• 1
  • 2
2008-02-02, 23:20
Medlem
TBGs avatar
I debatt efter debatt här på FB så krossas alla argument för förbud mot prostitution och koppleri. Men i debatterna i andra medier så dominerar förbudsförespråkarna. Få vågar ställa upp i debatten med argument mot det som är politiskt korrekt. Den som försvarar prostitutionen angrips på ett personligt plan som sexkund eller prostituerad och samhällets fördömande är så hårt att ingen vill uthärda det även om man anser att det i sak är fel.

Betyder detta att alla debatter här är meningslösa? Är FB en maktlös sandlåda där logik och förnuft kan få leka medan verklig makt härskar i politiken och de stora medierna och för det svenska samhället allt längre in på förbudsvägen?

Finns det någon alternativ utveckling där man kan få genomslag för liberalism, logik och förnuft? Hur skulle ett sådant scenario se ut och vad kan vi göra för att förverkliga det?

Jag hoppas att få konstruktiva förslag från alla här på FB. Och inga moraliserande inlägg mot sexhandel, tack. Det finns massor av trådar här på FB där alla argument mot prostitution krossas så alla som vill debattera den frågan hänvisas till dem.

TBG
Citera
2008-02-03, 02:05
Medlem
Joyrides avatar
En möjlig väg att gå är kanske genom EU. Europarådet kom med sin resolution om mänskliga rättigheter för prostituerade i slutet av förra året där de anser att medlemsländerna skall ha en uttalad policy gentemot de som väljer att prostituera sig som innebär att de inte skall försvåra det för den prostituerade. Vidare skall inte den prostituerade utsättas för diskriminering, den svenska sexköpslagen och kopplerilagen både försvårar och diskriminerar den prostituerades val av yrke genom att den kriminalisera dennes besökare och hindrar dem från att jobba tillsammans (för en tryggare arbetsmiljö).

Jag för min del anser att dessa båda svenska lagarna strider mot Europarådets resolution om mänskliga rättigheter för de prostituerade. Vet inte hur långt man skulle kunna dra lagarna i t.ex. Europadomstolen för mänskliga rättigheter (European Court of Human Rights).

I Danmark har t.ex. en del förbudsivrare inom en del partier dragit öronen åt sig - de ville ha den svenska modellen i Danmark - efter att en expert på mänskliga rättigheter i Danmark har förkastat den svenska modellen med att påtala att den strider mot de mänskliga fri- och rättigheterna.

/Joyride
Citera
2008-02-03, 02:10
Medlem
jokers avatar
Det finns idag inget som helst politiskt tryck för att avskaffa sexköpslagen. I dag har även de partier som var emot sexköpslagen när den infördes bytt åsikt. Läste häromveckan en intervju med en ledande miljöpartist som menade ungefär, citererar inte ordagrant "även om utvärderingen av lagen förmodligen kommer att visa att effekterna varit negativa för de prostItuerade, så kommer vi ändå inte verka för att lagen avskaffas eftersom det sänder fel signaler" Och det tycker jag låter som en ganska bra sammanfattning av hur det politiska etablissemanget, oavsett partifärg ser på frågan. Det spelar ingen roll om lagen gör någon nytta. Symbolhandlingen är viktigare.

Det enda som jag tror skulle kunna få politikerna att ändra sig är dock just upprepade och ihärdiga forskningsrapporter som pekar på att sexköpslagen är ett kapitalt misslyckande på alla plan. Ingen politiker skulle våga ta ställning för prostitution som verksamhet. Utan ett avskaffande av lagen måste på något sätt kunna beskrivas som ett steg för större jämställdhet och mot utnyttjande av kvinnors kroppar om det skall kunna slå rot.
Citera
2008-02-03, 02:13
Medlem
jokers avatar
EU-vägen är ganska svår eftersom EU ger medlemsländerna väldigt stor frihet i frågor som handlar om moral och sedlighet. I ett större perspektiv så tycker jag det vore väldigt illa om EU även fick bestämma i moralfrågor.
Citera
2008-02-03, 09:04
Medlem
TBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
EU-vägen är ganska svår eftersom EU ger medlemsländerna väldigt stor frihet i frågor som handlar om moral och sedlighet. I ett större perspektiv så tycker jag det vore väldigt illa om EU även fick bestämma i moralfrågor.

En mycket bra och insiktsfull kommentar. EU är ett dubbeleggat svärd. Skälet till att vi har det här eländet från första början är att politikerna gav sig in i att bestämma moral åt medborgarna. Det skulle de ha låtit bli.

Men kanske kan man uppnå två bra saker samtidigt om man driver frågan via EU. Dels kan man få bort en sjuk sexköpslag och dels kan man sprida insikten om att politiker ska lägga sig så lite som möjligt i moralfrågor.

