Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-01, 18:55
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Det är Frank Nilsson.

Saken är den att Svanstedt inte är den ende tränaren som använder sig av grisfösare, Gooparna gör det, massor av mindre kända tränare gör det. Har förkommit i evigheter med det talas tyst om det...
Värst vad säker du låter - har du något belägg för dina påståenden ?
Frank tror jag knappast det är - han intervjuades i Vinnare V65 i går och tog Svanstedt i försvar. I så fall ljuger han väldigt bra.

Att Franks namn dyker är väl egentligen inte så konstigt: han har nyligen slutat hos Svanstedt och det skrevs det om i pressen, så det minns folk. Kan lika gärna vara Jepson som också varit lärling hos Svanstedt eller vilken sommarjobbare som helst som vill tjäna sig en hacka - för självklart har "Mr X" fått bra betalt av TV4 för att "träda fram".

/ TT

P.S. Svanstedt har ELON som huvudsponsor. Märkligt sammanträffande - eller ? D.S.
Senast redigerad av Konsult TT 2008-12-01 kl. 18:59.
Citera
2008-12-01, 20:01
Medlem
x&ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Värst vad säker du låter - har du något belägg för dina påståenden ?
Frank tror jag knappast det är - han intervjuades i Vinnare V65 i går och tog Svanstedt i försvar. I så fall ljuger han väldigt bra.

Förutom veterinärerna så var det nog inte så många som höll sig till sanningen igår.
Tomas Nilsson sa ju i travsändningen att han hade sett en grisfösare på håll
nån gång i 11-års åldern och började sen stamma och tveka när han förklarade hur den skulle användas, för det borde han ju inte veta egentligen

Men det blir nog sparsamt med "patenterade Åke Strömstedtare ett tag"
Citera
2008-12-01, 21:26
Medlem
mishimas avatar
Kalla mig naiv men jag tror faktiskt inte att någon av stortränarna kör med grisfösare. De har flertalet anställda alldeles för stora verksamheter för att det ska gå att hålla hemligt. Däremot skulle jag kunna tro att det används av mindre amatörtränare där man inte har lika stor insyn i verksamheten.

Det ska också sägas att Svanstedt hatar journalister och är även fientligt inställd till spelare. Att ge rätt information till spelare är långt ifrån prioriterat av honom, till exempel barfotainfo. Kanonbra att ingen journalist ringer hans betaltelefon för att få info om hans hästar utan skiter i honom.
Citera
2008-12-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kalla mig naiv men jag tror faktiskt inte att någon av stortränarna kör med grisfösare. De har flertalet anställda alldeles för stora verksamheter för att det ska gå att hålla hemligt. Däremot skulle jag kunna tro att det används av mindre amatörtränare där man inte har lika stor insyn i verksamheten.

Det ska också sägas att Svanstedt hatar journalister och är även fientligt inställd till spelare. Att ge rätt information till spelare är långt ifrån prioriterat av honom, till exempel barfotainfo. Kanonbra att ingen journalist ringer hans betaltelefon för att få info om hans hästar utan skiter i honom.

Jag har mycket svårt att tro att syftet med betallinjen är att tjäna pengar, snarare att få vara i fred.
Som travtränare har man inte jobb 8h om dagen utan snarare minst 16h per dag 7 dagar i veckan. Sen att han inte verkar vara den roligaste typen i världen är väl en annan sak, men att svara i telefon och vara trevligt är väl knappast det han jobbar med.

Dock så kan man ju ioförsig spekulera i om det inte ingår i jobbet att svara på journalisters frågor och vara trevlig, men det överlåter jag till någon annan.

Angående grisfösarmetoderna så tror jag inte på det. På såpass stora företag så är det ju stört omöjligt att något sådant går förbi obemärkt. Är ju inte bara anställda som cirkulerar på en sådan verksamhet utan också ägare och liknande.

Kan däremot som någon annan skrev mycket väl tänka mig att det sitter någon amatör ute i skogen och försöker skrämma liv i sin häst på de mest suspekta sätten..

Kika på denna länken:
http://www.expressen.se/sport/1.1387130/stc-nagon-vill-skada-ake-svanstedt

Han har tydligen haft besök innan där de har länsat hela stället efter olaglig utrustning, utan resultat..
Verkar ju precis som att någon bara jävlas liiiite
Citera
2008-12-02, 08:48
Medlem
Måste säga att det programet var otroligt vinklat i Kalla Fakta, jag fattar inte hur en så pass stor kanal som Tv4 släpper in någon hobbyreporter som får göra ett ensidigt repotage.
Skulle inte förvåna mig om hela grundiden från början var att klanka ner på travsporten och att dom 2 brudarna som var "undersökande journalister" är före detta ridbrudar. Slår aldrig fel att folk som rider tror att travsporten är en dålig sport för hästarna.

Faktum är att en travhäst lär aldrig vinna/springa om den inte mår bra och dom behandlas bättre än människor.

Sen att Svanstedt anklagas är knappast nytt...alla tränare vet vad en grisfösare är och sannolikt är den enbart ett fåtal små amatörtränare eller mindre verksamheter som försöker med alla medel få sina trötta hästar att springa fortare. Svanstedt är för proffsig för att riskera en grisfösare. För övrigt har en grisfösare enbart tillfällig effekt,det ger snarare omvänd effekt att hästen blir föbannad efter 34 gången.

