• 1
  • 2
2009-05-15, 20:47
Medlem
Trinnits avatar
Kör på linser (röda eller gröna), bönor, kikärter och dylikt. Billigt. Kombinera med tomatkross, makaroner, ris, rotfrukter (tex morot, potatis), ägg och hembakt bröd. Med det kan man leva hyfsat om man har lite fantasi, utan att lida alltför mycket.

Om vi pratar långsiktigt kan det visserligen vara trevligt att smyga in lite soja- eller quornfärs i kosten, om du nu inte vill äta kött, för att få lite variation, men billigare än vanlig färs är det oftast inte. Vegefärs brukar vara ganska okej, men generellt tycker jag att de flesta av de andra ersättningsprodukterna smakar skit. Tro inte att steaksen, pyttbitarna eller strimlorna kommer att vara några läckerheter.
Citera
2009-05-15, 21:05
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niavaran
Jag frossar i mig nog med utemat utemat (vilket utgör en stor onödig kostnad för mig), och vill testa leva lite "asketiskt" ett tag och vill ha minimala matkostnader. Mina krav är att maten ska innehålla det jag behöver, att jag ska vara helt frisk, att jag ska bli någorlunda mätt och att matkostnaderna ska vara så låga som möjligt.

Hur lite kan man lägga på mat?

Jag studerar och ägnar mig åt några aktiviteter (tränar sällan dock så det är inget speciellt energikrävande) och vill ha tillräckligt mycket energi för att fullfölja mina rutiner på ett sunt sätt. Syftet med detta är inte att jag ska bli smalare eller så, utan jag ska behålla min nuvarande vikt. Jag är normallång och har medel-BMI.

Vad tycker ni jag bör äta? Hur mycket? Och när?

Jag antar att vatten får ersätta nästan allt annat drickbart.

Vad gäller mat så kan jag bli mätt väldigt lätt. En frukt kan räcka ibland för att bli mätt, men samtidigt brukar jag äta ganska så rejält 1-2 gånger om dagen.

Nudlar, mackor och frukter kan täcka det mesta av mitt behov(?), men lite mer variation skulle inte skada. Föredrar att inte äta nudlar mer än max 3 gånger i veckan.

Kan ett glas sojamjölk per dag ersätta kött? Tänker inte bli vegetarian helt men rött kött tänker jag undvika, men kommer nog äta fisk (tänker främst på tonfisk).

Tips och övriga kommentarer?
Ett glas sojamjölk om dagen är alldeles för lite för att ersätta kött. Däremot är två påsar rostade sojabönor per dag mer än tillräckligt med fullvärdigt protein för att ersätta kött. Kostar cirka 10 kr per förpackning och är ett nyttigt alternativ till chips:

http://www.risenta.se/sv/Vara_produk...dex=0&search=1

Skulle även vilja rekommendera sojamjöl som man kan använda i olika sammanhang:

http://www.gogreen.se/gogreen/se2.ns...2572640033C074
Citat:
Innehåller inte soja alla essentiella aminosyror?
Japp, alla 8 essentiella aminosyror plus de övriga 12 aminosyror som kroppen kan producera på egen hand.
Citat:
Ok, men jag tror lite frukt och grönsaker behövs om man inte ska må sämre än vanligt.
Skulle vilja starkt rekommendera färskpressad apelsinjuice. Alltså kalla apelsiner som man pressar med egna händer. Mycket, mycket gott.
Citat:
Jag antar att vatten får ersätta nästan allt annat drickbart.
Ja, det är lika bra. Själv dricker jag mestadels vatten, både för att jag gillar vatten och för att det är bättre än att dricka massa cola och annat onyttigt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-05-15 kl. 21:12.
Citera
2009-05-15, 21:49
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Skulle vilja starkt rekommendera färskpressad apelsinjuice. Alltså kalla apelsiner som man pressar med egna händer. Mycket, mycket gott.

Inte skitbilligt dock.
Citera
2009-05-15, 21:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Inte skitbilligt dock.
2 kg apelsiner (20 kr) får man cirka 1 liter apelsinjuice av. Det är billigare än 1 liter färskpressad Brämhultsjuice/Tropicana. Och dessutom mycket godare.
Citera
2009-05-15, 22:04
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
2 kg apelsiner (20 kr) får man cirka 1 liter apelsinjuice av. Det är billigare än 1 liter färskpressad Brämhultsjuice/Tropicana. Och dessutom mycket godare.

Jo, men ska man leva snålt är 20 kr ungefär den dagsbudget man har.
Citera
2009-05-15, 22:42
Medlem
Bönor, soja (i nån form), linser, ärter, morötter, diverse rovor, frukter (om du hittar billiga), billig fisk (helst färsk), lök. Grytor och soppor är lätta att göra om du har ett passligt urval av olika basingredienser i skåpet.
Citera
2009-05-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Gå till lågprisbutik köp:

Stort paket ris, då blir riset så gott som gratis.
4-500 gram vita bönor i tomatsås = 2 kronor
400 gram kidneybönor = 2 kronor
en burk hela tomater = 3 kronor
lök, morötter och lite andra billiga grönsaker.

Fräs grönsakerna i lite olja, häll i resten och låt stå och puttra en halvtimma. Krydda efter smak och skafferi, tacokrydda gör sig nice men det funkar även med chillipulver, plus salt och peppar såklart.

Du kan utan problem få ut sju-åtta portioner under 30 kronor såhär. Hyfsat med protein och kolhydrater iallafall

Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Kör på linser (röda eller gröna), bönor, kikärter och dylikt. Billigt. Kombinera med tomatkross, makaroner, ris, rotfrukter (tex morot, potatis), ägg och hembakt bröd. Med det kan man leva hyfsat om man har lite fantasi, utan att lida alltför mycket.

Om vi pratar långsiktigt kan det visserligen vara trevligt att smyga in lite soja- eller quornfärs i kosten, om du nu inte vill äta kött, för att få lite variation, men billigare än vanlig färs är det oftast inte. Vegefärs brukar vara ganska okej, men generellt tycker jag att de flesta av de andra ersättningsprodukterna smakar skit. Tro inte att steaksen, pyttbitarna eller strimlorna kommer att vara några läckerheter.

Läste du detta?

Citat:
Veggi är en torrvara och skall därför kokas i vätska innan den tillreds. Då ökar vikten med ca 4 gånger. Priset för färdig vara blir under 20:-/kg. Detta skall jämföras med kilopriset på Quorn, kött, kyckling eller fisk som oftast ligger betydligt högre. Då inser man enkelt att Veggi ger, förutom alla andra goda egenskaper, även en bra kalkyl för både Restaurang och Storhushåll.
http://www.veggi.se/html/ekonomi.html

Jag har testat quornfärs och tyckte det var gott. Fast det var relativt dyrt, innehåller mjölk(protein) och ägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in