Jag är förundrad över den här konstant pågående kampanjen för att rädda Dawit Isaak. Jag är ingen stor mediakonsument men jag har hört så mycket om detta nu att det nästan gör mig spyfärdig. Bara den senaste veckan har jag hört om det från Sydsvenskans kulturdel, "Medierna" i P1 och nu förstasidan på expressen. Det har ju pågått i många år, men "kampanjen" eller vad man ska kalla det verkar ha förstärkts betydligt sedan årsskiftet. Någon som vet varför?
http://www.expressen.se/Nyheter/freedawit
Vad jag har fattat det som är det att en etiopier, som flydde från kriget i sitt hemland, hamnade i Sverige i några få år, för att sedan direkt åka ner till sitt hemland igen. Där arbetade han som journalist och blev arresterad av regimen 2001. Visst är det tråkigt, men varför detta
enorma intresse, med namnlistor, ledare, "kändisuppror", snyftreportage, frågor till folk som "Vad har
du gjort för Dawit, familjereportage, påtryckningar på Carl Bildt o.s.v.? Expressen-sidan jag länkade till ovan är ju bisarr. Det finns ju extremt många politiska fångar, inte minst på journalisternas paradis Kuba, så varför denna sjukliga fokusering på just Dawit? För att han jobbade som städare i Sverige ett par år på tidigt 90-tal?

Det måste ju finnas någon PK-förklaring som gör att journalister går upp i brygga för denna neger?