• 1
  • 2
2008-02-07, 17:02
Medlem
ikhs avatar
Eftersom jag har märkt att en del användare här på forumet sitter i sin egna lilla rosafärgade värld och tror att polisen inte får använda provokation i sitt arbete mot doping, så ska jag klistra in Karlshamns länk som visar vad polisen får göra, för att sätta åt oss. Tänk nu på det, och var försiktiga.

Citat:
Polisen får numera till och med köpa upp narkotika eller ett parti steroider för att lura fram brottslingen i ljuset.

Kriminalinspektör Björn Andersson berättar att det går att göra med ett åklagarbeslut. – Och utan åklagarbeslut kan ingen hindra oss från att träffa en säljare, säger han.

Via Internet har brottslingar hittat nya vägar för handel med olagliga preparat, såsom dopningsmedel och narkotika. Utvecklingen vände rakt uppåt sedan det världsomfattande datanätet blev var mans egendom i slutet av 90-talet. – Du sitter bekvämt hemma i ditt rum och slipper besöka kvartar, parker eller springa och fråga ute på stan, berättar Andersson.

Polisen nya arbetsmetoder börjar sakta ge resultat och enligt Andersson tar de någon varje vecka. Som en av polisens spanare arbetar han nästan uteslutande med att spåra kriminell verksamhet på nätet. Han hör formellt till kriminalens underrättelsetjänst i Kalmar, men jobbar även mycket i Blekinge.

Internet har platser där man kan diskutera missbruk, lära sig använda steroider – och naturligtvis handla. Några erbjuder till och med nybörjarpaket. Andersson berättar att de går in och pratar och umgås med aktörerna på nätet. Om det skulle behövas kan de till och med gå in och slutföra ett köp, en form av infiltration.

Ett ärende inleds oftast med att en svenskspråkig leverantör upptäcks på nätet. Spanaren har till en början ingen aning om var personen finns, men kan förhoppningsvis ringa in denne efter finurligt pusslande. När spanaren vet vem det är, tar polisen på orten över fallet. Andersson själv är sällan med när de plockar in brottslingen, utan har då börjat leta på nytt.

Så tänkt en gång extra i framtiden, så slipper ni få besök av farbror stygge.

/mvh ikh
Citera
2008-02-07, 17:05
Bannlyst
Det är säljare som löper risk för att åka dit, mao.? Såvida inte säljarna för kundregister (som någon säljare hade gjort), så borde det vara ganska "säkert"?

Mvh.
Citera
2008-02-07, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
Det är säljare som löper risk för att åka dit, mao.? Såvida inte säljarna för kundregister (som någon säljare hade gjort), så borde det vara ganska "säkert"?

Mvh.

hehe lilla pojken.. Öppna ögonen och håll mer koll!
Är inte så som du beskriver/tror utan de dära är lite av din egna lilla uppfattning.
Citera
2008-02-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuppy
Är inte så som du beskriver/tror utan de dära är lite av din egna lilla uppfattning.

Vad exakt försöker du framföra?
Citera
2008-02-07, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seste
Vad exakt försöker du framföra?

Det är inte bara dom "stora" killarna som nyps utan det är blandat lite av varje.

Polisen värkar tydligen gilla att köra på plockgodis just nu!
Citera
2008-02-07, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuppy

Notera frågetecknet. Du får gärna framföra vad som gäller, istället för att komma med spydiga kommentarer.
Citera
2008-02-07, 18:43
Medlem
Bilnördens avatar
Jag tycker visseligen den nya lagen är bra att de får aggera lockbete, mycket brottslighet försvinner då. Och visst bryter man mot lagen så får man skylla sig själv om man åker dit.
Visst jag är själv inte så laglydig så jag får skylla mig själv om jag skulle åka fast för något.
Citera
2008-02-07, 18:49
Medlem
BarneyGs avatar
Mycket bra Ikh.
Hoppas att det finns åtminstonde några som avstår från att skriva ut sources eller tjöta om kranar.
Citera
2008-02-07, 18:53
Medlem
brottsprovokation kontra bevisprovokation kanske?
Citera
2008-02-07, 19:30
Medlem
Jag tror 100% på dig Ikh du är trottsallt ikh :P Men skulle vara bra o få se källan/hela artikeln.
Citera
2008-02-07, 19:40
Medlem
karlshamn_yes avatar
Där fick snorvalparna som sa emot mig inatt svar på tal.
Citera
2008-02-07, 20:11
Medlem
ikhs avatar
Självklart kommer källan
http://www.s112.se/joomla/index.php?...=961&Itemid=27

/mvh ikh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera