• 1
  • 2
2008-07-22, 07:54
Medlem
d00rkeys avatar
Ja, rubriken säger väl ungefär vad jag är ute efter? Jag vill hemskt gärna ha tips på bra och pålitliga städ- och underhållsprogram för WinXP (Pro). Det enda jag använt än så länge med bra (?) resultat och som jag känt mig nöjd och tillfreds med är CCleaner. Men nu skulle jag vilja ha en mera grundlig genomgång av datorn, gärna med Tune Up (eller vad man nu ska kalla det).. Helst ska programmet vara relativt enkelt att förstå sig på, och en backup-funktion för grejor som Registry-städning t ex (som i CCleaner) är nästan ett måste..

Nåja! Alla tips är välkomna (gärna med lite motivering), och "vinnaren" belönas med min eviga respekt och tacksamhet!

/ mvh d00rkey

PS: Läste i en tidigare tråd en rekommendation av TuneUp Utilities (2008?) (inlägg nr 4). Är det någon som provat det, och hur lyder i så fall omdömet?? DS
Senast redigerad av d00rkey 2008-07-22 kl. 07:56.
Citera
2008-07-22, 08:40
Medlem
eXklusivts avatar
Söker också ett liknande program med samma namn. Det heter Tuneup något och ska rensa iTunes från dubbletter och fixa alla filnamn.
Skulle vara trevligt om någon kunde säga vart jag kan få tag på detta
Ledsen om jag lånar din tråd.
Citera
2008-07-22, 08:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Söker också ett liknande program med samma namn. Det heter Tuneup något och ska rensa iTunes från dubbletter och fixa alla filnamn.
Skulle vara trevligt om någon kunde säga vart jag kan få tag på detta
Ledsen om jag lånar din tråd.
Helt okej eftersom vi, i stort sett, har samma fråga.. Dubblettrensning är givetvis också en av de saker jag söker i ett bra program.

Dessvärre kan jag dock inte hjälpa dig i din specifika fråga..
Citera
2008-07-22, 09:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag rekommenderar det jag alltid rekommenderar: WinXP Manager.
Rensar registret på ett säkert sätt - programmet kräver att du gör backup innan du får ta bort något - och kan dessutom defragga registret, något som emellanåt gör ordentlig skillnad i hastighet.
Utöver det har det en av de bättre avinstallationsprogrammen jag sett, som automatiskt efter avinstallation av program erbjuder dig möjlighet att söka efter rester av installation och avlägsna dessa.
Duplicate file finder har det givetsvis också m.m.

http://www.winxp-manager.com/

(Finns dock att hitta på diverse torrentsidor...)

Edit: såg att det efterfrågades info om Tuneup Utilities 2008. Jag har använt de tidigare i många år och ansåg 2007 vara den bästa de släppt men efter att ha testat 2008 kan jag inte längre rekommendera dem. De har drabbats av samma sjuka som bl a Nero: bloat.
Vräk in så mycket som möjligt och häng helst på 3D-effekter också, allt för att få det att se imponerande ut, vilket i slutändan enbart gör att kunderna tröttnar.
Så i grunden är det ett bra program, men det finns bättre och WinXP Manager är ett av de bättre.
Senast redigerad av MondoBizarro 2008-07-22 kl. 09:08.
Citera
2008-07-22, 09:12
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag rekommenderar det jag alltid rekommenderar: WinXP Manager.
Rensar registret på ett säkert sätt - programmet kräver att du gör backup innan du får ta bort något - och kan dessutom defragga registret, något som emellanåt gör ordentlig skillnad i hastighet.
Utöver det har det en av de bättre avinstallationsprogrammen jag sett, som automatiskt efter avinstallation av program erbjuder dig möjlighet att söka efter rester av installation och avlägsna dessa.
Duplicate file finder har det givetsvis också m.m.

http://www.winxp-manager.com/

(Finns dock att hitta på diverse torrentsidor...)

Edit: såg att det efterfrågades info om Tuneup Utilities 2008. Jag har använt de tidigare i många år och ansåg 2007 vara den bästa de släppt men efter att ha testat 2008 kan jag inte längre rekommendera dem. De har drabbats av samma sjuka som bl a Nero: bloat.
Vräk in så mycket som möjligt och häng helst på 3D-effekter också, allt för att få det att se imponerande ut, vilket i slutändan enbart gör att kunderna tröttnar.
Så i grunden är det ett bra program, men det finns bättre och WinXP Manager är ett av de bättre.
Well.. Tack för tipset (WinXP Manager). Jag kollade lite (som hastigast) på hemsidan, men jag ska kolla vidare... Det ser dock bra ut!
Citera
2008-07-22, 13:58
Medlem
santanders avatar
ad aware städar bort trojaner, tracking cockies mm som man kan ha svårt att ta bort manuelt
Citera
2008-07-22, 14:56
Medlem
k0das avatar
Registret+
XP-Lite, Registry Clean Expert, RegCleaner, Registry Booster, Registry Easy, XP Repair Pro, CCleaner, Registry Cleaner and Fixer, Tweak Now PowerPack, TuneUp, System Mechanic, SuperUtilities.

AntiVir+
SuperantiSpyware, Spyware Doctor, Sophos Anti-Rootkit, Spybot SND.

övrigt
procmon, icesword, winpfind3u, Partition Table Doctor, MotherBoard Monitor, PowerGREP.

med mera.
Citera
2008-07-22, 17:14
Medlem
jag använder tuneup utillities, funkar utmärkt till att rensa register etc!
Citera
2008-07-22, 17:18
Medlem
w580is avatar
Tre bra städ program
http://www.download.com/Advanced-Win...dlPid=10858847

http://www.download.com/DTweak/3000-...dlPid=10865243

http://www.download.com/Wise-Registr...dlPid=10864275
Citera
2008-07-22, 19:22
Medlem
d00rkeys avatar
Samlar ihop lite här:

Santander: AdAware undviker jag (personligen) till förmån för CCleaner och SpywareBlaster, som jag tycker fungerar helt OK för mig..

k0da: Registret (se svaret till Santander) och antivirus har jag redan ombesörjt, tycker jag.. Vad jag söker är mer generella städ- och underhållsprogram (något som tar bort dubletter, rensar upp bland kvarglömda filer, kollar diskstatus och eventuellt kör defragmentering på ett bra sätt, bl a)..
Vissa program som du nämner har jag dock inga bra erfarenheter själv. Bl a RegCleaner och System Mechanic. Dessa båda har ställt till det rätt rejält för mig tidigare i "historien"!
Annars var det inte mycket till motiveringar heller som du kom med..

CusmarR: Jag förstår att programmet (TuneUp Utilities) verkar vara rätt bra, eller i vart fall är det inget direkt "fel" på det?

och så..
w580i: Har du några personliga erfarenheter av programmen? Jag skummade lite på omdömena på download.com och det första verkar ju OK. Det andra är dock för Vista, vad jag kan se, men det ser ju onekligen riktigt snyggt ut i alla fall.. Och det tredje behandlar väl bara registret (se svaren ovan)?

Annars, tack för alla svaren!
Citera
2008-07-23, 13:18
Medlem
eXklusivts avatar
Testade WinXP Manager tack vare Mondobizarro och jag kan intyga att det verkligen var ett bra program
Citera
2008-07-23, 13:19
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Testade WinXP Manager tack vare Mondobizarro och jag kan intyga att det verkligen var ett bra program
Håller med. Och dessutom lättanvänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in