Markpriserna i Stockholm är inte i närheten av de i städer med såna områden med riktiga skyskrapor, därav inte ekonomin med att bygga riktigt högt. Bygga högt kan bli absurt dyrt, just hissarna är i särklass den dyraste delen på en byggnad, långt mer än fasad eller inredning ex.vis. Sen tillkommer ju kosnad för att ta hand om vindbelastning o.d. Men ett större antal byggnade runt 30 - 40 vån är realistiskt att förvänta sig i Stockholm. Den dan gubbjävlarna och surkärringarna i Skönhetsrådet avlidit alltså...
Vissa länder subventionerar byggandet ekonomiskt då det ofta blir prestigeprojekt och show off att ha störst ( byggnad alltså... ).
Vi kan dessutom ha vilken regering som helst i Sverige... vi kommer ändå inte upp i den nivån att vi kan bygga ett sånt område. jag vill se den dan då Stockholm kan uppvisa en ekonomisk bas likande den i London eller Franfurt..
Förslaget med 20 likadana hus runt om i Stockholm var från Anders Wilhelmssons kontor om jag minns rätt... mycket av debattinlägg över förslaget visserligen.
Däremot finns planer som är väl förankrade i Stadshuset om betydligt större höjd på byggnaderna som planeras kring Liljeholmen och det området som ser klart intressant ut. Kan kanske bli det bästa området som utvecklats i Stockholm på Myyyyycket länge. Men blir det Borgerligt i stadshuset efter nästa val är det nog kört med det..då är det konservativ skit som gäller och vi är tillbaks till att sälja ut hyresrätter på östermalm för att som dom sa... "motverka och bryta segregeringsutveckligen i Stockholm" Vete fan om jag slutat skratta än efter att jag hörde det uttalandet..