2008-06-18, 19:00
Medlem
Arcanas avatar
Tjenare!

Detta är mitt första inlägg här och ja vill mer än gärna dela mig min efarenhet av företaget Transcom.

Arbetade där i ett år då jag var bosatt i värmland en sväng och var i stort behov efter ett arbete. Transcom är ett av de största Callcenter och har tre avdelningar:
Tele2, Viasat och Bredbandsbolaget. Efter en månads utbildning blev ja satt på Bredbandsbolagets avdelning och skulle således sälja allt ifrån modem till IP telefoni.
Till en början, (ungefär en månad) så var det faktiskt ganska så behagligt att varje dag prata med olika personer som ville ha bredband eller telefoni. Men eftersom det endast ringde in privatkunder, så kunde det ringa in enormt mycket.

Så det behagliga vände snabbt till de obehagliga..
Vissa dagar slutade jag närapå på 250 samtal. På den hemskt fula telefonen som vi hade när vi arbetade, så fanns det ett antal knappar.
Det fanns en knapp med ordet RELEASE, det ordet som folk älskade men också fruktade.
Det betydde nämligen att ifall du tryckte på denna hemska, men samtidigt så underbara knapp, då försvann kunden ifall du inte orkade prata med denne längre.
Självfallet fungera den också som ett avslut, den knapp du tryckte på när du var färdig med kunden. Men som sagt så kunde man om det kom in någon jobbig jävel som antingen var otrevlig eller inte fattade, trycka på RELEASE så vipps! Borta.
Både jag och mina arbetskamrater gjorde detta då och då, när man hade tagit upp till 90 samtal och det vägrade sluta ringa..I varje bås, eller skepp som det kallades, så satt det en liten monitor med en massa siffror. Om det blinkade rött, då var det kö och ifall det var grönt så var det stilla vatten.

Tyvärr blinkade det rött närapå hela tiden..och var det kö så var det den personal som då arbetade tvunga att ta ner kön, ingen rast eller lunch eller toalettbesök.
Du fick skita på dig om det var så eller pissa på dig. Personalen som arbetade där var dem mest inkompententa jag stött på i hela mitt liv, dem hade arrangerat så att personalen var indelade i tre olika pass:
Morgon
Dag
Kväll.
Dem som började arbeta på morgonen var ungefär en 5 stycken och dem slutade vid 3-4.
När klockan hade passerat 11 så började det ringa galet, och när man då bara var fem pers så var det ett helvete.
Efter klockan passerat tolv så droppade det in 3 pers till, dem skulle arbeta till klockan 8 på kvällen.
Resten av kvällspersonalen började vid 3-4. På kvällen kanske man var fem stycken och då ringde det mer än vad det gjorde på dagen.
Varje månad sammlyssnade en chef på en då man pratade med en kund i telefon.
Man skulle bättra på saker och ting, och en del var jätte bra..bla bla bla.

Vår grupp hade en fet slyna som ingen gillade och hon älskade att sätta upp ett papper med resultat som gruppen hade åstadkommit.
Låg man på 85 procent och hade bra produktivitet då var man hennes lille gullegris, låg man inte till så bra då blev det ett förhör direkt. I vilket fall som helst så hade jag inget annat val än att arbeta där, och hade det inte varit för alla sköna polare så hade man inte pallat. Men nu till det riktigt roliga och enormt sjuka!
Jag var anställd på proffice och fick då ut en bra hyffsad lön på cirka 15 tusen efter skatt.
Men ivrig som jag var i början, då jag tyckte det var hyffsat kul plus att det var mitt första riktiga arbete, så ville jag så gärna gå över till Transcom. Mina arbetskamrater varnade mig att inte gå över, men eftersom jag var så jävla stolt över att få chansen till att få fast anställning på ett stort företag så slog jag dövörat till.
Det var det mest idiotiska val jag någonsin har gjort. Istället för att få femton tusen efter skatt, så sänktes nu min lön till 10 tusen efter skatt! Det var fan femtusen mindre varje jävla månad.
Detta hade hänt alla som arbetat där, som gick över från bemaningsföretag, och ingen visste att det var någon ide att ta upp det för då fick man garanterat sparken.
I alla fall så blev min så kallade produktivitet sämre och efter något halvår så hade ja sålt för dåligt för att få arbeta med att sälja bredband och IP telefoni.

