Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-02, 10:02
Medlem
dePauls avatar
Jag älskar grytor. Inte bara för att de är så enkla att laga till utan också för att de går variera in i det oändliga. Min nummer 1 favorit är kungen bland grytorna: Gulasch.

Jag har lämnat ut mitt gulaschrecept tidigare här på FB så därför ger jag tips om en annan gryta som ser helt fantastisk ut. Det är den kände franske kocken André Soltner som presenterar Bacheofe-Alsatian Meat Stew: http://www.pbs.org/juliachild/meet/soltner.html#

~Paul~
Citera
2007-10-02, 11:13
Medlem
Harry_Hallers avatar
Roligt att få se en riktig fransk kock i aktion! Uppläggningen var ju dessutom något alldeles extra.
Citera
2007-10-02, 11:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Uppläggningen var ju dessutom något alldeles extra.

~Paul~
Citera
2007-10-02, 11:42
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag älskar grytor. Inte bara för att de är så enkla att laga till utan också för att de går variera in i det oändliga. Min nummer 1 favorit är kungen bland grytorna: Gulasch.

Jag har lämnat ut mitt gulaschrecept tidigare här på FB så därför ger jag tips om en annan gryta som ser helt fantastisk ut. Det är den kände franske kocken André Soltner som presenterar Bacheofe-Alsatian Meat Stew: http://www.pbs.org/juliachild/meet/soltner.html#

~Paul~

Kul grej att försegla grytan med deg! Blev säkert gott det där, enkelt men genialt!

Gulasch är jättegott, fast jag har bara gjort det i soppform! Boeuf bourguignon gör ju inte heller ont att äta precis! Eller jo... Det gör det, när jag tänker efter. För inget blir så varmt som en gryta och det tar lång tid att tillaga, så när det väl e klart kastar man sig över den och bränner fan ur munnen! Haha! Men det är det värt!

Annars är jag svag för grytor med vitkål, jag tycker vitkål blir enormt gott när den får koka med i en gryta!
Citera
2007-10-02, 11:59
Medlem
Requiems avatar
Hur snävt ska vi definiera grytor? Själv är jag faktiskt svag för jambalaya även om det luktar 90-tal. Gärna med färsk ochra i, rökt sidfläsk, kyckling och räkor eller hela kräftor och med majsbröd till samt aioli.
Citera
2007-10-02, 11:59
Medlem
nizs avatar
Quiztime

Jag tänkte göra en gryta med följande:

Lövbiff
Mörk oxbuljong
Lagerblad
[...]

Till denna tänkte jag koka potatis och göra en enkel kall creme fraiche-sås som man kan klicka på tallriken:

Creme fraiche
Vitlök
Salt
[...]

Nu ser ni att det är betydliga luckor i det här receptet. Då undrar jag, vad kan man tänka sig fylla dessa med?

Observera att detta inte är en quiz i den formen att det finns ett förutbestämt svar som söks, utan det enda som sätts på prov är er fantasi.
Citera
2007-10-02, 12:19
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niz
Jag tänkte göra en gryta med följande:

Lövbiff
Mörk oxbuljong
Lagerblad
[...]

Till denna tänkte jag koka potatis och göra en enkel kall creme fraiche-sås som man kan klicka på tallriken:

Creme fraiche
Vitlök
Salt
[...]

Nu ser ni att det är betydliga luckor i det här receptet. Då undrar jag, vad kan man tänka sig fylla dessa med?

Observera att detta inte är en quiz i den formen att det finns ett förutbestämt svar som söks, utan det enda som sätts på prov är er fantasi.

Kryddpeppar, lök, potatis och strimlad fänkål samt en flaska pilsner (i grytan alltså).
Citera
2007-10-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Kryddpeppar, lök, potatis och strimlad fänkål samt en flaska pilsner (i grytan alltså).

En flaska pilsner i kocken också kan omöjligen skada.
Citera
2007-10-02, 14:29
Medlem
dacartmans avatar
Appropå grytor...

Någon som kan ett bra recept på en älggryta? Har fått ca 1kg älggrytbitar och tänkte mig en gryta till tyska gäster. Innehållet förutom älg tänker jag mig skall vara rotfrukter samt svamp. Några tips? Alla är välkomna.
Citera
2007-10-02, 14:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Mycket trevligt att titta på. Förutom Baeckeoffe fanns även ett annat klassiskt Alsacerecept. Tarte Flambée.

Alsace har också en variant på coq au vin, med riesling istället för röd bourgogne och mycken annan god mat.
Citera
2007-10-02, 15:14
Bannlyst
Nu blev jag sugen på skånsk kalops.

Citera
2007-10-03, 00:05
Medlem
Hur varm ugn skulle du gissa att han körde med i filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in