2008-06-11, 11:36
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag är helt övertygad om att det är så. Här kan man inte diskutera konspirationer utan allt handlar om att motbevisa.

Kan du peka ut en enda sak vi försökt hindra någon att diskutera?

Faktum är att jag också saknar riktiga diskussioner om konspirationer, men det beror ju på helt andra saker, som bristande initiativ från foliehattarna och total avsaknad hos dessa att föra hypotetiska resonemanng. Jag har exempelvis förskt starta upp dialoger om följande ämnen:

- Om du fick uppdraget att rigga 911 som ett inzide job, hur skulle du göra?

- Hur ser du på källkritik?

- Kan ni visa upp tänkbara sätt att utföra x eller y?

Det slutar alltid med att alla foliehattar antingen gravt missuppfattat frågeställnigen och skriker "OMG 911!!!BUSHDIDIT!!!911-1337" i ett hörn eller en begränsad diskussion med andra vakthundar följt av tystnad. Varför tror du att det är så Krafse?

Och vad är problemet med att motbevisa saker? Om du VERKLIGEN var intresserad av sanningen så borde du väl välkomna nya fakta i målet? Skall vi låta bli att upplysa om att månen saknar atmosfär och att det därför är helt normalt att det inte blir några virvlar som får damm att hamna på landarens fötter? Är det bara jobbigt om vi skulle ta fram ALLA siffror som faktiskt pekar ut att Silverstein gick rejält back på 911 och därmed hindrar ännu ett varv av "anklaga juden..."? Jag fattar inte? Varför vill du diskutera konspirationer på allvar som visat sig vara strunt? Varför vill du inte se motbevisen?

Citat:
Det håller inte, och det håller inte i paranormalforat heller där allt förlöjligas av idioter som inte har en jävla aning om vad som finns.

För det kan inte vara så att de också är jobbiga och kastar bevisbördsbollen i knäet på dig och du har svårt att leverera? Precis som här?

Men som sagt, du får tro på precis vad du vill. Det är när tro blir påståenden som man får backa upp det med bevis. Rätt rimligt, eller hur?

Och som en passus kan jag ju då säga att jag funderat på en egen konspiration de senaste dagarna. Jag kan ju delge den som exempel:

FRA och Media
===========

Som bekant så skall nya signalspaningslagen klubbas igenom 17 juni, och den är ju tämligen kontroversiell. Det har varit bra med liv på nätet, massor av bloggare (exempelvis Oscar Swartz) har drivit frågan länge och gjort allt för att motarbeta förslaget. Jag har varit förvånad själv att "gammelmedia" (alltså de stora tidningarna, tv och radio) inte plockat upp bollen tidigare, den torde ha stort nyhetsvärde. Man kan också tänka sig att om folk i gemen blev medvetna om vad lagen går ut på så skulle en opinion bildas som var så stark att det skulle bli omöjligt att genomföra lagen.

Alltså, varför dröjde det så länge för tidningarna att släppa den här nyheten?

Visste de inte om det? Jodå, det har ett antal framstående blogare sett till. Tips, artiklar, debattartiklar o dyl har slussats uppåt.

Bristande nyhetsvärde? Ehh, kom igen, vi leker stasityskland... klart det har nyhetsvärde

Påtryckningar? Kanske.

Egna intressen? Kanske, men jag har svårt att se några sådana.

Så, jag sitter alltså här med en problematisering av min teori och ett antal hypoteser/tankar. Någon som vill fortsätta (om stort intresse finns kan man ju bryta ut det till en egen tråd)?

Poängen med det här exemplet är följande:

- God grund för diskussion
- Jag skyltar öppet med att det är en hypotes. Jag har inga bevis.
- Jag tar gärna in andra synpunkter/fakta/argument. Visar det sig att det inte är något märkligt så ämnar jag inte tjura ihop och kalla er får och springa härifrån.

Med andra ord precis på det vis som jag skulle vilja att konspirationsforumet skulle fungera. Och nej, det är inte vi vakthundars fel att det inte gör det. Det är foliehattarnas bevisallergi. Titta bara hur både krafse och sten.b i den här tråden ondgör sig över att vi motbevisar deras påståenden.

Citat:
Känsligt material (sånt som kan leda till sanningen) motbevisas och förlöjligas tills man knappt vågar prata om det. Pedofili kan man diskutera jahadå, men inte om verkligheten och det som döljs och hålls undangömt.

Ingen hindrar dig att diskutera, vi säger bara att du skall backa upp påståenden med fakta. Det kan väl knappast vara fel, eller hur?

Citat:
Vågar ni prata om detta IRL? Skulle inte tro det, för ni är SKITRÄDDA för att bli klassade som "foliehattar" eller "konspirationsfreaks".

Tvärtom, alla mina vänner vet att jag hänger på konspirationsforumet på FB, och ibland får man referera veckans best-of när någon gjort något extra korkat. Jag mörkar knappast att jag hänger på JREF också.