Istället blev jag satt på kundtjänst, vilket var ännu värre och mycket svårare. Som tur var så hamnade även en polare i kundtjänsten också, men tyvärr inte i min grupp.
Detta gjorde mig sjukt förbannad eftersom det stod på samåkningslistan att vi och två till hade åkt tillsammans i ett halvår. För att ta de kort så samåkte ja med en polare då busstiderna var usla och gick en gång i timmen.
I varje fall så tog ja upp det med högsta chefen och frågade varför inte vi kom i samma grupp när dem visste att vi samåkte. Förvånad som ja blev så blev jag flyttad till min polares grupp, kors i taket. Där började mitt andra halvår till helvete.
Tiderna var värre och schemat sög getkuk. Vi arbetade nästan åtta dagar i sträck, med olika pass.
Eftersom Transcom skulle vara så duktiga eftersom dem repressenterade Huvudkontoret i Stockholm, så hade dem öppet alla dagar om året till klockan 22 på kvällen.
Så vissa pass arbetade vi från 11:45 till 20:30..Men det brydde sig inte Transcom om, utan pallade man inte fick man sparken och då tryckte dem in en massa stundenter istället.
På sommaren då jag arbetade där så var det så fullt med studenter att när man kom så fanns det ingen plats ledig, eftersom vi hade fria platser. Och att inte ha en egen plats, var hemskt eftersom hygienen på arbetet var fruktansvärd.
Det stod kaffemuggar med små flugor surrandes över, papperskogar som var överfyllda, skräp på arbetsbordet.
Ni kan ju tänka hur mysigt det var att använda en annans headset, som kanske hade varit förkyld och suttit och snorat och hostat..

Till råga på allt så hade vi tre choacher som absolut inte kunde ett piss. Hade man en fråga om någonting så skulle man vända sig till dem, och fråga man alla tre så fick man tre olika svar, snacka om inkompentens på hög nivå.

I varje fall så skulle jag flytta till sthlm, och eftersom det var en månads uppsägningstid så var jag tvungen att fortsätta lida.
Men en dag, tror det var en söndag, så kommer det fram en ful tant till mig och vill att ja ska komma in på personalkontoret.
När jag väl är inne och slår mig ner på en fult grön stoppad stol så märker ja att det finns en till där inne, vilket är en kvinna som ser ut som om nyss fått reda på att hon ska dö. Hon frågar mig:
"Tycker du att du behandlar kunderna väl?"
"Jag gör mitt bästa." Säger jag kort. och märker hur mitt svar får henne att rygga tillbaks.
"Tycker du verkligen det?" Frågar hon. Den andra kärringen sitter bara i stirrar på mig.
"Jag försöker alltid vara trevlig och-"
"Vi tycker inte det när du sitter och trycker bort samtal." avbryter hon mig.
"Va?" Säger ja, som av en ren reaktion.
"Vi har ett par listor här", Säger kvinnan och tar fram lite papper, " det är flera månader tillbaks som tryckt bort kunderna" Fyller kärringen i. Kvinnan påpekar vilka månader det är och lägger sen ner listorna.
"Tycker du det är moget gjort?" Frågar kvinnan som uppenbarligen har höjt rösten en aning. Jag svarar inte utan tänker bara att det finns så många andra som Releaser, och varför dem gör det.
"Vi vet att du snart ska sluta, om tre veckor. Vi vill att slutar idag" Säger kärringen.
"Förstår du att vi ger dig ett val här?" Frågar kvinnan och ger mig ett uppsägningspapper och en penna. Jag förstår, antingen sparken eller så säger ja upp mig själv.
Så enkelt val, ja sa upp mig själv och gick och hämtade mina grejer vid arbetsplatsen sen sa ja hej då för alltid.

Det var en underbar dag

Vet inte ifall någon orkat läsa detta..finns säkert mkt mer att säga om detta skit företag.

Ser ni en jobb annons från detta jobb, så tänk inte ens tanken att ta de!!!!

Transcom är HEMSKA och dem utnyttjar sin personal till den grad att man inte orkar längre.

så nu tackar ja för mig, ha en fortsatt bra dag och kom ihåg:

ARBETA ALDRIG PÅ TRANSCOM, DET ÄR FÖRETAGET SOM DJÄVULEN SJ HAR SKAPAT.
Citera
2008-06-18, 19:10
Medlem
jumpcuts avatar
Hade du ingen som helst aning om att du skulle gå ner i lön så mycket som du gjorde? Det spelar ingen roll hur dåligt företaget är, så fruktansvärt borta som du måste vara så tror jag att ni förtjänade varandra

Men tack för kul historia!
Citera
2008-06-18, 19:21
Medlem
Va? Ett serviceföretag som inte vill att du ignorerar kunderna. Shit, det var något nytt, Transcom måste verkligen utmärka sig .

