2007-05-21, 13:31
Medlem
svempa79s avatar
Är så att jag ska köpa en macbook. funderar bara på om jag ska köpa mellan modellen nu efter uppdateringen med 2,16 GHz processorn och 120 gb hårddisken. eller om man köper 2 GHz och 80GD hårddisken som var mellan modell innan uppdateringarna och sparar 2000 kr vad skulle ni valt för dator?
är väl bara processorn och storleken på hårddisken som skiljer modellerna åt?
2007-05-21, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svempa79
Är så att jag ska köpa en macbook. funderar bara på om jag ska köpa mellan modellen nu efter uppdateringen med 2,16 GHz processorn och 120 gb hårddisken. eller om man köper 2 GHz och 80GD hårddisken som var mellan modell innan uppdateringarna och sparar 2000 kr vad skulle ni valt för dator?
DVD brännare i den dyrare tror jag
2007-05-21, 13:45
Medlem
svempa79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Black
DVD brännare i den dyrare tror jag

jo fast om jag köper mellan modellen före uppdateringen är det dvd brännare endå.
2007-05-21, 14:20
Medlem
Unicums avatar
Citat:

Du menar att du står i valet mellan en äldre begagnad mellanmodell eller att köpa en ny mellanmodell? Annars är det väl samma pris på de båda som nya eller rear de ut de gamla?

De andra skillnaderna är väl stöd för 802.11n samt 8x superdrive istället för 6x.

Det är ju en svår fråga egentligen alltid tråkigt att köpa gårdagens produkt, men samtidigt är ju inte skillnaderna så stora att de motiverar prisskillnaden. Är den billigare begagnad skulle jag nog välja en ny uppdaterad modell.
2007-05-21, 14:43
Medlem
svempa79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unicum
Du menar att du står i valet mellan en äldre begagnad mellanmodell eller att köpa en ny mellanmodell? Annars är det väl samma pris på de båda som nya eller rear de ut de gamla?

De andra skillnaderna är väl stöd för 802.11n samt 8x superdrive istället för 6x.

Det är ju en svår fråga egentligen alltid tråkigt att köpa gårdagens produkt, men samtidigt är ju inte skillnaderna så stora att de motiverar prisskillnaden. Är den billigare begagnad skulle jag nog välja en ny uppdaterad modell.

Handlar om ny båda två hittade "gammla" mellan modellen för typ 10500 så dom vill väl bli av med dom som dom har kvar på lagret skulle jag tro. får se vad det bli tål att tänkas på skiljer ju endå 2000kr får en bra extern hårdisk för dom pengarna.
2007-05-21, 14:47
Medlem
Citat:
Handlar om ny båda två hittade "gammla" mellan modellen för typ 10500 så dom vill väl bli av med dom som dom har kvar på lagret skulle jag tro. får se vad det bli tål att tänkas på skiljer ju endå 2000kr får en bra extern hårdisk för dom pengarna.

Lite jobbigt att släpa på en extern bara, känns lite dyrt med 2000kr extra dock om det bara är 160mhz mer och 40gb extra hårddisk
2007-05-21, 15:12
Medlem
Unicums avatar
Citat:

Okej, jo kan ju köpa mycket kul för 2000. Om du är student eller känner någon som är, så kan du/studenten köpa den med 10% rabatt. Då blir valet enklare .
2007-05-21, 15:45
Medlem
Är du student? Då vet du väl om att att du får studentrabatt genom studentkortet/mecenat? Annars kan du ju försöka hitta en student som kan "köpa ut" åt dig
2007-05-21, 16:15
Medlem
svempa79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Är du student? Då vet du väl om att att du får studentrabatt genom studentkortet/mecenat? Annars kan du ju försöka hitta en student som kan "köpa ut" åt dig

Tänkte lite på om man ska få någon som är student att "köpa ut" en dator men det gäller väl bara på appele store? om jag i ställe köper datorn på dustin eller likande kan man försäkra datorn väldigt bra i 3 år för runt en 1000kr mot typ stöld olyckshändelse mm och ha en självrisk på 500kr känns som det skulle va en bra investering för mig. tror inte jag skulle lyckas hålla en bärbar dator vid liv i mer en 3 år. Men kankse finns något likande på appele store någon som vet?
2007-05-21, 16:36
Medlem
Unicums avatar
Citat:
Tänkte lite på om man ska få någon som är student att "köpa ut" en dator men det gäller väl bara på appele store? om jag i ställe köper datorn på dustin eller likande kan man försäkra datorn väldigt bra i 3 år för runt en 1000kr mot typ stöld olyckshändelse mm och ha en självrisk på 500kr känns som det skulle va en bra investering för mig. tror inte jag skulle lyckas hålla en bärbar dator vid liv i mer en 3 år. Men kankse finns något likande på appele store någon som vet?

En rekommendation är att inte köpa någon försäkring då det i längden blir en dålig affär. Det vill säga om du köper på andra produkter likväl, kanske går kostnaden att motivera om det är ett objekt som är väldigt utsatt.

Grundtipset bör ändå vara att skippa denna typ av försäkringar som du tar upp, antar att den är liknande som de som SIBA, Elgiganten med flera har då dessa försäkringar är mest till för att dra in extra pengar på en vara med låg marginal. Du har ju redan en hemföräkring som du kan använda dig av om olyckan är framme.
2007-05-21, 17:37
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Finns en AppleCare Protection Plan, men detta är endast en förlägning på garantin och ger då även 3 års telefon support. (Mot annars de 90 dagarna gratis telefon support man får vid köp av datorn)

Dock, denna APP innefattar inte olycksfall, stöld osv. Så tappar du datorn i golvet så får din hemförsäkring täcka detta.
2007-10-21, 14:39
Medlem
tarzzans avatar
Funderingar kring MacBook köp

Hej
Jag funderar på att köpa mig en bärbar dator och det blir nog en Mac och det är MacBook som står mig varmas om hjärtat, eftersom jag är en fattig student.
Det tråkigaste är bara att den biligaste MacBook saknar dvd-brännare men då tänkte jag om man inte kunde köpa en extern dvd-brännare som drivs helt och hållet via usb, om det finns.
Jag har också en synology server som man kan koppla in usb enheter i, så skulle det då funka att koppla in en dvd brännare och sedan kunna bränna skivor över nätet? Eller blir det för seg överförings hastighet?

Jag har även tänkt att köpa mig en iPod så om jag köpen en iPod och MacBook (den för 9995kr) samtidigt så får jag 2200kr i rabatt av csn men så tillkommer ju kostnaden för den externa dvd-brännare och så skulle jag även vilja ha 1gb extra men detta hade jag tänkt att beställa från någon annan försäljare, dessa borde väl funka, http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567 hur många minnes platser har MacBook förresten och hur många är lediga? För även om det bara finns två platser så blir det ju billigare att beställa 2x 1gb minne från Dustin istället för att köpa till 1gb från Apple.

Så att:
1. Finns det externa dvd-brännare som drivs helt och hållet av usb, alltså att man inte behöver en extra AC-adapter?

2. Kan man bränna stora filer över det lokala nätet? Trådlöst är väl ett förstort önsketänkande men tror ni att det skulle funka med sladdbundet (100mb).

3. Ska man satsa på att köpa en MacBook nu när jag har 2200kr i rabatt fast jag egentligen inte behöver någon förens efter jul eller ska man vänta tills efter jul? Blir det någon pris förändring efter att leopard har kommit ut?

4. Funkar det att köpa och installera detta minne? Och hur många platser har MacBook? Och hur många är lediga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in