Citat:
Du måste förstå att vissa tycker att sanningen står över påhittad spänning.
Ursprungligen postat av sverre svensk
Var och en som betvivlar en konspirationsteori är en maktens medlöpare. Det är inte fråga om huruvida en konspirationsteori är sann eller falsk utan hur användbar den är i folkets eviga kamp mot makten och etablissemanget. Även klart felaktiga konspirationsteorier, måste därför betraktas som sanna, även om de kan motbevisas. Den stora frågan är alltid varför någon vill motbevisa dem.
Det stora problemet är hur man ska förhålla sig med konspirationsteorier, som motsäger varandra. En av dem är då framlagd av folkets fiender i syfte att misskreditera den andra teorin. Tyvärr går det sällan att bevisa vilken, som är vad. Vilket understryker vikten av att fullt ut tro på båda.
Skepsis skapar bara handlingsförlamning medan oreflekterad tro är mänsklighetens räddning.
Det stora problemet är hur man ska förhålla sig med konspirationsteorier, som motsäger varandra. En av dem är då framlagd av folkets fiender i syfte att misskreditera den andra teorin. Tyvärr går det sällan att bevisa vilken, som är vad. Vilket understryker vikten av att fullt ut tro på båda.
Skepsis skapar bara handlingsförlamning medan oreflekterad tro är mänsklighetens räddning.
Jag förstår inte alls hur du tänker när motbevisade konspirationsteorier ska anses vara sanna. Du har helt klart något fel i tankebanorna. Är den motbevisad? Då är det INTE sant.
Som svar på frågan varför vi motbevisar dem, så är det helt enkelt så att vi vill se sanningen.
Skepticism leder oss framåt, inte bakåt. Låt mig säga såhär: Jag har en konspirationsteori; det finns osynliga rosa enhörningar som styr världen. GWB är en sådan. Likaså Obama/McCain. Nu, enligt din logik, måste du tro på dem. Även om någon råkar motbevisa mig. Fattar du nu att den "teorin" gör dig handlingsförlamad?
Haha, isåfall är det ett bevis på hur otroligt långt riktiga konspiratörer har gått när jag inte kunde urskilja ett sådant inlägg från andra!