Nej men seriöst, underhållande historia. Tyvärr är det ju så, precis som du beskriver: en tränad apa kan göra många av dem jobben, du pekar själv på inkompetenta medarbetare/coacher. När du konkurrerar med alla arbetssökande som klarar av att svara i en telefon blir villkoren därefter, taskig lön och dåliga tider för det jobb man faktiskt gör.
Citera
2008-06-18, 19:48
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Hade du ingen som helst aning om att du skulle gå ner i lön så mycket som du gjorde? Det spelar ingen roll hur dåligt företaget är, så fruktansvärt borta som du måste vara så tror jag att ni förtjänade varandra

Men tack för kul historia!

Är en väldigt vaksam kille, som sagt så behövde jag arbetet och därefter hade jag inte så mycket till val i en håla som Kristinehamn.

Tycker det ändå är sorgligt att dem som inte har någon bra utbildning ska hamna längst ned i samhället, inte alltid ens fel att det som gått som de gjort i skolan.
Citera
2008-06-18, 19:52
Medlem
fentssons avatar
All heders till dig som orkade så länge du gjorde, måste´vatit skönt att få kicken och bara gå där ifrån. Lycka till iframtiden för värre kan den ju knappast bli
Citera
2008-06-18, 19:59
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
All heders till dig som orkade så länge du gjorde, måste´vatit skönt att få kicken och bara gå där ifrån. Lycka till iframtiden för värre kan den ju knappast bli

Tackar! Fick inte kicken, utan fick ju välja de eller att säga upp mig själv vilket ja gjorde

Nej värre kan det inte bli, men jag var ju i en jävla panik också när ja tog de.
Citera
2008-06-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Tackar! Fick inte kicken, utan fick ju välja de eller att säga upp mig själv vilket ja gjorde

Nej värre kan det inte bli, men jag var ju i en jävla panik också när ja tog de.

Jo, du fick kicken men du var så dum att du skrev på uppsägningspapper. På så sätt besparade du företaget en hel massa.

Skulle du inte ha ett annat arbete på en gång så skulle du åka på en karens. Hade du fått sparken så hade du kunnat börja stämpla efter 5 dagar. Säger man upp sig själv så är det efter 45 dagar.

Hur konstigt det än låter så ser det bättre ut om man blir sparkad (uppsägning) än att sluta själv.

Du hade lätt fått betalt sista månaden och förmodligen inte behövt jobba. under tiden om du hade skött dina kort rätt.
Citera
2008-06-19, 10:00
Medlem
Tycker faktiskt Transcom är helt okej, har själv arbetat i Karlskoga på Tele2 Internetkundservice under sex månader 2007 och min slutsats efter att ha haft diverse jobb inom matservering och tillredning innan är att Transcom får obefogat mycket skit utav dess ungdomliga personal som inte har någon arbetsvana alls.

Hur jobbigt är det liksom? Du sitter framför en dator, ser till så att du har kaffe (och snus ifall du är en av 50% som snusar där) och sedan så pratar du i telefon och är på en arbetsplats med 1200 pers i åldern 18-25 i princip.

Under min tid där så tryckte jag absolut inte bort en enda kund innan det var ömsesidigt förstått att samtalet var över, det är ju mot allt sunt förnuft, dels så är det fruktansvärt dålig arbetsmoral, ungefär som att arbeta på posten och kasta ett par paket man inte vill sortera. Sedan så är det otroligt dåligt folkvett då man inte behandlar de människorna som ringer in och förväntar sig service på det sättet.

Dessutom så tjänar du ju inget på det, det är ungefär som i American History X när han hetsar med kallsongerna i fängelset och den mörkhyade kollegan påpekar att det inte tar slut. Lika bra att ta sin tid och inte bli stressad, det går inte snabbare för att man stressar upp sig och du tjänar inget på att kasta ett samtal.

Det jag störde mig absolut mest på med jobbet var hur jäkla korkade Svenssons kan vara, det dagliga rutintjaffset med folk som skrivit/spelat in kontrakt med försäljare och sedan ska säga upp detta efter att ångerrätten är slut är fruktansvärt.

"Ja hej jag vill säga upp mitt internetabonnemang"

"Ja ett ögonblick så ska vi se på det, hmmm det verkar som om du har tolv månaders bindningstid, ångerrätten gick ut för 1 vecka sedan"

"Det skiter jag i"

"detta är tyvärr ett juridisk bindande avtal som ni har tecknat"

"nej, jag tänker inte betala ett jävla skit"

"då kommer dessvärre fakturorna gå till inkasso och efter det så följer kronofogden..."