Men Krafse, du skall få en sista fråga att fundera på... om folk skulle kalla dig foliehatt om du pratade om det IRL och du samtidigt ondgör dig över att inte kunna diskutera utan att folk frågar efter bevis hela tiden, är då epitetet "foliehatt" helt fel?
Senast redigerad av Pad 2008-06-11 kl. 11:39.
Citera
2008-06-11, 13:50
Medlem
Att det finns folk som jobbar heltid med att ha koll på olika mötesplatser på www är helt sant, dessvärre ger dom sig inte in och håller på att dementerar trådar om utomjordingar och fartygsolyckor.

Mer att sätt att bedriva spaning på internet.
Citera
2008-06-11, 14:52
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Dessutom verkar alla moddar ha gått en PK-kurs för att blivit antagna.

Du häver ur dig saker lite väl lättvindigt tycker jag. Ta mig t.ex, jag är hyfsat engagerad i frågan om M/S Estonias förlisning men det betyder inte de fakto att jag tror på alla vrickade konspirationsteorier som presenteras.

Det lustiga är ju att vissa användare verkligen tror på ALLA teorier som presenteras och det säger väl en del...?

Dessutom är det väl bra att folk försöker debunka påstådda konspirationer? Jag menar, är de faktiskt, mot all förmodan, sanna så kommer de ju att motstå alla dessa försök...

Näe, nu måste jag gå - regeringskansliet, den amerikanska ambassadören, SÄPO/Säk-X och MUST ska få min dagliga rapport.
Citera
2008-06-11, 16:30
Medlem
Flytande_argots avatar
Haha, jag behövde inte ens deklarera i år! Räckte med att jag visade min hemliga NWO-dekoder-ring för rätt person och sedan var saken biff.

Eller så kan det bero på att vi som ägnar vår tid att debunka saker helt enkelt har en mer nykter syn på tillvaron och är mer skeptiska än vad den genomsnittlige foliehatten är?
Citera
2008-06-12, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
FRA och Media
===========

Som bekant så skall nya signalspaningslagen klubbas igenom 17 juni, och den är ju tämligen kontroversiell. Det har varit bra med liv på nätet, massor av bloggare (exempelvis Oscar Swartz) har drivit frågan länge och gjort allt för att motarbeta förslaget. Jag har varit förvånad själv att "gammelmedia" (alltså de stora tidningarna, tv och radio) inte plockat upp bollen tidigare, den torde ha stort nyhetsvärde. Man kan också tänka sig att om folk i gemen blev medvetna om vad lagen går ut på så skulle en opinion bildas som var så stark att det skulle bli omöjligt att genomföra lagen.

Alltså, varför dröjde det så länge för tidningarna att släppa den här nyheten?

Visste de inte om det? Jodå, det har ett antal framstående blogare sett till. Tips, artiklar, debattartiklar o dyl har slussats uppåt.

Bristande nyhetsvärde? Ehh, kom igen, vi leker stasityskland... klart det har nyhetsvärde

Påtryckningar? Kanske.

Egna intressen? Kanske, men jag har svårt att se några sådana.

Så, jag sitter alltså här med en problematisering av min teori och ett antal hypoteser/tankar. Någon som vill fortsätta (om stort intresse finns kan man ju bryta ut det till en egen tråd)?

Media är själva en del av systemet och makten som vill öka kontrollen av folket. Längre än så kommer man nog inte.
Citera
2008-06-12, 11:15
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Har nu läst igenom endel trådar här i Konspirationer och har lagt märket till att endel användare här på FB endast dementerar och påvisar motbevis av de konspirationer som personer delar med sig av här.

Kan det då vara så att regeringen har sett hur stort inflytande FB har på det svenska folket och har således anställt folk för att övertyga personerna på FB om att det inte kan vara på det viset, med andra ord ingen konspirations-teori.
Det skulle också kunna vara så att många desinformatörer här på något sätt är knutna till VoF. Det kanske t o m är så att bÖgen Christer Sturmark himself är en av stammisarna här Åtminstone har jag funderat på det ibland. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vem som kom med konspirationsteorin att VoF från början grundades av sossarna, ni vet den där professorn på KTH, Stig eller någonting? Det var väl mer eller mindre en politisk utnämning att få en gammal avdankad sossepolitiker på den platsen..
Citera
2008-06-12, 21:37
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Det skulle också kunna vara så att många desinformatörer här på något sätt är knutna till VoF.

Jag har iofs ett konto på deras diskussionsforum (om det inte blivit raderat pga inaktivitet), men annars hör jag förvånansvärt sällan VoF nämnas. Bra mycket vanligare ,ed hänvisningar och länkar till JREF i så fall (där jag varit något mer aktiv)

Citat:
Det kanske t o m är så att bÖgen Christer Sturmark himself är en av stammisarna här

Tje, det är ju en sund och logiskt resonerande herre, så det vore väl bara trevligt. Jag hade ingen aning om att han var homosexuell, är det bekräftat eller bara en konspirationsteori. Och oavsett vilket, är det relevant för konspirationsteorierna?

