Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Hur ser du på brottsligheten bland dessa?
Detta är baserat på mina personliga empiriska erfaranheter vill jag börja med att påpeka... De som jag tycker har lättast att falla in i brottslighet i form av stölder, inbrott, olovliga körningar och liknande är personer från forna öststaterna, det verkar finnas rätt stora nätverk där det är oerhört lätt att dras in. Vare sig man vill eller inte, skulle jag tro... När det gäller våldsbrott (typ slaggis) så är min erfarenhet att det oftast är bataljer mellan olika nationaliteter, typ kurder mot colombier.
Av ca 120-150 ensamkommande som jag jobbat med så är det kanske ett 10-tal som varit inblandade i någon slags skärmytsling, och kanske 5 av dem har gått så långt som till polisanmälan. En av dessa dömdes till 4 års fängelse och livstids utvisning för en våldtäkt. Han visade sig dock vara 22, ha bott många år i Holland, och hade flyttat ut flera månader innan våldtäkten skedde. Förjävligt är det i vilket fall som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Hur motiverade är de till att stanna i Sverige, och på vilket sätt visar de det?
De flesta är mycket motiverade att stanna i Sverige. Hur visar man det...? Tja, genom att lära sig språket, visa intresse för hur saker i Sverige fungerar, försöka snappa upp sociala koder, gå i skolan, sköta sig bra, vara trevliga... De flesta som passerat via vår mottagning har gått vidare till utbildning och arbetsliv, och kommer att bli mycket produktiva "svenskar" - och är väldigt stolta över att få bidra istället för att få bidrag.
Det finns även de som är skickade av familjerna och som slits väldigt mycket mellan en egen vilja att åka hem och återförenas, och en lojalitet mot pappa och mamma som skickat iväg en för att få chansen till utbildning, exempelvis. Kan vara en poäng att säga att de som har familj kvar i hemlandet för den skull inte per automatik är "ankarbarn" som ska få hit familjen, kan även vara så att familjen skickat iväg dem för att jobba och skicka hem pengar. Leder också till en viss ångest för dessa när de inser under asyltiden att det är oerhört svårt att få några pengar över till att skicka - vilket ju är ett indicie på att dagsersättningen är ganska väl avvägd.
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Vad är den allmänna uppfattningen om Sverige bland dessa asylsökande?
Att Sverige är ett demokratiskt land, med många möjligheter, där man är trygg och inte behöver oroa sig lika mycket för framtiden. Om man nu kan prata om en allmän uppfattning, det är ju trots allt individer vi pratar om...
Citat:
Ursprungligen postat av sensationWhite
Vad gör ni för att integrera dem i samhället?
Eftersom vi inte vet om de ska stanna kvar i Sverige eller åka tillbaka till hemlandet, så jobbar vi inte med någon direkt integrationsplan. Asyltiden är dessutom rätt osäker, och det är svårt att försöka "trycka in" kunskap.
Men det är klart att de ändå lär sig av oss... De får chansen att umgås med svenskar mer eller mindre dygnet runt, de lär sig språk, man har möjlighet att diskutera alla möjliga sociala situationer, vi hjälper dem in i föreningar (fotboll, exempelvis)...
Däremot efter PUT (permanent uppehållstillstånd) så flyttar man ut till ett PUT-boende där man jobbar mer målinriktat med en integrationsplan.