"ok, men då vill jag säga upp detta avtal"

"som sagt det är 12 månaders bindningstid, vill ni ändå säga upp det så får ni köpa er ur de 12 månaderna i form av en klumpsumma på motsvarande belopp, i detta fall 12*229=2748 kronor"

Ungefär här så fattar kunden att det är ganska kört för dem, de drar någon otrevlig oneliner och lägger på för att sedan ringa in 5 minuter senare och försöka igen med en annan kommunikatör helt ovetande att vi antecknar vad vi pratar om. Så då försöker de vara trevliga mot den nya kommunikatören som läser i anteckningar "k (kund) mkt otrevlig och vägrar förstå att avtalet är bindande".

Sedan har vi klassiker som folk som dragit upp att de är döende i cancer eller förlamade eller annan skit som inte har ett dugg med deras avtal att göra och som "vi" (läs Tele2) skiter fullständigt i, men som kunderna tror ska stärka deras odds att få säga upp saker.

En klassiker var farsan som var rasande över att någon hade tecknat internet i hans namn (dvs inte han själv) så visade det sig vara hans 16 åriga son som utgett sig för att vara fadern, resultatet var att farsan absolut tyckte att vi skulle underkänna avtalet. Vårt svar var att tyvärr så måste fadern polisanmäla sin son för urkundsförfalskning för att kunna underkänna avtalet.

Men utöver alla stolpskott som ringer in och tjaffsar så hade jag absolut inga problem med att trivas på Transcom, statistiken över hur "skicklig man är" kan man ta som en börda eller så tävlar man med sig själv för att ha något att syssla med på dagarna, försöker göra så bra ifrån sig som möjligt. När jag slutade så var jag absolut en av de bästa på Internetkundservicen både statistikmässigt och "kunskapsmässigt", där jag hjälpte till med utbildning av nya rekryter samt att jag fick generellt god kundfeedback. Och att det är "sköt dig eller kicken mentalitet" är att ta i rejält, jag var en riktig slarver med att komma i tid samt att jag sjukskrev mig lite väl lätt, men när jag var där gjorde jag ett bra jobb så de såg mellan fingrarna gällandes mina skavanker och öste beröm över mig när jag senare använde chefer där som referenser.

Idag har jag fått ett riktigt bra jobb högre upp i näringskedjan på ett norskt it-företag tack vare väldigt goda referenser ifrån Transcom och säg vad man vill om Transcom i förhållande till mitt nuvarande jobb (som är otroligt mycket bättre), men att kasta skit på ett av få företag som faktiskt sysselsätter folk direkt efter gymnasiet (till en helt ok lön i förhållande till andra låg-status jobb som ex. McDonalds) är ju bara idiotiskt.
Citera
2008-06-19, 11:29
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fioks
Tycker faktiskt Transcom är helt okej, har själv arbetat i Karlskoga på Tele2 Internetkundservice under sex månader 2007 och min slutsats efter att ha haft diverse jobb inom matservering och tillredning innan är att Transcom får obefogat mycket skit utav dess ungdomliga personal som inte har någon arbetsvana alls.

Hur jobbigt är det liksom? Du sitter framför en dator, ser till så att du har kaffe (och snus ifall du är en av 50% som snusar där) och sedan så pratar du i telefon och är på en arbetsplats med 1200 pers i åldern 18-25 i princip.

Under min tid där så tryckte jag absolut inte bort en enda kund innan det var ömsesidigt förstått att samtalet var över, det är ju mot allt sunt förnuft, dels så är det fruktansvärt dålig arbetsmoral, ungefär som att arbeta på posten och kasta ett par paket man inte vill sortera. Sedan så är det otroligt dåligt folkvett då man inte behandlar de människorna som ringer in och förväntar sig service på det sättet.

Dessutom så tjänar du ju inget på det, det är ungefär som i American History X när han hetsar med kallsongerna i fängelset och den mörkhyade kollegan påpekar att det inte tar slut. Lika bra att ta sin tid och inte bli stressad, det går inte snabbare för att man stressar upp sig och du tjänar inget på att kasta ett samtal.

Det jag störde mig absolut mest på med jobbet var hur jäkla korkade Svenssons kan vara, det dagliga rutintjaffset med folk som skrivit/spelat in kontrakt med försäljare och sedan ska säga upp detta efter att ångerrätten är slut är fruktansvärt.

