2008-09-10, 11:08
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverre svensk
Var och en som betvivlar en konspirationsteori är en maktens medlöpare. Det är inte fråga om huruvida en konspirationsteori är sann eller falsk utan hur användbar den är i folkets eviga kamp mot makten och etablissemanget. Även klart felaktiga konspirationsteorier, måste därför betraktas som sanna, även om de kan motbevisas. Den stora frågan är alltid varför någon vill motbevisa dem.
Det stora problemet är hur man ska förhålla sig med konspirationsteorier, som motsäger varandra. En av dem är då framlagd av folkets fiender i syfte att misskreditera den andra teorin. Tyvärr går det sällan att bevisa vilken, som är vad. Vilket understryker vikten av att fullt ut tro på båda.
Skepsis skapar bara handlingsförlamning medan oreflekterad tro är mänsklighetens räddning.
Du måste förstå att vissa tycker att sanningen står över påhittad spänning.

Jag förstår inte alls hur du tänker när motbevisade konspirationsteorier ska anses vara sanna. Du har helt klart något fel i tankebanorna. Är den motbevisad? Då är det INTE sant.

Som svar på frågan varför vi motbevisar dem, så är det helt enkelt så att vi vill se sanningen.

Skepticism leder oss framåt, inte bakåt. Låt mig säga såhär: Jag har en konspirationsteori; det finns osynliga rosa enhörningar som styr världen. GWB är en sådan. Likaså Obama/McCain. Nu, enligt din logik, måste du tro på dem. Även om någon råkar motbevisa mig. Fattar du nu att den "teorin" gör dig handlingsförlamad?
Citera
2008-09-10, 11:51
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Du måste förstå att vissa tycker att sanningen står över påhittad spänning.

Jag förstår inte alls hur du tänker när motbevisade konspirationsteorier ska anses vara sanna. Du har helt klart något fel i tankebanorna. Är den motbevisad? Då är det INTE sant.

Som svar på frågan varför vi motbevisar dem, så är det helt enkelt så att vi vill se sanningen.

Skepticism leder oss framåt, inte bakåt. Låt mig säga såhär: Jag har en konspirationsteori; det finns osynliga rosa enhörningar som styr världen. GWB är en sådan. Likaså Obama/McCain. Nu, enligt din logik, måste du tro på dem. Även om någon råkar motbevisa mig. Fattar du nu att den "teorin" gör dig handlingsförlamad?

Själv har jag en konspirationsteori om att alla konspirationsteoretiker i själva verket är avlönade eller på annat sätt understödda av eliten för att se till att desarmera allt motstånd - genom att hålla massorna sysselsatta så har de inte tid att göra riktigt motstånd...

/S
Citera
2008-09-10, 12:32
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverre svensk
Var och en som betvivlar en konspirationsteori är en maktens medlöpare. Det är inte fråga om huruvida en konspirationsteori är sann eller falsk utan hur användbar den är i folkets eviga kamp mot makten och etablissemanget. Även klart felaktiga konspirationsteorier, måste därför betraktas som sanna, även om de kan motbevisas. Den stora frågan är alltid varför någon vill motbevisa dem.
Det stora problemet är hur man ska förhålla sig med konspirationsteorier, som motsäger varandra. En av dem är då framlagd av folkets fiender i syfte att misskreditera den andra teorin. Tyvärr går det sällan att bevisa vilken, som är vad. Vilket understryker vikten av att fullt ut tro på båda.
Skepsis skapar bara handlingsförlamning medan oreflekterad tro är mänsklighetens räddning.
Ditt resonemang innebär att idioter automatiskt kan avkräva andras förtroende för sina ideér. All motbevisning är ju felaktig enbart för att den säger emot vad du tror på.
Ja det är ju ett väldigt bekvämt förhållningssätt förstås. Resonerar man som du behöver man ju aldrig anstränga sig att lära sig något. Istället för att stå upp för sina åsikter kan man helt enkelt motivera deras riktighet genom att de står på en högre moralisk grund och luta sig tillbaks i soffan utan att bry sig om vad motståndarna säger.
Fundera du en stund till på det där.
Citera
2008-09-10, 14:27
Medlem
Nja, nu var nog sverre svensk inte helt seriös i sitt inlägg...
Citera
2008-09-10, 14:30
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn

Ah, skönt att fler också inser det innan hela drevet går i taket. Suveränt formulerat inlägg för övrigt av sverre svensk
Citera
2008-09-10, 14:33
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Haha, isåfall är det ett bevis på hur otroligt långt riktiga konspiratörer har gått när jag inte kunde urskilja ett sådant inlägg från andra!
Citera
2008-09-10, 16:59
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Haha, isåfall är det ett bevis på hur otroligt långt riktiga konspiratörer har gått när jag inte kunde urskilja ett sådant inlägg från andra!
Jag kan inte annat än hålla med. Allt gick ned med lina och tackel. Snyggt
Citera
2008-09-10, 21:54
Medlem
I största förtroende

Citat:

I största förtroende och förvissning om övriga debattörers obrottsliga diskretion kan jag meddela om att mitt inlägg härovan i själva verket ingår i den stora konspirationen. Något som absolut inte får avslöjas för utomstående.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in