• 1
  • 2
2009-02-16, 00:13
Medlem
Trance_Nations avatar
Som sagt, söker ett program där jag kan mixa mp3 låtar utan att behöva mixa dom live.
Dvs jag vill kunna "pussla" ihop två låtar, spola fram o tillbax och ändra när den ska crossfadea osv, Och sedan rendera båda låtarna i en hel mix.
Någon som har några tips?
Citera
2009-02-16, 00:24
Medlem
cool edit funkar väl bra
Citera
2009-02-16, 00:27
Medlem
Trance_Nations avatar
Nja, det skall vara ett mixprogram, där man kan crossfade'a, beatmatcha osv.
Citera
2009-02-16, 00:54
Medlem
yeah´ss avatar
mixa ner låtarna till samma bpm. Lägg in dom i valfritt editeringsprogram, klipp, klistra och synka..
eller skapa loopar av partierna du vill mixa och synka dom i ableton..

ska du låtsas att du beatmatchar ute eller?
Citera
2009-02-16, 01:06
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
mixa ner låtarna till samma bpm.
Hur menar du då?

Citat:
Lägg in dom i valfritt editeringsprogram, klipp, klistra och synka..
eller skapa loopar av partierna du vill mixa och synka dom i ableton..
Det är ju det jag är ute efter, ett editeringsprogram där jag kan lägga in båda låtarna över och under varandra sedan sätta ut som typ "automationtracks" där olika rattar och reglage ska röra på sig.

Citat:
ska du låtsas att du beatmatchar ute eller?
Vem har sagt att jag ska gå ut? Jag sitter bra här
Citera
2009-02-16, 04:26
Medlem
Sony Acid är programmet för dig!

pic:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-acid.JPG

Och varje gång du lägger in en låt får du beatmappa den själv så du får derns BPM rätt. Annars kommer det inte gå att mixa låten.
Citera
2009-02-16, 07:38
Medlem
Trance_Nations avatar
Ah tack så jättemycket, Skall testas någon dag!
Fler alternativ är dock välkommet
Citera
2009-02-16, 10:36
Medlem
Jean Claudes avatar
Finns hur mycket som helst men om du vill hålla dig till en hygglig standard och även utveckla ditt mixande så är ACID programmet. Det finns som sagt andra alternativ men jag har prövat en hel del och ... ja, ACID!

Annars går du in på kvraudio och kollar vad som finns för program. Även om han inte listar alla så listar han de flesta, även en kort beskrivning av programmen finns där samt länk till respektive hemsida.
Citera
2009-02-16, 13:28
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Finns hur mycket som helst men om du vill hålla dig till en hygglig standard och även utveckla ditt mixande så är ACID programmet. Det finns som sagt andra alternativ men jag har prövat en hel del och ... ja, ACID!

Annars går du in på kvraudio och kollar vad som finns för program. Även om han inte listar alla så listar han de flesta, även en kort beskrivning av programmen finns där samt länk till respektive hemsida.

Jo ACID såg bra ut, Dock lite krångligt, men det lär man sig efter ett tag.
Ser dock inte ut som alla andra mixingprogram, fast det är väll som mycket annat, inte utseendet som räknas
Citera
2009-02-16, 15:46
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Ser dock inte ut som alla andra mixingprogram, fast det är väll som mycket annat, inte utseendet som räknas

Hm, ja.. det finns ju andra typer av program mer inriktade åt DJ-hållet och det kanske skulle fungera för dig iofs. Där har jag inga rekommendationer då jag aldrig pysslat med dessa, däremot har jag gjort långa mixar i ACID med upp till 20 låtar i sträck, lägger till lite snygga loopar när låtarna väl är beatmappade (ligger i samma tempo/bpm) och ja.. du kan fortsätta att spela in din egen röst/sång, gitarrer etc om du vill, annars fungerar det utmärkt till att mixa ihop en lång "låt" av flera olika låtar.

Det är inte så krångligt som det kanske ser ut, sätt dig bara in i de mest grundläggande funktionerna så ska du snart ha gjort din första mix.
Citera
2009-02-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation

Många andra mixningsprogram är inriktade på Live-mixning. Därav ser dom ut på ett annat sätt.
Citera
2009-02-16, 21:10
Medlem
dolppens avatar
Prova med Mixmeister, där kan du pussla ihop, beatmatcha och sen bara spara den som en färdig mix.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in