"Ja hej jag vill säga upp mitt internetabonnemang"

"Ja ett ögonblick så ska vi se på det, hmmm det verkar som om du har tolv månaders bindningstid, ångerrätten gick ut för 1 vecka sedan"

"Det skiter jag i"

"detta är tyvärr ett juridisk bindande avtal som ni har tecknat"

"nej, jag tänker inte betala ett jävla skit"

"då kommer dessvärre fakturorna gå till inkasso och efter det så följer kronofogden..."

"ok, men då vill jag säga upp detta avtal"

"som sagt det är 12 månaders bindningstid, vill ni ändå säga upp det så får ni köpa er ur de 12 månaderna i form av en klumpsumma på motsvarande belopp, i detta fall 12*229=2748 kronor"

Ungefär här så fattar kunden att det är ganska kört för dem, de drar någon otrevlig oneliner och lägger på för att sedan ringa in 5 minuter senare och försöka igen med en annan kommunikatör helt ovetande att vi antecknar vad vi pratar om. Så då försöker de vara trevliga mot den nya kommunikatören som läser i anteckningar "k (kund) mkt otrevlig och vägrar förstå att avtalet är bindande".

Sedan har vi klassiker som folk som dragit upp att de är döende i cancer eller förlamade eller annan skit som inte har ett dugg med deras avtal att göra och som "vi" (läs Tele2) skiter fullständigt i, men som kunderna tror ska stärka deras odds att få säga upp saker.

En klassiker var farsan som var rasande över att någon hade tecknat internet i hans namn (dvs inte han själv) så visade det sig vara hans 16 åriga son som utgett sig för att vara fadern, resultatet var att farsan absolut tyckte att vi skulle underkänna avtalet. Vårt svar var att tyvärr så måste fadern polisanmäla sin son för urkundsförfalskning för att kunna underkänna avtalet.

Men utöver alla stolpskott som ringer in och tjaffsar så hade jag absolut inga problem med att trivas på Transcom, statistiken över hur "skicklig man är" kan man ta som en börda eller så tävlar man med sig själv för att ha något att syssla med på dagarna, försöker göra så bra ifrån sig som möjligt. När jag slutade så var jag absolut en av de bästa på Internetkundservicen både statistikmässigt och "kunskapsmässigt", där jag hjälpte till med utbildning av nya rekryter samt att jag fick generellt god kundfeedback. Och att det är "sköt dig eller kicken mentalitet" är att ta i rejält, jag var en riktig slarver med att komma i tid samt att jag sjukskrev mig lite väl lätt, men när jag var där gjorde jag ett bra jobb så de såg mellan fingrarna gällandes mina skavanker och öste beröm över mig när jag senare använde chefer där som referenser.

Idag har jag fått ett riktigt bra jobb högre upp i näringskedjan på ett norskt it-företag tack vare väldigt goda referenser ifrån Transcom och säg vad man vill om Transcom i förhållande till mitt nuvarande jobb (som är otroligt mycket bättre), men att kasta skit på ett av få företag som faktiskt sysselsätter folk direkt efter gymnasiet (till en helt ok lön i förhållande till andra låg-status jobb som ex. McDonalds) är ju bara idiotiskt.

Tele2 var allmänt känt för att ha det bättre. Det visste alla, du har aldrig arbetat på min avdelning så du har ingen riktigt fakta.
Dessutom var vi på BBB förbjudna att gå ner till er, då vi på TELE2 och BBB kunde utbyta information som var skadlig för oss. Hur löjligt är inte det?

Inte konstigt ifall du "trivdes" på Transcom ifall du satt på en bättre avdelning.
Citera
2008-06-19, 11:31
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jo, du fick kicken men du var så dum att du skrev på uppsägningspapper. På så sätt besparade du företaget en hel massa.

Skulle du inte ha ett annat arbete på en gång så skulle du åka på en karens. Hade du fått sparken så hade du kunnat börja stämpla efter 5 dagar. Säger man upp sig själv så är det efter 45 dagar.

Hur konstigt det än låter så ser det bättre ut om man blir sparkad (uppsägning) än att sluta själv.

Du hade lätt fått betalt sista månaden och förmodligen inte behövt jobba. under tiden om du hade skött dina kort rätt.

Hade jag tyvärr inte en aning om, i vilket fall var det jävligt skönt att slippa skiten
Citera
2008-06-19, 12:30
Medlem
Sitter på eländet as we speak. Sitter och dunkar refresh på AMS hela tiden.

Man blir minst sagt meatig i huvudet av det...
Citera
2008-06-19, 12:36
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuke
Sitter på eländet as we speak. Sitter och dunkar refresh på AMS hela tiden.

Man blir minst sagt meatig i huvudet av det...

STACKARE...LIDER MED DIG...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in