2007-11-03, 02:15
Medlem
Finns det någon politisk organisation/kraft som vill legalisera prostitution i Sverige? Jag skulle, och jag tror även många andra skulle rösta på ett sånt parti.

Argument för:

1. Det skulle få stopp på "traffikingen" och annan kriminellt organiserad prostitution, då ytterst få skulle söka sig till sådana organisationer när det finns legala alternativ.
2. Folk har rätt att göra vad dom vill med sina kroppar, om dom vill sälja dom eller inte.

Argument mot:
Egentligen inget utom gammeldags moralistiskt trams som hör hemma i kyrkan?
Citera
2007-11-03, 02:49
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer_Kanin
Finns det någon politisk organisation/kraft som vill legalisera prostitution i Sverige? Jag skulle, och jag tror även många andra skulle rösta på ett sånt parti.

Argument för:

1. Det skulle få stopp på "traffikingen" och annan kriminellt organiserad prostitution, då ytterst få skulle söka sig till sådana organisationer när det finns legala alternativ.
2. Folk har rätt att göra vad dom vill med sina kroppar, om dom vill sälja dom eller inte.

Argument mot:

Låt gå för det andra argumentet men det första är ju lite lustigt. Menar du att det inte finns någon trafficking eller annan kriminalitet kopplad till prostitution i de länder med tillåten prostitution?
Citera
2007-11-03, 13:51
Medlem
Joyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer_Kanin

Argument för:

Argument mot:

Dessvärre består hela det politiska etablissemanget i Sverige av ett gäng mähän som i sann Politiskt Korrekt-anda säger "usch och fy" till allt som har med porr och prostitution att göra, dessutom gör det inte saken bättre att ett gäng radikalkärringar har lyckats infektera hela Riksdagen.

När detta ämne "debatteras" i kammaren är det en enda lång uppvisning av ryggdunkningar till höger och vänster med en attityd i stil med "attan vad vi svenska politiker är duktiga och insatta i detta ämne" - de har dessutom inget intresse av att lyssna på de som verkligen kan ämnet. Nämligen de prostituerade själva, istället vill de inte erkänna deras rätt till mänskliga rättigheter och rätten att få höras. Några för eller emot kan man inte urskilja som är brukligt vid riktiga debatter.

Jag kommer i de kommande valen att i protest rösta på SANS, http://www.sans.nu/
Du kan även kolla in denna blogg; http://sensuellqkonsult.wordpress.com/

Jag för min del ser gärna att Sverige och dess uppblåsta sexköpslag anmäls till European Court of Human Rights, http://www.echr.coe.int/echr/ för om man läser EU-fördraget där de skriver att medlemsstaterna skall ha en uttalad policy att de ger de prostituerade rätt till mänskliga rättigheter, rätten att få komma till tals (höras), rätten att själva välja att prostituera sig som yrke utan att bli trakasserade/diskriminerade av polis eller andra myndigheter, dessutom skall staten inte försvåra det för de prostituerade.

Om vi håller detta i åtanke och funderar lite över den svenska sexköpslagen och de styrande politikers attityder mot prostituerade, så finner åtminstone jag en hel del som inte stämmer riktigt överrens med det nya EU-fördraget.
Citera
2007-11-03, 14:17
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
SANS är ett politiskt obundet nätverk bestående av människor som bl.a. är för en avkriminalisering:
Citat:
Vi vill ha en mer sansad politik och lagstiftning kring försäljning och köp av sexuella tjänster, en avkriminalisering som innebär att strafflagstiftningen kring sexuella tjänster mot betalning mellan samtyckande vuxna individer avskaffas.

SANS skiljer på avkriminalisering och på legalisering. Det är sexsäljarens rättigheter och trygghet som är SANS mål. Läs mer på www.sans.nu/konsekvenser.htm

SANS står för "Sexsäljares och allierades nätverk i Sverige"
Citera
2007-11-03, 16:54
Medlem
trippens avatar
det finns inte allt för många fördelar med att göra det lagligt att köpa sex. dom kvinnor som jobbar som protituerade är i många fall kvinnor som inte har så jätte många andra val eller nedgångna . vist finns det dom som gillar att sälja sex och trivs med det som yrke. (finns juh porrskådisar, dom säljer juh en sexuell tjänst åxå)

även om det skulle bli lagligt att köpa sex så betyder det faktiskt inte att det per automatik blir bättre för kvinnorna. för såvitt jag vet så är det fortfarande lagligt att sälja sex men olagligt att köpa sex. så den enda skillnaden skulle vara att torskarna får ett större spelrum men hororna får fortfarande samma villkor. dessutom så har jag svårt att förstå varför man skulle vilja köpa sex.

om man är så ocharmig att man måste betala för ett ligg så kanske man skulle ta tag i sig sjelv och ta en charmkurs.
Citera
2007-11-03, 17:40
Medlem
Joyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippen
för såvitt jag vet så är det fortfarande lagligt att sälja sex men olagligt att köpa sex.

Förvisso är det så, men det faktum kvarstår faktiskt fortfarande att de lagar som stiftas även görs med tanke på att göra det så obekvämt som möjligt även för den som väljer att prostituera sig.

De riskerar att bli vräkta från sin lägenhet, därför att hyresvärden tvingas enligt lag annars gör denne sig skyldig till koppleri (trakasserier/diskriminering/försvårande för den prostituerade anser jag detta vara), vilket är en kränkning mot EU-fördragets innehåll angående frivillig prostitution.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in