Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-12, 14:22
  #1
Medlem
papanoirs avatar
Min dator innehåller privat information som jag inte vill att flickvännen ska få ta del av.

Skulle jag vilja ha något lösenord för att ta sig in på en av mina två hårddiskar alternativt någon skyddad lösenords-mapp.

Har förut haft allting i en dold mapp, dock hittar man ju all data genom att bara använda windows sökfunktion.

Använder mig vid nuläget av Windows XP ifall detta hjälper.

Tack i förhand!
2008-11-12, 14:52
  #2
Medlem
talip_ks avatar
http://www.worldstart.com/tips/tips.php/232

http://www.password-protect-software.com/

Finns säkert fler program på tpb. Du hittar rätt mycket på google också
2008-11-12, 18:30
  #3
Medlem
Moots avatar
www.truecrypt.org

Skapar en lösen-fil med ett gratis samt välbeprövat program som inte ens polisen kan knäcka. Du kan även kryptera hela diskar.

Skulle det skita sig så funkar truecrypt på win,mac,linux, så kompabiliteten är bättre än halvskumma "get password on your folders", som man ändå kan ta sig förbi (det är min uppfattning, men har bara testat ett par).

Enklaste är att skapa en ZIP med lösenord, annars. Men Truecrypt är enklare på alla vis.
2009-04-07, 13:33
  #4
Medlem
liquid_flows avatar
är det säkert att ladda ner de här truecript eller riskerar jag att få fullt med virus, alternativt att hårddisken crashar när jag har installerat de?

kanske dumm fråga men är inte så bra på datorer så vill ta det säkra före det osäkra...
2009-04-07, 17:31
  #5
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
är det säkert att ladda ner de här truecript eller riskerar jag att få fullt med virus, alternativt att hårddisken crashar när jag har installerat de?

kanske dumm fråga men är inte så bra på datorer så vill ta det säkra före det osäkra...

Jag har för någon dag sen hämtat och installerat Truecrypt och jag har inga problem alls, har alldeles nyss blivit klar med min kryptering på min externa hdd så det fungerar riktigt bra.Bara att gå in på deras hemsida och dra ner versionen.

http://www.truecrypt.org/
2009-04-07, 17:41
  #6
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
är det säkert att ladda ner de här truecript eller riskerar jag att få fullt med virus, alternativt att hårddisken crashar när jag har installerat de?

kanske dumm fråga men är inte så bra på datorer så vill ta det säkra före det osäkra...
Truecrypt är open source vilket innebär att programmet blivit granskad av en mångfald tekniskt begåvade personer. Det finns inga bakdörrar i Truecrypt - dvs säkert att använda.
2009-04-07, 17:45
  #7
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
www.truecrypt.org

Skapar en lösen-fil med ett gratis samt välbeprövat program som inte ens polisen kan knäcka. Du kan även kryptera hela diskar.

Skulle det skita sig så funkar truecrypt på win,mac,linux, så kompabiliteten är bättre än halvskumma "get password on your folders", som man ändå kan ta sig förbi (det är min uppfattning, men har bara testat ett par).

Enklaste är att skapa en ZIP med lösenord, annars. Men Truecrypt är enklare på alla vis.

Allt går att knäcka. I detta fall med en Cold Boot-attack.
Men flickvännen är troligtvis ingen galen datahacker, så du klarar dig helt klart.

Dock funkar en Cold Boot bara under en kryptering/dekryptering, så egentligen är ju snnolikheten liten som fan, men finns alltid.

Snuten har antagligen inte en susning om vad en Cold Boot innebär heller, så det är lungt.

Alltså, kör på TrueCrypt
2009-04-07, 18:39
  #8
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Truecrypt är open source vilket innebär att programmet blivit granskad av en mångfald tekniskt begåvade personer. Det finns inga bakdörrar i Truecrypt - dvs säkert att använda.
Vill bara tillägga att det "teoretiskt sett" blivit granskat, inga garantier alltså. Tusen och åter tusen open source-program har ingen tittat i förutom författaren av programmet. Gäller även vissa populära program. Ration lechers vs contributers på opensource-projekt är tyvärr helt fucked up.

Men det går ofta att se hur många som varit inblandade i projekten, och ser man att många oberoende personer, kanske även sådana som är "kända" i OS-kretsarna så är det ju en bra indikation om att man kan lita på produkten.
2009-04-07, 19:30
  #9
Medlem
Arons avatar
Varför ha lösenord på hårddisk som innehåller porr
2009-04-07, 20:35
  #10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det finns redan en stor tråd om TrueCrypt. Ta frågorna i den istället.

Tråd låst

// Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback