Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-02, 15:56
Medlem
dodeesoss avatar
En bekant har efter en ouppmärksam färd förbi en fartkamera (~82 km/h på 70-väg) fått ett brev från rikspolisstyrelsen där denne ombeds att erkänna, neka eller uppge namn på föraren vid tillfället.

Hur skall man göra, nekar man och bilden är klockren blir det pinsamt och om man erkänner och och bilden e skit torskar man i onödan.... Kan man strunta i att svara, ev hävda att man varit bortrest eller inte kollat av sin post om dom ringer upp?
Någon med erfarenheter?

Har sökt i forumet men hittar inte just denna frågeställningen.
Citera
2007-08-02, 15:57
Medlem
Snövits avatar
Om man får ett sådant brev så behöver man väl inte uppge föraren om man själv inte har kört?
Citera
2007-08-02, 16:00
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Om man får ett sådant brev så behöver man väl inte uppge föraren om man själv inte har kört?

Helt riktigt.
Citera
2007-08-02, 16:02
Medlem
core_s avatar
Det skall givetvis nekas. Neka, neka, neka. Alternativt skita i att svara.

Dom har säkerligen inte kunnat identifiera din vän, och har dom väl gjort det så är ju det värsta som kan hända att böteslappen kommer ändå.
Citera
2007-08-02, 16:11
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det skall givetvis nekas. Neka, neka, neka. Alternativt skita i att svara.

Dom har säkerligen inte kunnat identifiera din vän, och har dom väl gjort det så är ju det värsta som kan hända att böteslappen kommer ändå.

Lutar åt att uppmana honom att inte svara. Känns som att bevisbördan måste ligga hos polisen eller vägverket.... Om man nekar så ljuger man, vet inte om det har någon betydelse men det kanske känns bättre att slippa fara med osanning och hålla tyst istället.

Ett alternativ skulle kanske vara att inte fylla i något och skicka tbx.
Citera
2007-08-02, 16:13
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Lutar åt att uppmana honom att inte svara. Känns som att bevisbördan måste ligga hos polisen eller vägverket.... Om man nekar så ljuger man, vet inte om det har någon betydelse men det kanske känns bättre i a f.

Ett alternativ skulle kanske vara att inte fylla i något och skicka tbx.

Han får ljuga precis hur mycket han vill. Det har ingen betydelse på utfallet.

Mitt råd är att slänga brevet all världens väg och låta det bero. Vill dom något hör dom av sig igen, och då rekommenderar jag samma behandling utav det brevet
Citera
2007-08-02, 16:52
Medlem
ratboness avatar
ursäkta om jag kapar tråden lite... jag har engelst körkort, finns alltså inte i något svenskt register. jag behöve knappast oroa mig va?
Citera
2007-08-02, 16:55
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
ursäkta om jag kapar tråden lite... jag har engelst körkort, finns alltså inte i något svenskt register. jag behöve knappast oroa mig va?

Sverige har väl mig veterligen inget samarbete med England i sådana här frågor?
Citera
2007-08-02, 16:56
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Du behöver ju bara oroa dig om du står som ägare till fordonet du kör eller om ägaren kommer att ange dig om h*n får ett brev.

Är ditt engelska körkort ens giltigt i Sverige?
Citera
2007-08-02, 16:58
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du behöver ju bara oroa dig om du står som ägare till fordonet du kör eller om ägaren kommer att ange dig om h*n får ett brev.

Är ditt engelska körkort ens giltigt i Sverige?

jag äger mitt fordon ja. mitt körkort gäller i sverige o större delarna av europa, varför skulle det inte göra det?
Citera
2007-08-02, 17:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:
jag äger mitt fordon ja. mitt körkort gäller i sverige o större delarna av europa, varför skulle det inte göra det?

Jag hade för mig att det gällde att du är engelsk medborgare eller har varit skriven där när du tog det gäller det. Har du bara bott där men inte varit skriven där så trodde jag att det inte gällde. Men det kanske är ändrat nu?

Äger du ett svenskregistrerat fordon?
Citera
2007-08-02, 17:11
Medlem
ratboness avatar
varken engelsk medborgare eller skriven där när jag tog det. bilen är svenskreggad på mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in