2008-12-11, 14:38
Medlem
Fylleannas avatar
Årets svensk heter Anita Dorazio. Hon får priset för sitt mångåriga arbete för och med flyktingar.

Citat:
Det är nyhetsmagasinet Fokus som för tredje året i rad utser Årets svensk. Förra året utnämndes Haparandas kommunalråd Sven-Erik Bucht, och 2008 heter pristagaren alltså Anita Dorazio.

72-åriga Dorazio har arbetet oförtrutet för flyktingars rättigheter i flera decennier. Hon har bland annat varit en av de drivande bakom FARR, Flyktinggruppernas och asylkommittéernas riksråd, och var en av eldsjälarna som för 13 år sedan startade den första vårdmottagningen för papperslösa flyktingar i Sverige.

– Det är en skam att 20-30 000 gömda flyktingar lever under sämre förhållanden än våra husdjur. Vi tar bättre hand om våra hundar och katter. Jag skulle inte stå här om det inte var en skandal.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2185807.svd

Ja vad tykcer ni om årets Svensk?
Citera
2008-12-11, 14:49
Medlem
Ifall hon har startat kliniken med egna pengar så ser jag inget problem med det.

Värre är det med idioterna som vill bekosta akutvården för gömda flyktingar, med våra skattepengar.
Citera
2008-12-11, 14:59
Medlem
Zockerconnys avatar
Årets svensk

Refaat El-Sayed blev utsedd till årets svensk 1985, 1986 blev han dömd till 6 års fängelse för ekonomisk brottslighet. Det säger väl det mesta om utnämningen !
Citera
2008-12-11, 15:08
Bannlyst
Så varför öppnas inte gränserna så vi slipper daltet med papperslösa och flyktingar?

Och är våran flyktingpolitik något att vara stolt över när 80.000 sjuka ska utförsäkras. Magnus får inte personlig assistent av FK trots amputering. Äldre död glöms bort i 6 veckor

Är vår flyktingpolitik något att vara stolt över?
Citera
2008-12-11, 15:15
Medlem
Marmosets avatar
Anita Dorazio är bra och en eldsjäl som verkligen har gjort massor för utsatta människor, all heder och respekt till henne, hon förtjänar i sanning denna utmärkelse!

Jag hade det stora nöjet att träffa en av läkarna som jobbar tillsammans med henne på en middag för några år sen, och sen dess "lånar jag ut" mitt personnummer för att tillhandahålla rabatterad medicin för en verksamhet i den här "branschen". Känns väldigt bra att få dra sitt strå till stacken
Citera
2008-12-11, 15:17
Medlem
Lingon_s avatar
Är dom gömda flyktingar så har dom ju igentligen inget i Sverige att göra eftersom dom blivit dömd som icke välkommen av migrations verket. Antingen är dom dömd för brott eller så finns det ingen anledning för dom att komma hit som t.ex hot eller krig. Varför ska vi då hjälpa dessa "stackars offer" som sitter och kurar i Sverige olagligt? Är det inte bättre att systematiskt leta rätt på dom och sätta dom på första bästa plan hem till deras hemland!?
Citera
2008-12-11, 15:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hennes belöning torde vara raka vägen till fängelset?
Citera
2008-12-11, 15:44
Medlem
KarlPs avatar
Det borde heta olagliga flyktingar istället.

Det är en skam att 20-30 000 olagliga flyktingar lever i Sverige olagligt.
Vad gör Polisen? Varför jagar man inte de här olagliga flyktingarna mer så att dom får komma hem till sina hemländer? Jag skulle inte skriva här om det inte var en skandal.
Senast redigerad av KarlP 2008-12-11 kl. 15:46.
Citera
2008-12-11, 15:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Anita Dorazio är bra och en eldsjäl som verkligen har gjort massor för utsatta människor, all heder och respekt till henne, hon förtjänar i sanning denna utmärkelse!

Jag hade det stora nöjet att träffa en av läkarna som jobbar tillsammans med henne på en middag för några år sen, och sen dess "lånar jag ut" mitt personnummer för att tillhandahålla rabatterad medicin för en verksamhet i den här "branschen". Känns väldigt bra att få dra sitt strå till stacken

Ditt svar beror mycket på hur man definierar stacken, eller hur. Ett sett att se på saken, är att du befrämjar ett osympatiskt fenomen, som ofta består av flyktingsmuggling, fattigdom om misär. Hur detta kommer sluta vet vi inte, men jag lovar dig att det inte handlar om flyktingamnesti och total tillgång till ett tynande välfärdssystem.

Det du understödjer, är exempelvis trafficing. Var tror du illegalt uppehållande horor får sin sjukvård? Vad tror du om människorna som söker sig dit, utan pass, pengar eller personnummer? Vill du ha dem här? Vill du att de ska öka i antal? I så fall tycker jag att du ska dra ditt strå till "stacken".

Om det bara är så att du vill känna dig lite "god" för att kunna kokettera med det, när tillfälle ges, tycker jag att du ska känna dig bra jävla självisk.
Citera
2008-12-11, 15:56
Medlem
Citat:
Det är lätt att vara frikostig med andras pengar! Men du borde betala din politiska övertygelse själv, ur egen ficka.

Som det är nu stjäl du ju från mig och alla andra skattebetalare. Bland kommunister betecknas sånt som "kamrattjuveri", när man stjäl från strejkkassor, ersättningar och andra publika medel.

"Eldsjäl" är ungefär detsamma som "rättshaverist"; inte ett bevis på att det man kämpar för är nåt att ha. Jag önskar Anita och alla de andra batikhäxorna en snar hädangång.
Citera
2008-12-11, 16:11
Medlem
Det är åt sådana här människor som vi bygger fängelser.
Citera
2008-12-11, 16:18
Medlem
Citat:

Bedrägeri eller brott mot läkemedelsförordningen. I värsta fall narkotikabrott, beroende på vilken medicin det handlar om. Om du nu är så ädel, så varför betalar du inte medicinen med dina egna pengar i stället för att vältra över kostnaden på skattebetalarna?
Men så långt som att göra egna uppoffringar sträcker sig väl inte din solidaritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in