ska behålla min nuvarande vikt. Jag är normallång och har medel-BMI.

Vad tycker ni jag bör äta? Hur mycket? Och när?

Jag antar att vatten får ersätta nästan allt annat drickbart.

Vad gäller mat så kan jag bli mätt väldigt lätt. En frukt kan räcka ibland för att bli mätt, men samtidigt brukar jag äta ganska så rejält 1-2 gånger om dagen.

Nudlar, mackor och frukter kan täcka det mesta av mitt behov(?), men lite mer variation skulle inte skada. Föredrar att inte äta nudlar mer än max 3 gånger i veckan.

Kan ett glas sojamjölk per dag ersätta kött? Tänker inte bli vegetarian helt men rött kött tänker jag undvika, men kommer nog äta fisk (tänker främst på tonfisk).

Tips och övriga kommentarer?

Jag har levt på 300 kr en månad när det var tvunget. Det finns en tråd om det här men kommer inte ihåg vad den heter. Vill du leva riktigt snålt är mackor och kött inte att tänka på. Det är halvfabrikat (typ färdiga köttbullar och grillkorv) och ägg som får ersätta köttet. På smörgåssidan är det spisbröd eller om du bakar själv.
Senast redigerad av Kreep 2009-05-06 kl. 22:30.
Citera
2009-05-06, 22:32
Medlem
micaeles avatar
https://www.flashback.org/sok/billig+mat?f=295
Citera
2009-05-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Jag har levt på 300 kr en månad när det var tvunget. Det finns en tråd om det här men kommer inte ihåg vad den heter. Vill du leva riktigt snålt är mackor och kött inte att tänka på. Det är halvfabrikat (typ färdiga köttbullar och grillkorv) och ägg som får ersätta köttet. På smörgåssidan är det spisbröd eller om du bakar själv.

300, intressant. Vad ska man äta halvfabrikaten med?

Om det finns en tråd om samma sak kan moderatorer gärna sätta ihop trådarna.
Citera
2009-05-06, 22:47
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
300, intressant. Vad ska man äta halvfabrikaten med?

Om det finns en tråd om samma sak kan moderatorer gärna sätta ihop trådarna.

Billigt ris från storförpackning, sånt med 100% brutna riskorn. Man kan variera med makaroner också. Sen en skvätt chilisås/ketchup eller nån billig dressing. Gröt (Havregrynsgröt för min del), var också en väldigt förekommande måltid.
En tallrik gröt och två kokta ägg med bara lite salt på så har du en ganska komplett måltid för strax över 3 kr.
Citera
2009-05-15, 00:45
Medlem
Citat:
Billigt ris från storförpackning, sånt med 100% brutna riskorn. Man kan variera med makaroner också. Sen en skvätt chilisås/ketchup eller nån billig dressing. Gröt (Havregrynsgröt för min del), var också en väldigt förekommande måltid.
En tallrik gröt och två kokta ägg med bara lite salt på så har du en ganska komplett måltid för strax över 3 kr.

Tack för dina svar.

Tror jag vill undvika kött ...

Det finns bra saker här: http://www.goodstore.se/index.php , synd att man inte säljer sådant vanligtvis.

Hur tror nu det skulle fungera om man levde på i stort sett:
  1. Sojafärs (eller andra köttsubstitut): http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin...l&artnr=A3805r

2. Sojamjöl: http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5172.htm

(Billigt och går att göra mycket "mjölk" med. Blir bra med kakaopulver.)

3. Potatis/ris/pasta/bröd etc.

4. Och grönsaker och frukt?

Fattas det nånting så att man kan få näringsbrist?
Senast redigerad av Niavaran 2009-05-15 kl. 01:11.
Citera
2009-05-15, 04:45
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Tack för dina svar.

Det finns bra saker här: http://www.goodstore.se/index.php , synd att man inte säljer sådant vanligtvis.

1. Sojafärs (eller andra köttsubstitut): http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin...l&artnr=A3805r

Har en polare som är duktig på näringslära, och han brukar säga: "Det finns en anledning varför alla vegetarianer är bleka och lönnfeta". Det han menar med detta är alltså att man inte får en bara får i sig en sorts, och oftast också alldeles för lite, protein, när man käkar vegetariskt. Vad du menar med näringsbrist är ganska godtyckligt. Att du skulle dö eller insjukna av någon sorts näringsbrist känns ganska otroligt, då det krävs en ganska extrem diet för att en allätare som människan, skulle få något sorts underskott i den näringsberikade värld vi lever i. Sen kan du säkert få finnar eller liknande av nån vitaminbrist eller liknande, men det törs jag inte uttala mig om. Nu vet jag inte om du inte vill äta kött av politiska skäl, eller vad det nu beror på. Men om man nu ska leva så billigt som möjligt så har man egentligen inte den valmöjligheten över vart ifrån man får sina energikällor. Vad beträffar grönsaker och frukt så måste man förstå att det i regel är ganska onödiga inköp. Då grönsaker och frukt är energifattigt och du oftast ändå får i dig det du behöver i din diet utan dessa kostnadstillägg. Allt beror ju egentligen hur extremt du vill gå med dina kostnadsbesparingar.
Citera
2009-05-15, 06:24
Medlem
Bolages avatar
Citat:

Jag skulle byta ut sojafärsen mot linser, bönor och kikärtor i stället, garanterat både enormt mycket billigare och mer näringsrikt. Om du köper torra baljväxter och blötlägger själv så blir det inte många kronor per portion.