Hur får man EU att ta upp den svenska sexköpslagen till behandling?

TGB
Citera
2008-02-03, 09:07
Medlem
TBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joyride
I Danmark har t.ex. en del förbudsivrare inom en del partier dragit öronen åt sig - de ville ha den svenska modellen i Danmark - efter att en expert på mänskliga rättigheter i Danmark har förkastat den svenska modellen med att påtala att den strider mot de mänskliga fri- och rättigheterna./Joyride

Vad heter denna expert? Skulle man kunna få utrymmer för hans fördömande av den svenska sexköpslagen i den svenska debatten på något sätt?

TBG
Citera
2008-02-03, 10:45
Medlem
rangels avatar
Rösta liberalt.
Citera
2008-02-03, 13:13
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBG

Hur får man EU att ta upp den svenska sexköpslagen till behandling?

TGB

Vem som helst kan väl som privatperson dra vilken fråga som helst inför EU domstol, om det finns skäl...

Bara att någon lämnar in en stämmnings ansökan utifrån vad Joyride sa..

Bästa skulle ju vara om en prostituerad lämnade in den för att svenska lagen försvårar hans/hennes arbete, diskriminerar osv..
Senast redigerad av AlienBilly 2008-02-03 kl. 13:15.
Citera
2008-02-03, 15:09
Medlem
Joyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBG
Vad heter denna expert? Skulle man kunna få utrymmer för hans fördömande av den svenska sexköpslagen i den svenska debatten på något sätt?/TBG

Hon heter Birgitte Kofod Olsen och detta påstående kom upp på en dansk blogg där det bloggades ganska intensivt inför valet förra året. Har själv försökt hitta henne och de olika uttalandena ang. mänskliga rättigheter genom att googla, men inte lyckats fullt ut.

Hur som helst så kan jag säga att ett av de ivrigaste förbudspartierna (De Radikale Venstre) med Lone Dykjaer i spetsen ändrade sin förbudspolicy från en generell kriminalisering av sexköp till kriminalisering av sexköp av traffickingoffer. Man kan säga att det är som den finska modellen, för finnarna antog inte den svenska varianten. Vilket förbudsivrarna här i Sverige har "glömt" att tala om för oss, däremot var de väldigt måna om att tala om för oss att Finland skulle anta den svenska modellen när de tittatde på olika lösningar.

Detta har diskuterats tidigare både här på FB, men även på SA;

http://www.flashback.org/showthread.php?t=568629
http://www.sexwork.net/forum/showthread.php?t=57469

Hittade lite mer intressanta websidor, efter att ha googlat Birgitte Kofod Olsen

http://menneskeret.dk/Internationalt/Domstolen
http://www.echr.coe.int/ECHR/
http://menneskeret.dk/Nyheder/En+men...over+egen+krop
http://menneskeret.dk/Nyheder/ARKIV/...g+prostitution
Senast redigerad av Joyride 2008-02-03 kl. 15:35.
Citera
2008-02-03, 15:42
Medlem
Joyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Rösta liberalt.

Dessvärre har det uppstått en form av kartellbildning i Riksdagen när det handlar om detta ämne, där finns ingen uttalad "för och emot". De som kan tänkas vara emot tystas effektivt med hot om reprissalier såsom uteslutande ur Riksdagen (kan jag tänka mig).

Jag vet att där finns en hel del Riksdagsledamöter som inte anser att den svenska sexköpslagen har någon större funktion att fylla, men pågrund av rådande policy vågar de inte föra detta på tal. Detta kan inte vara speciellt hälsosamt för ett "demokratiskt" samhälle i längden.

Om man nu skulle rösta liberalt - vilket är en självklarhet - får vi nog se till at
Citera
2008-02-03, 15:44
Medlem
Joyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Rösta liberalt.

Dessvärre har det uppstått en form av kartellbildning i Riksdagen när det handlar om detta ämne, där finns ingen uttalad "för och emot". De som kan tänkas vara emot tystas effektivt med hot om reprissalier såsom uteslutande ur Riksdagen (kan jag tänka mig).

Jag vet att där finns en hel del Riksdagsledamöter som anser att den svenska sexköpslagen inte har någon större funktion att fylla, men pågrund av rådande policy vågar de inte föra detta på tal. Detta kan inte vara speciellt hälsosamt för ett "demokratiskt" samhälle i längden.

Om man nu skulle rösta liberalt - vilket är en självklarhet - får vi nog se till att starta ett eget Liberalt Parti först
Citera
2008-02-03, 20:26
Medlem
TBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joyride
Om man nu skulle rösta liberalt - vilket är en självklarhet - får vi nog se till att starta ett eget Liberalt Parti först

Ett liberalt parti som faktiskt vill ge oss svenskar maximal individuell frihet? - Äntligen! Jag kommer med!

TBG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in