Pinsamt TV4 att ni lät detta sändas,det har snarare stärkt travet och försämrat min syn på undersökande journalistik inom Tv4
Senast redigerad av r00p 2008-12-02 kl. 08:50. Anledning: stavfel...
Citera
2008-12-02, 09:33
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r00p
Måste säga att det programet var otroligt vinklat i Kalla Fakta, jag fattar inte hur en så pass stor kanal som Tv4 släpper in någon hobbyreporter som får göra ett ensidigt repotage.
Skulle inte förvåna mig om hela grundiden från början var att klanka ner på travsporten och att dom 2 brudarna som var "undersökande journalister" är före detta ridbrudar. Slår aldrig fel att folk som rider tror att travsporten är en dålig sport för hästarna.

Faktum är att en travhäst lär aldrig vinna/springa om den inte mår bra och dom behandlas bättre än människor.

Sen att Svanstedt anklagas är knappast nytt...alla tränare vet vad en grisfösare är och sannolikt är den enbart ett fåtal små amatörtränare eller mindre verksamheter som försöker med alla medel få sina trötta hästar att springa fortare. Svanstedt är för proffsig för att riskera en grisfösare. För övrigt har en grisfösare enbart tillfällig effekt,det ger snarare omvänd effekt att hästen blir föbannad efter 34 gången.

Pinsamt TV4 att ni lät detta sändas,det har snarare stärkt travet och försämrat min syn på undersökande journalistik inom Tv4

Jag är lagd att hålla med. Otroligt oproffessionelt att jaga Åke på det där viset under tävling. Han var ju direkt trevlig fram tills att hon gav sig på honom igen, fatta vad den mannen är less på att inte få sköta sitt ifred. Jag har träffat Åke vid ett tillfälle mellan lopp, och han framstod som en rätt enkel kille, inga divalater. Har för övrigt kännt en tidigare anställd samt dennes sambo och de hade bara gott att säga om Svanstedt. Det här var iofs före den ökända betallinjen, han kanske har blivit satan sen dess?

För övrigt kan väl tilläggas att jag känner mig lite skeptisk till STC och deras inställning. Tycker nog att man skulle kunna ha lite bättre svar på vad som gäller och inte. Om man bortser från sensationsjournalistiken och grisfösarna så är det ju inte ok att spöa en häst över linjen.
Citera
2008-12-02, 13:17
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:

Det jag tycker är anmärkningsvärt med att det är tv4 som har gjort reportaget är att det är just tv4 som i vanliga fall visar trav på tv.
Travtränarna och kuskarna lär väl inte vara jättenöjda efter vad dom blivit anklagade för att göra.
Iallafall jag antar att detta kommer på något sätt kommer att påverka tv4 relation till travet.
Citera
2008-12-02, 14:59
Medlem
Hur är Lähdekorpis relation till Svanstedt? Tycker tv4 alltid slickar mycket Kari-röv så det skulle inte förvåna mig om det är finnen som vill ha ett "reportage" om Åke.
Citera
2008-12-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Jag är lagd att hålla med. Otroligt oproffessionelt att jaga Åke på det där viset under tävling. Han var ju direkt trevlig fram tills att hon gav sig på honom igen, fatta vad den mannen är less på att inte få sköta sitt ifred. Jag har träffat Åke vid ett tillfälle mellan lopp, och han framstod som en rätt enkel kille, inga divalater. Har för övrigt kännt en tidigare anställd samt dennes sambo och de hade bara gott att säga om Svanstedt. Det här var iofs före den ökända betallinjen, han kanske har blivit satan sen dess?

För övrigt kan väl tilläggas att jag känner mig lite skeptisk till STC och deras inställning. Tycker nog att man skulle kunna ha lite bättre svar på vad som gäller och inte. Om man bortser från sensationsjournalistiken och grisfösarna så är det ju inte ok att spöa en häst över linjen.

Jag kan också hålla med. Har en del insyn i travet och har träffat Åke två gånger. Visst inte den gladaste och roligaste snubben, men alla är vi olika. Han är dock väldigt trevlig på ett neutralt sätt.

Driver du ett sådant stort stall som han gör med massor av anställda tjejer som nästan alla ursprungligen är ridtjejer och som älskar hästar hade det kommit fram mycket tidigare.
Citera
2008-12-02, 16:57
Medlem
x&ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Hur är Lähdekorpis relation till Svanstedt? Tycker tv4 alltid slickar mycket Kari-röv så det skulle inte förvåna mig om det är finnen som vill ha ett "reportage" om Åke.

Relationen är den att Karis fru har en veterinärfilial på Åkes gård
Enligt uppgift har dom också "utbytt erfarenheter med varann"
Citera
2008-12-02, 17:05
Medlem
mishimas avatar
Förresten, nämndes det inte i TV4:s sändningar att Svanstedt fyller 50 i dagarna och att någon i hans närhet hade anordnat en fest för honom där massvis av travfolk skulle komma. Undrar hur den gick till...
Citera
2008-12-03, 00:06
Medlem
Citat:

Det enda pinsamma är Svanstedt som kastar journalistens mick i backen- då får han skylla sig själv om han uppfattas negatívt. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in