2008-11-30, 22:27
Medlem
Hannibal-Hayess avatar
En av Sveriges framgångsrikaste travtränare, Åke Svanstedt, har anmälts för djurplågeri. Elstötar, förmodligen med s k grisfösare. Kvällens Kalla Fakta hade inslag om det här. Tyvärr såg jag inte programmet.
Vad jag kunnat få fram lite snabbt verkar det som Åke också hotats av anonyma.

Det är inte första gången som Åke är i blåsväder. Vägrat svara på journalisternas frågor ibland. Konflikter med konkurrenter m m.

Eftersom det här gäller en av de mest framgångsrika i sin bransch tycker jag att det ligger i ett allmänintresse att luska ut lite mer om denne medelpadske vinnarskalle.

http://www.expressen.se/sport/1.1387...-ake-svanstedt

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1...artment=2.4037

http://www.akesvanstedt.se/

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Svanstedt
Citera
2008-11-30, 22:33
Medlem
Någon som vet ifall Svanstedt gjorde slag av idéen att starta en betallinje för de som ville höra hans tips? Grym idé av snubben som ändå får bedömas som djurplågare efter kvällens "Kalla Fakta".
Citera
2008-11-30, 22:35
Medlem
statoil^s avatar
Jag tycker att du kan ändra rubrik till "Myter om travtränare".

Jag tror absolut inte att det endast är Åke Svanstedt som använder "grisfösare". Han är ändå en toppkusk och med tanke på hans rykte är det nog ändå rätt så riskabelt att utsätta sig för något liknande. Men det är absolut inte omöjligt.

Jag tippar på att det är många, många travtränare som håller på med otillåtna grejer. Framförallt mer okända tränare som endast kör på ett par-tre banor, men som låter deras hästar köras av andra kuskar när det är stortävlingar på andra banor (läs V75).

Åke Svanstedt kan vara en av dom, men försök att få fram annan information bland många andra travtränare.

Skulle inte bli förvånad om han har sällskap. Om det nu stämmer det här.
Citera
2008-11-30, 22:37
Medlem
Hannibal-Hayess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Någon som vet ifall Svanstedt gjorde slag av idéen att starta en betallinje för de som ville höra hans tips? Grym idé av snubben som ändå får bedömas som djurplågare efter kvällens "Kalla Fakta".

Jodå, han har en betallinje för tips. Tipstidningarna skriver inga uttalanden från honom innan tävlingarna.
Citera
2008-11-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Jag tror absolut inte att det endast är Åke Svanstedt som använder "grisfösare". Han är ändå en toppkusk och med tanke på hans rykte är det nog ändå rätt så riskabelt att utsätta sig för något liknande. Men det är absolut inte omöjligt.

.
Grisfösare användes ofta på 70-talet men inte nu för tiden. Det är mycket mer kontroller nu än det var då. Och att Åke som kör in c:a 20miljoner om året skulle behöva ta till sådana metoder låter konstigt tycker jag. Han kan ju skicka iväg den hästen och ta in en ny istället.
Citera
2008-12-01, 00:35
Medlem
Amors avatar
Kung

Inte ett enda bevis mot honom har framlagts. Åke är ju annars en säregen och ganska butter typ. Det är många som stör sig på att han är Sveriges mest framgångsrika tränare, många har goda skäl att försöka sätta dit honom.
Citera
2008-12-01, 11:16
Medlem
x&ys avatar
Nej, så dum är inte Åke att han kör med grisfösaren efter den förra gången han blev anklagad för fyra år sedan.
Det är mycket bättre att anställa någon för uppgiften!
Citera
2008-12-01, 13:18
Medlem
Konsult TTs avatar
Mr X ?

Det mest intressanta är väl att försöka få fram vem Mr X är, som kommit med anklagelserna men inte vill träda fram ?

Gissar att det någon som fått sparken och vill hämnas. Kanske inte ens fick sätta på stalltjejerna innan han åkte ut ?

/ TT
Citera
2008-12-01, 14:57
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Det mest intressanta är väl att försöka få fram vem Mr X är, som kommit med anklagelserna men inte vill träda fram ?

Gissar att det någon som fått sparken och vill hämnas. Kanske inte ens fick sätta på stalltjejerna innan han åkte ut ?

/ TT

Det är Frank Nilsson.

Saken är den att Svanstedt inte är den ende tränaren som använder sig av grisfösare, Gooparna gör det, massor av mindre kända tränare gör det. Har förkommit i evigheter med det talas tyst om det...
Citera
2008-12-01, 16:16
Medlem
Hannibal-Hayess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Det är Frank Nilsson.

Saken är den att Svanstedt inte är den ende tränaren som använder sig av grisfösare, Gooparna gör det, massor av mindre kända tränare gör det. Har förkommit i evigheter med det talas tyst om det...

Tänkte också på honom. Sa upp sig hos Åke rätt fort för att vidareutveckla sin byggingenjörsambition. Lite märkligt då Frank ansågs vara en av travets framtidsmän. (Påläggskalv? )

Hörs och syns som expertkommentator ibland på TV 4 och + vid V75-tävlingar.
Citera
2008-12-01, 17:04
Medlem
Superostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Det är Frank Nilsson.

Frank Nilsson intervjuades också av "kalla fakta" reportern den aktuella kvällen på Solvalla och han sa att det absolut inte förekommit någon "grisfösare" på Svanstedts stall.
Stig H intervjuades av samma reporter i över en timme, han framhöll att travhästarna har det bra i Sverige man att det självklart finns idioter som gör fel. Självklart var inget av detta med i programmet.

Tor knappast att grisfösare används hos någon av stortränarna.... vem vill sitta bakom en häst som fått ström i sig? Hästen skulle bli stirrig, sparka bakut och vara allmänt otrygg...

Statistiken angående böter som visas i programmet är också ju helt fel, dom bötessummorna som togs upp där är dom totala summorna som kuskarna har fått böta o inte bara böterna för drivning.

Måste vara en av dom sämsta dokumentärerna som visats....
Citera
2008-12-01, 17:04
Medlem
Jochen-s avatar
Han verkar inte ha alla hästar i stallet den killen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in