2009-02-20, 08:33
Medlem
Squalos avatar
En lampa har alltid en färgtemperatur, det har alla lampor. Det säger ingenting om dess spektraldistribution (SPD), speciellt inte när det kommer till CFL och rör. Så färgtemperaturen har inte mycket med saken att göra. Men jag förstår att du har sett vad haschtomtar har suttit och filosoferat ihop.

3550 lm + 3550 lm är 3550 lm + 3550 lm.
2009-02-20, 09:21
Medlem
Thiers-Issards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men jag förstår att du har sett vad haschtomtar har suttit och filosoferat ihop.

3550 lm + 3550 lm är 3550 lm + 3550 lm.
Fan höll på att sätta kaffet i halsen!
2009-02-20, 10:43
Medlem
Vethuts avatar
Jorå, även jag håller på att dra upp några olika sorter, dock utan tillsatt ljus som även det verkar funka fint.

Men, storlek på krukor? Hål i botten eller inte? Vad funkar bäst?
2009-02-22, 09:27
Medlem
Squalos avatar
Hur går det för er, pojkar?

Tredje paret äkta blad börjar titta fram...
http://83.177.28.86/IMG_0233.JPG
Citat:
Ursprungligen postat av Thiers-Issard
Fan höll på att sätta kaffet i halsen!
Är ju sant ju! Bara för att lampan är designad för att avge ett ljus som liknar ljuset utomhus vid heltäckande molnigt väder, så säger inte det något om vilka våglängder mer specifikt som den avger.
Citat:
Ursprungligen postat av Vethut
Jorå, även jag håller på att dra upp några olika sorter, dock utan tillsatt ljus som även det verkar funka fint.

Men, storlek på krukor? Hål i botten eller inte? Vad funkar bäst?
9 eller 11 cm, med hål. Beror ju lite på hur mycket du vill plantera om och hur mycket plats du har. Spelar ingen roll egentligen så länge dom får en kruka passande deras storlek när dom växer.
2009-02-22, 10:27
Medlem
Thiers-Issards avatar
Ser fint ut
Mina har inte alls kommit lika långt

Bild på några Scotch Bonnet som är på väg:

http://bayimg.com/image/daniiaabl.jpg

Angående ljuset så har du helt rätt, hade helt missat det där med ljusets våglängd.
Funderar på en lysrörs-lösning nu, då Envirolites med flera kostar så jäkligt i inköp.

Läste förresten på Chillis Galore Forums att det finns folk som kör med LEDs och får gott resultat http://www.chillisgalore.co.uk/phpBB...hp?f=17&t=5658
2009-02-22, 10:48
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiers-Issard
Ser fint ut
Mina har inte alls kommit lika långt

Bild på några Scotch Bonnet som är på väg:

http://bayimg.com/image/daniiaabl.jpg

Angående ljuset så har du helt rätt, hade helt missat det där med ljusets våglängd.
Funderar på en lysrörs-lösning nu, då Envirolites med flera kostar så jäkligt i inköp.

Läste förresten på Chillis Galore Forums att det finns folk som kör med LEDs och får gott resultat http://www.chillisgalore.co.uk/phpBB...hp?f=17&t=5658
Ja, marginalerna på CFL-växtlampor är rätt OK... Marginalerna på vanliga CFL likaså. Billigast är lysrör anpassade för växter, dom kostar 60 kr för dom på 36W / 1400lm. Armaturerna kostar dock en del för lysrör, 130-200 kr. Och även om du kör med dom kan man vilja ha mer ljus på 440nm vid början av växternas liv.

LED är dyrt. Det är baksidan med dom. Priserna måste ner för att dom ska bli ett gångbart alternativ. Deras förträfflighet är inte heller helt vetenskapligt bevisad.

En 125W CFL för växtbelysning med integrerad ballast kostar 7 ggr mer än en diod. Och då behöver dioden drivkretsar.

CFL bör ge 60lm/W, alltså 7500 lm.
Dessa 7 dioder skulle ge 120 lm.
2009-02-22, 14:39
Medlem
Vethuts avatar
Jag passade även på att köpa vanlig Spansk peppar från mitt lokala Hemköp.

Den vägrar gro!

Är det så jävligt att fröna är manipulerade?
2009-02-22, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:

Den vägrar gro!

Svårt att tänka mig detta, för du tog från en färsk frukt väl?

Du torkade fröet först väl?
Brukar torka mina frön sen låta dom ligga ett tag i frysen, typ månad eller mer.
Det här med frysen vet jag inte varför jag gör egentligen, tanken är väl lite som att man visar fröet att nu är det vinter och dvala som gäller.

Men jag fryser i de mesta fröerna som blir över, dess grobarhets % håller sig bättre då.
2009-02-22, 15:33
Medlem
Vethuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Svårt att tänka mig detta, för du tog från en färsk frukt väl?

Du torkade fröet först väl?
Brukar torka mina frön sen låta dom ligga ett tag i frysen, typ månad eller mer.
Det här med frysen vet jag inte varför jag gör egentligen, tanken är väl lite som att man visar fröet att nu är det vinter och dvala som gäller.

Men jag fryser i de mesta fröerna som blir över, dess grobarhets % håller sig bättre då.

Njae, tog från en färsk frukt och lät fröna torka över dagen.

Nu har dom iofs bara varit planterade i dryga två veckor, men likväl konstigt att alla andra redan gror.

Nåväl, jag väntar och ser.
2009-02-22, 16:38
Medlem
economuss avatar
Jag ansluter mig till denna tråd. Mina Ancho Mulato, Cayenne och Habanero har precis tittat upp ur såjorden. Hade ett par plantor förra året också, men satte dem i april så de renderade endast 4(!) frukter. Får hoppas på större framgång i år.
2009-02-22, 18:46
Medlem
Thiers-Issards avatar
Citat:

Den vägrar gro!

Satte du fröna mycket djupt?
Ett fel som jag gjort är nog att jag planterat en del frön lite för djupt. Sen så vill jag minnas att jag läst på något chili-forum att man visst manipulerar chlili, men hur det egentligen är med det låter jag vara osagt! Jag har själv tagit frön från chilifrukter som jag köpt på ICA och som grodde utan problem.

Hittade förresten en intressant Do's and Don'T's when growing chili's, på Chillis Galore Forums:
http://www.chillisgalore.co.uk/phpBB...php?f=2&t=7321
Senast redigerad av Thiers-Issard 2009-02-22 kl. 19:14.
2009-02-23, 17:10
Medlem
Äntligen har alla tre tittat upp!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in