• 1
  • 2
2009-01-07, 15:33
Medlem
HanMedHs avatar
jag hoppas tråden är på rätt ställe
men jag undrar om man kan med någon sorts kodning skapa ett program som öppnar nån favorit sida och kanske något program på datorn när man startar det och när den gjort det så stängs den igen.
alltså programmets funktion : Start > Öppna program > Stäng
kan inte programmering särskilt bra men vill gärna veta hur man gör den till .exe med
den favorit sidan och det programmet jag pratade om ska man inte 'välja' i programmet utan det ska vara i kodningen,

tacksam för hjälp
ursäktar fall det redan finns men hitta inget, kanske söker på fel ord
Citera
2009-01-07, 15:41
Medlem
kanulas avatar
En utförligare beskrivning vore ett plus. Vad vill du egentligen ska hända? Ska koden starta ett program när datorn startar, eller snackar du om att koden ska öppna ett program för att sedan stänga det direkt igen?

Sådana smågrejer går att lösa med valfritt språk och kompilera det till en körbar exe. Men det är lite väl omständigt och om man flyttar det program/sida som startas, behövs koden uppdateras och kompileras om. Det är då betydligt enklare med ett batch-script med filändelsen *.bat eller *.cmd.
Citera
2009-01-07, 15:46
Medlem
HanMedHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
En utförligare beskrivning vore ett plus. Vad vill du egentligen ska hända? Ska koden starta ett program när datorn startar, eller snackar du om att koden ska öppna ett program för att sedan stänga det direkt igen?

Sådana smågrejer går att lösa med valfritt språk och kompilera det till en körbar exe. Men det är lite väl omständigt och om man flyttar det program/sida som startas, behövs koden uppdateras och kompileras om. Det är då betydligt enklare med ett batch-script med filändelsen *.bat eller *.cmd.

jag tänker mig som ett litet mini program som ligger på tex skrivbordet, och istället för att öppna program 1,2 och 3 trycker man bara på denna så öppnas de, förstår du?

edit: om .bat och .cmd är lättare så är det bättre antar jag ^^
Citera
2009-01-07, 15:50
Medlem
HanMedHs avatar
nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar men man kanske hade kunnat ha detta programmet då som öppnar x antal program/internet sidor och sedan ett till program som man kan se som 'options' till detta programmet?
program 1: så som jag tidigare nämnt
program 2: där man bestämmer vilka hemsidor prgm 1 skall öppna
går det? eller är det enklare att ändra kodningen lite då och då om man vill ändra sidorna'?
Citera
2009-01-07, 15:54
Medlem
Koko-Kids avatar
Mja ska väl gå. Vet inte om jag är helt ute och cyklar men rätta mig om jag har fel.
Först så ska du skapa en batch fil som ser ut såhär:

Start
sökväg till filen (exempel c:/program/goatseGame.exe)
Citera
2009-01-07, 16:10
Medlem
HanMedHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko-Kid
Mja ska väl gå. Vet inte om jag är helt ute och cyklar men rätta mig om jag har fel.
Först så ska du skapa en batch fil som ser ut såhär:

Start
sökväg till filen (exempel c:/program/goatseGame.exe)

men hur gör jag så att prgm 2 ändrar det prgm 1 ska öppna?
Citera
2009-01-07, 16:31
Medlem
Koko-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedH
men hur gör jag så att prgm 2 ändrar det prgm 1 ska öppna?

Nu blev jag helt förvirrad och jag har inget stor kunskap inom detta område.

Öppna notepad
Skriv in:

start sökväg
start sökväg
start sökväg

Spara filen som .bat

sedan så kan du bara starta bat filen och då ska den samtidigt starta de program du vill.
Du kan ju redigera filen också genom att högerklicka på filen och trycka på redigera.

Detta kanske inte är korrekt men det funkar ungefär på detta sättet
Citera
2009-01-07, 16:38
Medlem
kanulas avatar
Är det inte lite väl bökigt att ha ett option-program för program 1?

Jag har följande lösning:

Skapa en mapp under C:\ som du döper till "links" (utan citationstecken). I mappen skapar du en ny genväg som pekar mot den webbsida du vill öppna, exempelvis http://www.google.se. Denna döper du sedan till "1" (ännu en gång utan citationstecken).

Alltså har du i mappen C:\links\ en genväg som pekar till http://www.google.se och heter 1.

Därefter skapar du ett textdokument på skrivbordet som du döper till vad du vill .bat. Alltså inte .txt i slutet. Högerklicka på filen och välj redigera. Där skriver du följande:
Kod:
@echo off
C:\link\1.url
Spara och stäng. Dubbelklicka på filen. Nu ska webbläsaren öppna Googles webbplats.

Denna kan du utöka med fler länkar. Skapa helt enkelt en ny länk i mappen links som du döper till "2" och pekar mot den webbsida du vill.

Därefter ändrar du scriptet till:
Kod:
@echo off
C:\link\2.url
Om du vill starta ett program med scriptet skriver du exempelvis:
Kod:
@echo off
C:\link\2.url
C:\Program\mittprogram.exe

Sådär ja, nu funkar allt som du vill?
Citera
2009-01-07, 16:57
Medlem
HanMedHs avatar
jag har skapat en map så, och sedan fixat en länk dit som jag döpt till "1" (utan citattecken) och sedan kopierade jag det du skrev och kollade så att allt stämde men c .. och fixade det, sedan var jag noga med att skriva ".dat" i slutet när jag sparade filen,
men, när jag trycker på den öppnas anteckningar och inte länken, vad gör jag fel?

edit: oj, .bat menade jag
Senast redigerad av HanMedH 2009-01-07 kl. 17:11.
Citera
2009-01-07, 17:02
Medlem
HanMedHs avatar
jo nu gick det, testade det en gång till och då blev det rätt,
tack, men du tror inte det går skapa ett prgm 2 som lägger till genvägar lite enklare? kanske att man startar detta prgm 2 så kan man ta bort gamla genvägar påde i prgm 1:s kodning och i mappen, och även lägga till nya genom att skriva in sökvägen i ett fält? , skulle vara lite enklare att lägga till fler genvägar eller ta bort någon,
men vet inte om det är svårt att programera något sådant?
Citera
2009-01-07, 17:08
Medlem
kanulas avatar
.bat var det. Inte .dat.

Men det är nog inte det som är felet, utan din dator visar inte filändelsen. Nu sitter jag på Vista, så jag minns inte exakt med XP men det var nått i stil med:
Öppna utforskaren. I menyn högst upp väljer du verktyg --> Mappalternativ. Ta bort bocken för "Dölj filändelser för kända filtyper". Tryck OK. Nu ska datorn visa alla filändelser. Nu ser du att det står .txt i slutet på filen du skapade. Byt denna mot .bat, en varningsruta kommer upp, klicka ja. Kör scriptet!
Citera
2009-01-07, 17:12
Medlem
HanMedHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
.bat var det. Inte .dat.

Men det är nog inte det som är felet, utan din dator visar inte filändelsen. Nu sitter jag på Vista, så jag minns inte exakt med XP men det var nått i stil med:
Öppna utforskaren. I menyn högst upp väljer du verktyg --> Mappalternativ. Ta bort bocken för "Dölj filändelser för kända filtyper". Tryck OK. Nu ska datorn visa alla filändelser. Nu ser du att det står .txt i slutet på filen du skapade. Byt denna mot .bat, en varningsruta kommer upp, klicka ja. Kör scriptet!

tack för hjälpen,
lite off topic men vet du någon sida där man kan lära sig lite programmering med .bat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in