• 1
  • 2
2003-10-28, 20:17
Medlem
Vad skulle ni tycka om Stockholm skulle få ett City som i London? Ett finansiellt centrum med skyskrapor och hela kitet?
Själv tycker jag det vore hur grymt som helst! Varför inte i nuvarande Klarakvarteren som består av fula 50-talshus? Ersätt dessa med flera hundra meter höga skyskrapor.

En sådan ekonomi skulle aldrig kunna komma till med den svenska socialdemokratin, men idéen e ju grym!
Citera
2003-10-28, 21:55
Medlem
Asterixs avatar
Jag tror det är många år kvar till vi får en hel stadsdel full med bara skyskrapor. Det är för många krafter som motarbetar en sån lösning. Framförallt estetiskt. Lägg därtill att det ofta är för dyrt att bygga på höjden. Det fanns en idé att bygga en 50-100 skyskrapor jämt fördelade över hela Stockholm. Dessa skulle vara mer eller mindre identiska och man var tvungen att bygga minst 20 stycken (osäker uppgift) för att det skulle vara lönsamt. Det såg för jävligt ut.

Om ett ekonomisk centrum ska byggas bestående av skyskrapor, hade jag helst sett att det låg i Göteborg. Det troligaste är nog att det hamnar i Malmö, då de har positivare inställning till höghusbyggen där. Regionen är dessutom på stark frammarsch.
Citera
2003-10-28, 22:03
Medlem
Skulle det vara olönsamt att bygga på höjden?!
Det var ju just lönsamhet som gjorde att man började bygga på höjden.

Felet är att idag är det pappa staten som skulle göra det.
Låt företagen själva bygga sina skyskrapor.
Citera
2003-10-28, 22:30
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Skulle det vara olönsamt att bygga på höjden?!
Det var ju just lönsamhet som gjorde att man började bygga på höjden.
Ja, men det är först när markpriset är väldigt högt som det lönar sig. Jag vet inte exakt vilka faktorer det är som gör att höghusbyggen ofta är så dyra, men jag vet att en faktor är hissarna. Ju högre du bygger desto fler hissar behöver du. Samtidigt tar hissarna anspråk på uthyrbar area. Vad som är optimalt får man räkna på från fall till fall.
Citera
2003-10-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asterix
Ja, men det är först när markpriset är väldigt högt som det lönar sig. Jag vet inte exakt vilka faktorer det är som gör att höghusbyggen ofta är så dyra, men jag vet att en faktor är hissarna. Ju högre du bygger desto fler hissar behöver du. Samtidigt tar hissarna anspråk på uthyrbar area. Vad som är optimalt får man räkna på från fall till fall.

Förvisso, men sådant går ju att utveckla. I nya världsrekordhållaren Taipei 101, det 500 meter höga tornet i Taiwan, så har de dubbeldäckshissar, dvs. långsmala saker som tar många människor på en gång.

Sen lär man väl utveckla hissarna. Snart kommer säkert hissar om skjuts uppåt av typ tryckluft eller gas (som ett jetflygplan) eller liknande.
Citera
2003-10-29, 02:13
Medlem
gnills avatar
Markpriserna i Stockholm är inte i närheten av de i städer med såna områden med riktiga skyskrapor, därav inte ekonomin med att bygga riktigt högt. Bygga högt kan bli absurt dyrt, just hissarna är i särklass den dyraste delen på en byggnad, långt mer än fasad eller inredning ex.vis. Sen tillkommer ju kosnad för att ta hand om vindbelastning o.d. Men ett större antal byggnade runt 30 - 40 vån är realistiskt att förvänta sig i Stockholm. Den dan gubbjävlarna och surkärringarna i Skönhetsrådet avlidit alltså...

Vissa länder subventionerar byggandet ekonomiskt då det ofta blir prestigeprojekt och show off att ha störst ( byggnad alltså... ).

Vi kan dessutom ha vilken regering som helst i Sverige... vi kommer ändå inte upp i den nivån att vi kan bygga ett sånt område. jag vill se den dan då Stockholm kan uppvisa en ekonomisk bas likande den i London eller Franfurt..

Förslaget med 20 likadana hus runt om i Stockholm var från Anders Wilhelmssons kontor om jag minns rätt... mycket av debattinlägg över förslaget visserligen.

