Hej
Jag funderar på att köpa mig en bärbar dator och det blir nog en Mac och det är MacBook som står mig varmas om hjärtat, eftersom jag är en fattig student.
Det tråkigaste är bara att den biligaste MacBook saknar dvd-brännare men då tänkte jag om man inte kunde köpa en extern dvd-brännare som drivs helt och hållet via usb, om det finns.
Jag har också en synology server som man kan koppla in usb enheter i, så skulle det då funka att koppla in en dvd brännare och sedan kunna bränna skivor över nätet? Eller blir det för seg överförings hastighet?
Jag har även tänkt att köpa mig en iPod så om jag köpen en iPod och MacBook (den för 9995kr) samtidigt så får jag 2200kr i rabatt av csn men så tillkommer ju kostnaden för den externa dvd-brännare och så skulle jag även vilja ha 1gb extra men detta hade jag tänkt att beställa från någon annan försäljare, dessa borde väl funka,
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567 hur många minnes platser har MacBook förresten och hur många är lediga? För även om det bara finns två platser så blir det ju billigare att beställa 2x 1gb minne från Dustin istället för att köpa till 1gb från Apple.
Så att:
1. Finns det externa dvd-brännare som drivs helt och hållet av usb, alltså att man inte behöver en extra AC-adapter?
2. Kan man bränna stora filer över det lokala nätet? Trådlöst är väl ett förstort önsketänkande men tror ni att det skulle funka med sladdbundet (100mb).
3. Ska man satsa på att köpa en MacBook nu när jag har 2200kr i rabatt fast jag egentligen inte behöver någon förens efter jul eller ska man vänta tills efter jul? Blir det någon pris förändring efter att leopard har kommit ut?
4. Funkar det att köpa och installera detta minne? Och hur många platser har MacBook? Och hur många är lediga?