• 1
  • 2
2008-02-06, 20:36
Medlem
När det gäller ris så köper jag 20kg-påsar med jasminris på lokala turk/thai-butiken och det är mycket bättre kvalitet än mesta av riset som säljs på vanliga butiker och kostar bara 250 kr. Tips!

Men när det gäller pasta så verkar det vara att desto dyrare desto bättre. Jag behöver inte käka färskpasta men finns det billig pasta med någorluna kvalitet nånstans???
Citera
2008-02-06, 22:31
Medlem
Bultmans avatar
Jag tycker den mesta pasta smakar lika.
Citera
2008-02-07, 17:41
Medlem
Köpte pasta på ÖB för ett tag sen. 400g tror jag det var för 3kr. Smakade helt okej men det kanske var min sås som gjorde det.
Citera
2008-02-07, 18:54
Medlem
klybans avatar
Nettos pasta som är i gula/orange förpackningar tycker jag håller en bra kvalitet och är billiga.

Bultman alla pasta smakar ABSOLUT inte samma och sen finns det mer än smak att hänga upp sig på, typ hur den blir efter kokning dålig pasta.
Dålig pasta har en jäkla förmåga att man inte kan koka den perfekt, bra pasta klarar fel kokning bättre.

Sen finns det flera märken av dom billigare där koktiderna är helt fel som är angivna på förpackningen
Citera
2008-02-07, 19:32
Medlem
Tjippmunks avatar
jag smakar ingen skillnad på olika fabrikat pasta. köper på öb, 454g för 2,50-3:-
Citera
2008-02-07, 21:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
jag smakar ingen skillnad på olika fabrikat pasta. köper på öb, 454g för 2,50-3:-
Är dina smaklökar så avtrubbade kan jag säga att du missar nått, för kvalitets pasta är betydligt godare.

På den färska pastan är jag mindre bevandrad med, brukar inte köpa den oftast pga att den är sällan färsk :/
Och den jag testat att göra själv har inte haft dom bästa råvarorna heller
Citera
2008-02-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är dina smaklökar så avtrubbade kan jag säga att du missar nått, för kvalitets pasta är betydligt godare.

På den färska pastan är jag mindre bevandrad med, brukar inte köpa den oftast pga att den är sällan färsk :/
Och den jag testat att göra själv har inte haft dom bästa råvarorna heller

"Färsk" pasta som man kan köpa i en vanlig coopbutik har en hållbarhet på upp till 2 månader, iallafall är var det det som stod på mitt paketet sist jag handlade.

Annars tycker jag att om man jämför färsk pasta och vanlig pasta så är det som 2 helt olika maträtter.
Vad man tycker är godast är självfallet en smak sak.
Citera
2008-02-07, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E903
"Färsk" pasta som man kan köpa i en vanlig coopbutik har en hållbarhet på upp till 2 månader, iallafall är var det det som stod på mitt paketet sist jag handlade.

Annars tycker jag att om man jämför färsk pasta och vanlig pasta så är det som 2 helt olika maträtter.
Vad man tycker är godast är självfallet en smak sak.
Jo, men när nått har 2 månaders hållbarhet så är den inte färsk längre enligt mitt sätt att se på det.

Har köpt "färsk" pasta många ggr och det finns flera sätt den kan vara på på samma märke och smak.
Ena gången mjuk och medgörlig okokt nästa gång hård och går sönder, måste ha med tiden den har legat.
Citera
2008-02-07, 23:52
Medlem
säkert så...
Min pasta som jag kör på just nu är iallafall Barilla. Både bra farfalle och gnochi, eller egentligen luras man kanske bara av att förpackningen är snygg och lite färgglad.
Citera
2008-02-07, 23:59
Medlem
Största skillnaden jag märker på bra och dålig pasta är att dålig pasta nästan löses upp på ytan samtidigt som den är bra i mitten. Exempel på dålig pasta är Coop Spaghetti och exempel på bra pasta är Änglamark Spaghetti och Kungsörnens FullkornsSpaghetti... Sen så är jag kanske kräsen på form oxå. Gillar inte alls Gnocchi och Penne. Mer förtjust i Fussili till exempel...
Citera
2008-02-08, 06:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix85
Största skillnaden jag märker på bra och dålig pasta är att dålig pasta nästan löses upp på ytan samtidigt som den är bra i mitten. Exempel på dålig pasta är Coop Spaghetti och exempel på bra pasta är Änglamark Spaghetti och Kungsörnens FullkornsSpaghetti... Sen så är jag kanske kräsen på form oxå. Gillar inte alls Gnocchi och Penne. Mer förtjust i Fussili till exempel...
Barilla där har du en bra pasta.

Men när de gäller de olika sorternas pasta så hänger det mycket på vilken sorts mat man har till.

Jag har en mat rätt som är gudomligt gott till gnocchi medans de flesta andra pasta sorter gör hela maträtten kass.

På penne gillar jag lite kladdigare saker som fastnar, eller blomkålgratänger med ostsås där ostsåsen letar sig in i pastan.

Så beror mycket på vad man har till så smakar de flesta sorterna bra.
Citera
2008-02-08, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Javisst är det så, man får vad man betalar för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in