Och för övrigt ser det skitfånigt ut att skriva bög med stort Ö.
Senast redigerad av Pad 2008-06-12 kl. 21:40.
Citera
2008-06-12, 22:16
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Har nu läst igenom endel trådar här i Konspirationer och har lagt märket till att endel användare här på FB endast dementerar och påvisar motbevis av de konspirationer som personer delar med sig av här.

Kan det då vara så att regeringen har sett hur stort inflytande FB har på det svenska folket och har således anställt folk för att övertyga personerna på FB om att det inte kan vara på det viset, med andra ord ingen konspirations-teori.
Försök inte, hoppas alla härinne förstår vems sida du jobbar för och att ditt enda skäl till att skriva posten var för att skämta om och på så vis förlöjliga idén om att anställda inom er organisation aktivt planterar falska bevis som dementerar våra sanningar. JAG VET och inser självklart att så är fallet och ert misslyckade försök att skämta bort ett faktum är absurdt.

Hoppas också ALLA här inser att det också är poster som dessa som gjort oss sanningsökare framställda i det dåliga ljus vi är i. ATT INGEN verkar ta våra uppenbara bevis på allvar.

Citera
2008-06-24, 23:47
Medlem
Giant Squids avatar
Här ska man nog tänka tvärtom. + kanske tänka lite längre än näsan räcker

Det är inte kritikerna eller de som debunkar de mesta som är anställda av någon statlig myndighet, dels därför att det inte behövs, de flesta teorier stämmer inte helt enkelt, sen för att det är inte det bästa sättet att gå tillväga när det gäller propaganda eller mindcontrol.

Däremot tror jag att det finns såkallade konspirationsfabriker som ständigt presenterar den ena fantastiska konspirationen efter den andra och visslar om otäckheter och kontroll. Dessa k-fabriker är alltså under statlig hantering.
För att skapa dimmridåer och för att ett förvirrat folk "som går på det mesta" är lättare att kontrollera.
Detta kan förklara när det läcker ut eller förklaras officiellt handlingar från myndigheter som styrker konspiratorikernas idéer.

Sen behöver dessa herrar i konspirationsfabriken inte jobba så mycket heller eftersom de har en hel rad av drönare som oavlönat utför deras arbete, utan att drönarna har en aning vems smutsiga hantverk de egentligen utför.
Man har här ett verktyg för att mörka de egentliga hemligheterna och låter folk hållas med Loch ness odjuret och Roswell typ.

Nej, dessa herrar som tjänar på detta luras dubbelt. Vem lurar vem???
I många fall är konspirationsteoretikerna mer en del av problemet än en del av lösningen.
Citera
2008-06-28, 11:52
Bannlyst
Det är väl nästan övertydligt att så är fallet.

Men det blir allt vanligare och vanligare att man betalar folk för att påverka på nätet.

Det sitter dåligt utbildade unga människor i något som liknar call centers och sprider färdigklippta inlägg + Q&A's mot betalning genom en oftast väldigt låg månadslön.

Sen finns det en stor grupp människor som gör detta med en otrolig motivation och gratis, eftersom dom verkligen tror att om dom inte gör det så blir dom holocaustade igen.
Citera
2008-06-28, 13:59
Medlem
Japhys avatar
Det var ett fasligt tjafs om NWO från flytande argot. NWO är i allra högsta grad en påtaglig kraft. Du måste väl ändå ha snappat upp nånting om CFR, trilateral comission, bilderberggruppen, Bohemian groove och massa andra organisationer med en tydlig NWO-agenda? Allt söm inte står i tidningen behöver inte vara foliehattande.

Historien är full av konspirationer. Nutiden är inget undantag. Vi står inför snabba förändringar och än större inskränkningar av vår frihet - FRA är inget mot vad som komma skall.
Citera
2008-06-28, 16:07
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det var ett fasligt tjafs om NWO från flytande argot. NWO är i allra högsta grad en påtaglig kraft. Du måste väl ändå ha snappat upp nånting om CFR, trilateral comission, bilderberggruppen, Bohemian groove och massa andra organisationer med en tydlig NWO-agenda? Allt söm inte står i tidningen behöver inte vara foliehattande.

Historien är full av konspirationer. Nutiden är inget undantag. Vi står inför snabba förändringar och än större inskränkningar av vår frihet - FRA är inget mot vad som komma skall.
Källor på det?

On topic, så tror jag knappast det finns någon som jobbar med att dementera konspirationsteorier på FB. Delvis för att 99% faller helt på egen hand för den som besitter något kritiskt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in