2006-07-17, 04:49
Medlem
Protagonistens avatar
Vi har fått problem med silverfiskar som kryper runt på nätterna i vårt kök och ibland i vårt badrum. Man ser de utspridda på t.ex. diskhon, köksbänken och på golvet, oftast 3-4 st varje gång. De borde nog vara fler eftersom de fort försöker kräla iväg när man tänder lampan.

Hur blir vi av med dessa?
Jag ringde till Anticimex för ett tag sen och fick en burk med gift i form av vad som såg ut som små kristaller i gula och röda färger.
Dessa fungerade dock inte alls.

Vi har försökt hålla allting så torrt det går i köket, tejpat för fuktiga hål och galler vid diskhon och även spruckna golvlister osv.

Det värsta är att ibland kan man hitta dessa äckliga silverfiskar t.ex. i stekpannan, hur de hamnar där är för mig en gåta.. men äckligt är det.

Så jag vore väldigt tacksam för tips och råd om hur man blir av med denna ohyra.

Tack!
Citera
2006-07-17, 08:29
Medlem
Westridges avatar
Det är ena seglivade rackare som tycker om kolhydrater dvs socker

Citat:
Favoritfödan är saker som innehåller stärkelse; klister, bokbindningar, socker, hår och mjäll. Men även bomull, silke eller döda insekter duger som föda. Silverfisken kan till och med äta sitt eget ömsade skinn. Silverfisken kan svälta i flera månader utan att ta skada.

När temperaturen är mellan 25 och 30 grader Celsius lägger honan ungefär 100 ägg, oftast i en spricka eller liknande. Silverfisken kan inte fortplanta sig i en kall och torr miljö.

Jag förutsätter att du har skrubbat rent ordentligt överallt i köket, annars är det första åtgärden. Sen kan du prova med såna där myrdosor som finns att köpa i handeln. Det ska tydligen funka..
Citera
2006-07-17, 08:31
Medlem
Drapåtrissors avatar
Särskilt viktigt är det att göra rent och skrubba i slasken och andra avlopp. Det är dår dom förökar sig.
Citera
2006-07-17, 11:04
Medlem
Aldrig hört talas om detta Låter helt bizzart! Silverfiskar som krälar
runt i diskhon Försök döda dom jävlarna med att spruta butan
eller nått på dem!
Citera
2006-07-17, 11:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hade samma problem. Det enda som hjälpte var att låta Anticimex spruta i kök och våtutrymmen. Efter någon dag så försvann dom.
Citera
2006-07-17, 11:10
Medlem
Köp en flaska Radar och spreja in i de skrymslen och vrår du har.
Radar funkar rätt bra mot de flesta kryp du kan tänkas ha hemma.
Citera
2007-03-26, 02:14
Medlem
ºAluminiumºs avatar
hahah, har samma problem fast i mindre utsträckning. bara några stycken på toaletten, dom bor i golvlisten/trallen mellan badrummet och hallen.

men asså en jäkligt fashinerande fascinerande sak jag läst om dessa är deras livslängd, asså sjukt! hahaha

citat från wikipedia;
"Beroende på miljön så kan en silverfisk behöva allt från fyra månader till tre år för att bli vuxen. Vid rumstemperatur blir den vuxen inom ett år. En silverfisk blir mellan två och åtta år gammal."

åtta år

här är länk till wikipedia om silverfisk om nån är intresserad;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk
Citera
2007-03-26, 04:27
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Det är ena seglivade rackare som tycker om kolhydrater dvs socker
kanske går att fånga med en skål sockervatten ?

typ kryper ner för att äta och drunknar.
Citera
2007-03-26, 08:51
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Pulvret du fått bör heta Snip. Det är baserat på socker och ett gift som heter azamitafos. Det är bland det mest effektiva som finns mot silverfiskar. Besprutning dödar bara de silverfiskar som redan finns i utrymmet och ger ingen långtidseffekt alls. Deras ägg kan lätt ligga okläckta 10-15 år i väntan på rätt förutsättningar. (fukt)

Finns det då ett förgiftat betesgift (t.ex. Snip) så kommer de små fiskarna att äta av det och dö.

Har man ett pågående angrepp kan det dock vara idé att bespruta innan man lägger ut betesgiftet. Då får man ner antalet till en hanterbar nivå. Man ska tänka på att betesgiftet inte ger omedelbar verkan utan bygger på att fiskarna hittar fram till det och äter. Det kan 4-8veckor innan man märker nån större skillnad.

Se till att göra utrymmet så ogästvänligt du kan under tiden. Torka inte skåpen med vatten, använd sprit om du måste. Eller dammsugare eller torra mikrofibertrasor. Torka disken noga innan du ställer in den i skåpen.
Citera
2007-03-26, 09:12
Medlem
Det låter verkligen riktigt äckligt.
Jag har en kartong med lite tallrikar och koppar som jag fått av pappa här. Innan jag fick det så hade han sett att det var några jävla kryp där i, antagligen silverfiskar. Då hade han ställt ut kartongen på balkongen något dygn mitt under den kallaste vintern, sen räknade han med att dom skulle vara döda. Men jag vill verkligen inte få in sånna där i mitt kök, kan jag vara säker på att dom är döda tror ni? Och ifall det finns ägg där i, kommer jag då ha fullt av silverfiskar i vasken efter att jag diskat av allt?
Citera
2007-03-26, 09:26
Medlem
Big Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Särskilt viktigt är det att göra rent och skrubba i slasken och andra avlopp. Det är dår dom förökar sig.
Så rent att silverfiskar inte klarar sig kan du aldrig få det i ett vanligt kök.
från wikipedia:
Favoritfödan är saker som innehåller stärkelse; klister, bokbindningar, socker, hår och mjäll. Men även bomull, silke eller döda insekter duger som föda. Silverfisken kan till och med äta sitt eget ömsade skinn. Silverfisken kan svälta i flera månader utan att ta skada.

Om jag minns rätt kan de även ha bakterier i magen som kan bryta ner trä till duglig föda.
Citera
2007-03-26, 13:25
Medlem
BalleKalles avatar
Jag tycker är helt otroligt är att kräken kan bli upp till 8 år gamla!!!!
Det är ju för fan lika länge som en hund!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in