Däremot finns planer som är väl förankrade i Stadshuset om betydligt större höjd på byggnaderna som planeras kring Liljeholmen och det området som ser klart intressant ut. Kan kanske bli det bästa området som utvecklats i Stockholm på Myyyyycket länge. Men blir det Borgerligt i stadshuset efter nästa val är det nog kört med det..då är det konservativ skit som gäller och vi är tillbaks till att sälja ut hyresrätter på östermalm för att som dom sa... "motverka och bryta segregeringsutveckligen i Stockholm" Vete fan om jag slutat skratta än efter att jag hörde det uttalandet..
Citera
2003-10-30, 11:41
Medlem
Von Bings avatar
En rivning av Klarakvarteren mittemot Åhlens, Huvudsta, Årsta, exploatering av Kvarnholmen, Gärdet och Norra Djurgården skulle vara att föredra.
Citera
2003-10-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnill
Däremot finns planer som är väl förankrade i Stadshuset om betydligt större höjd på byggnaderna som planeras kring Liljeholmen och det området som ser klart intressant ut. Kan kanske bli det bästa området som utvecklats i Stockholm på Myyyyycket länge. Men blir det Borgerligt i stadshuset efter nästa val är det nog kört med det..då är det konservativ skit som gäller och vi är tillbaks till att sälja ut hyresrätter på östermalm för att som dom sa... "motverka och bryta segregeringsutveckligen i Stockholm" Vete fan om jag slutat skratta än efter att jag hörde det uttalandet..

Chansen att det byggs sådant är snarare större om borgarna vinner då dessa ämnar göra det lönsamt att bygga så.
Nuvarande kostnader/regler skulle ju innebära statligt byggande; dvs. byggande av dina o mina skattepengar.
Citera
2003-10-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von Bing
En rivning av Klarakvarteren mittemot Åhlens, Huvudsta, Årsta, exploatering av Kvarnholmen, Gärdet och Norra Djurgården skulle vara att föredra.

Klarakvarteren håller jag med om och därefter skapa ett finansiellt centrum där. Huvudsta, gärna det, bygg lite kvartersstad i gammal stil. Kvarnholmen, gärna det. Det ser ju förjävligt ut idag. Skulle va kul om de grävde bort lite mark och återskapade vattenkanalen. Gärdet och Norra Djurgården bör låtas vara ifred som den park det är. Hellre då ett bebyggande av Värtahamnen.
Citera
2003-10-31, 21:02
Medlem
Von Bings avatar
Gärdet är bara en stor idiotisk ödetomt, och Norra Djurgården och Kaknäs är djungler. Inget av dessa hör hemma i huvudstaden i ett land som nästan bara består av skog. Visst kan man ha parker härodär, men skräpgrönområdena gör bara själva stan till en samling skärgårdsöar av bebyggelse i ett skogshav.
Citera
2003-10-31, 21:03
Medlem
Citat:
och därefter skapa ett finansiellt centrum där.
Begriper inte riktigt vilka som skulle stå för det "finansiella". Wallenbergarna, Börsen och dom andra trivs nog bra där dom är och tunga aktörer utifrån kan vi nog inte kallt räkna med. Detta alldeles oavsett vilka som för tillfället sitter vid makten.

Sedan är ju sådana kvarter ohyggligt tråkiga var dom än är. Har sett dom i bl a London, San Fransisco och Frankfurt. Visst, lite fart på dagarna, men stendött på kvällarna. Det är ju iofs ingen skillnad mot vad det är nu i Klara. Är det inte lika bra att dom glasar in skiten och gör en förortsgalleria av det?
Citera
2003-11-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Begriper inte riktigt vilka som skulle stå för det "finansiella". Wallenbergarna, Börsen och dom andra trivs nog bra där dom är och tunga aktörer utifrån kan vi nog inte kallt räkna med. Detta alldeles oavsett vilka som för tillfället sitter vid makten.

Sedan är ju sådana kvarter ohyggligt tråkiga var dom än är. Har sett dom i bl a London, San Fransisco och Frankfurt. Visst, lite fart på dagarna, men stendött på kvällarna. Det är ju iofs ingen skillnad mot vad det är nu i Klara. Är det inte lika bra att dom glasar in skiten och gör en förortsgalleria av det?

Med en växande ekonomi så skulle det med all säkerhet finnas fler aktörer än Wallenberg och Börsen. Svenskarna är ju faktiskt ganska driftiga i grund och botten.

Vad gör det om stället inte lever på kvällarna?
Lägg dit lite restauranger o nattklubbar så lär det nog livas upp rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in