Och du kommer definitivt inte bli "blek och lönnfet" av en sådan kost (kombinerat med annat, typ ägg givetvis), du kommer snarare må långt mycket bättre än vad du hade gjort om du ätit kötthalvfabrikat och sån skit i stället.

*edit* Grönsaker är ju som sagt ganksa dyrt, men skippa det dyraste och kör på lök, morötter och annat som för tillfället har ett lågt kilopris.
Citera
2009-05-15, 16:57
Medlem
Citat:
Har en polare som är duktig på näringslära, och han brukar säga: "Det finns en anledning varför alla vegetarianer är bleka och lönnfeta". Det han menar med detta är alltså att man inte får en bara får i sig en sorts, och oftast också alldeles för lite, protein, när man käkar vegetariskt.

Innehåller inte soja alla essentiella aminosyror?

Citat:
Men om man nu ska leva så billigt som möjligt så har man egentligen inte den valmöjligheten över vart ifrån man får sina energikällor.

Vad är billigt? Du nämnde att du levde på 300 ... men jag tror inte det skulle vara "hållbart" långsiktigt ...

Citat:
Vad beträffar grönsaker och frukt så måste man förstå att det i regel är ganska onödiga inköp. Då grönsaker och frukt är energifattigt och du oftast ändå får i dig det du behöver i din diet utan dessa kostnadstillägg. Allt beror ju egentligen hur extremt du vill gå med dina kostnadsbesparingar.

Ok, men jag tror lite frukt och grönsaker behövs om man inte ska må sämre än vanligt.
Senast redigerad av Niavaran 2009-05-15 kl. 17:23.
Citera
2009-05-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Jag skulle byta ut sojafärsen mot linser, bönor och kikärtor i stället, garanterat både enormt mycket billigare och mer näringsrikt. Om du köper torra baljväxter och blötlägger själv så blir det inte många kronor per portion.

Hehe, det blir svårt om det där ska ersätta kött i min mat, ...

Men sånt här ser ok ut?
http://www.veggi.se/html/sortiment.html
http://www.veggi.se/html/ekonomi.html
Senast redigerad av Niavaran 2009-05-15 kl. 17:06.
Citera
2009-05-15, 18:43
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Gå till lågprisbutik köp:

Stort paket ris, då blir riset så gott som gratis.
4-500 gram vita bönor i tomatsås = 2 kronor
400 gram kidneybönor = 2 kronor
en burk hela tomater = 3 kronor
lök, morötter och lite andra billiga grönsaker.

Fräs grönsakerna i lite olja, häll i resten och låt stå och puttra en halvtimma. Krydda efter smak och skafferi, tacokrydda gör sig nice men det funkar även med chillipulver, plus salt och peppar såklart.

Du kan utan problem få ut sju-åtta portioner under 30 kronor såhär. Hyfsat med protein och kolhydrater iallafall - vill du lyxa till det och dessutom ha i lite fett funkar det med cream fraische, även kesella (kvarg) går bra.

Skulle jag ha väldigt dåligt med pengar skulle jag äta nästan uteslutande soppor på rotfrukter och bönor, baka mitt eget bröd, äta lite ägg och gröt samt enbart dricka vatten. Tror det skulle gå utan problem faktiskt, även om det skulle vara lite tråkigt. Dubbla matbudgeten och du kan variera dig nog att ha fest varje dag! Kött är som sagt bara att glömma, det finns inga köttprodukter som ger i närheten av samma energi per krona som billig vegetarisk mat, om du är ute efter att snåla. Matolja är en bra källa för billigt fett, kolhydrater löser du genom billiga basvaror och protein via bönor, ägg o.sv. Vitaminer kan du klara dig utan ett tag, annars fungerar säkert någon multivitaminbrus som ett bra substitut.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-05-15 kl. 18:47.
Citera
2009-05-15, 19:09
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Innehåller inte soja alla essentiella aminosyror?
Vad är billigt? Du nämnde att du levde på 300 ... men jag tror inte det skulle vara "hållbart" långsiktigt ...
Ok, men jag tror lite frukt och grönsaker behövs om man inte ska må sämre än vanligt.

Det är han som är duktig, inte jag. Så det törs jag inte svara på. Det beror helt på vad man menar med hållbart, men nja, om man ska ha nån sorts livskvalite så troligtvis inte. Själv har jag väl knappt ätit frukt och grönsaker i hela mitt liv, om man bortser från det jag använder i matlagning. Men sen är det ju fullt möjligt att jag går runt och mår dåligt hela tiden utan att veta om det. Då jag aldrig känt hur det är att må bra. Om man ser det över en längre tidsperiod, så snittade jag kanske 600 kr i månaden under hela hösten. Och då får man en viss möjlighet att variera sig. Det är inget jag vill göra om, men det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in