Citat:
Ursprungligen postat av tanta
Okejokej du bidrog ju med en del kunskap men skulle vilja ha information om hur man gr med just ritalin fr att minska alla tvivel om fara fr hlsan
Vad r det fr tablett? Allts vilken typ det r, hur mnga mg, osv.
Hr har du de svenska alternativen p fass.se.
Tror dock inte det r s stor skillnad p att tillreda Ritalin och Concerta fr injicering. De flesta piller behver inte mer n standardprocessen, eller vad man ska kalla det. Vad som varierar r mest i vilken takt det lser sig. Att jag vrmer och kyler lsningen nr jag tillreder Concerta r bara en frsiktighetstgrd jag tagit till, som jag aldrig hrt ngon annan gra.
Med piller ska man vara noga med filtreringen, resten r ganska enkelt. (Nu ska man givetvis alltid vara noga p filtreringen.) Som mitt exempel ovan, bortsett frn vrma/kyla, beroende p tabletterna. Du mrker nog vad som behver gras. Concerta fr en lite smulig tuggummikonsistensen nr man krossar dem. Du vet vad jag menar om samma sak hnder Ritalinet. Blir det s r det bra att ta god tid p sig fr att lsa den, d det beter sig som tapetklister i vatten.
S:
1. Krossa din(a) tablett(er) till ett s fint pulver som mjligt. Rekommenderar
Apotekets pillerkross. Kan kpas direkt i butiken ocks. Annars kan du krossa dem mellan tv skedar, eller p ngot annat vis du fredrar. Finns de som gr det mellan tv mynt, men det finns ganska mycket smuts p mynt som tminstone inte jag skulle vilja injicera.
2. Placera pulvret i din sked, eller vad du nu vljer att anvnda, tillsammans med den mngd vatten du fredrar. Se bara till att det finns plats fr allt i pumpen.
3. Rr om. Rr om, rr om, rr om. Det kan ta en stund att lsa en del tabletter helt, trots att man pulveriserat dem. Det r ingen id att trycka och smeta runt fr att snabba p det. Rr bara om lite grann s mrker du hur det lser sig. Frsk inte dra in lsningen i pumpen innan du har en enda vtska. Lite frgresten frn "skalet" eller liknande r acceptabelt, men frsk inte stoppa ner pumpen i ngon srja som r olika tjock, med klumpar lite var stans och rinnande vatten bredvid.
4. Nr du r njd med din lsning, ta en bomullsbit och slpp mitt i lsningen. Tvtta hnderna innan du tar i bomullen, d du inte vill f i dig bakterierna du har p hnderna. Nu r det piller du lst, och du r med all rtt lite osker, s efter du dragit in det i pumpen kan du gott spola av skeden, ut med lsningen igen, spola rent pumpen, och filtrera p nytt.
5. Ptja, resten utav processen kan du, antar jag?