• 1
  • 2
2005-12-30, 00:32
Medlem
Jag har sjlvklart lyckats dra p mig ngot skit i halsen, nu, i tisdags (4dagar innan nyr) :/ Var hos lkarn idag och han skrev ut lkemedlet "PeCeVe" s jag gick in p internet och skte lite p det, skrev endast PeCeVe p google och gick in p frsta trffen.. flummade igenom texten och lste:

"Vad skall Du undvika nr Du anvnder Peceve?
Behandlande lkare behver knna till om du tar andra lkemedel samtidigt. Detta d vissa lkemedel kan pverka eller pverkas av behandlingen med Peceve, t ex vissa lkemedel mot tumrer och rubbningar i immunsystemet (metotrexat) och mot gikt (probenicid).
Effekten av p-piller kan eventuellt pverkas av behandlingen med Peceve."

Ingenting ang. Alkohol, s ett nytt hopp tndes innuti mig s jag rusade genast upp till farsan sa att man visst kan krka om man kkar medicinen.. han svarade kvickt och illsket "Men herregud, alla vet vll att man absolut inte, under ngra omstndigheter, fr dricka alkohol samtidigt som man kkar penicilin, det sger sigsjlvt lixom, man kar blod-omloppet blablablabla.."

orkade givetvis inte lyssna klart p det han sa, men vad sger ni? som jag knner mig nu s hoppas jag p att inte ha ngra defekter kvar i halsen nr nyrsnatten slr till.

/E!
2005-12-30, 01:02
Medlem
Ja, men jag vill ju sklart vara p den skra sidan. Visst, jag kanske hinner bli "frisk" (inte knna av ondheten i halsen) men att vga krka nd lixom :/
2005-12-30, 01:12
Medlem
KaZibers avatar
Har fr mig alkoholen slr ut effekten av penicilinet helt s det r ungefr som att skita i penicilinet vilket inte r speciellt bra... vet inte om det kan bildas resistenta bakterier p s kort tid men...
2005-12-30, 01:17
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Nr du super i en pencillinkur har du sabbat hela kuren eftersom immunfrsvaret gr ned s himla mycket att bakterierna fr fotfste igen. Du kan sen inte pbrja en ny kur frrens du vntat ett tag p.g.a. resistansrisken!

Farligt r det dock inte!
2005-12-30, 01:23
Medlem
tapirs avatar
NEJ, LYSSNA P FARBROR TAPIR NU

Min bror har forskat i mnet och frgat apotekspersonal och lkare. DET FINNS INGEN DOKEMENTERAT NEGATIV EFFEKT AV ALKOHOL UNDER EN PENECILLINKUR. givetvis vill lkare och snt att du inte skall dricka alkohol .h.t. s det r en bortfrklaring, SUP FR FAN. det r bara nyr en gng om ret
2005-12-30, 01:59
Medlem
Jag sp en kvll nr jag kkade Peceve. Blev frisk, hade roninflammation.
2005-12-30, 02:10
Bannlyst
S fort jag fr ett recept frgar jag om det gr att ta pillrena med alkohol..

Penicillin r ofarligt att ta nr man dricker har jag ftt till svar...
2005-12-30, 02:34
Medlem
Jag sitter i exakt samma sits som dig steklof, fick ngot skit i halsen i tisdags fick pencillin utskrivet idag. Nu mr jag ju bra osv men jag har en knsla av att det r krtelfeber gjorde ngra prover p vrdscentralen men hade varit sjuk tillrckligt lnge fr att man skulle kunna konstatera att det var krtelfeber med tester. Doktorn som skrev ut det sa att jag kunde ta ett glas men inte att verdriva. Men grejen r ju att jag kanske har krtelfeber och d kan levern ta mer skada n vanligt. Jag hller med dig frjvlig sits man har hamnat i nu innan nyr jag som tnkte dricka min egen vikt i smuggelsprit.
2005-12-30, 03:01
Medlem
-jOE!s avatar
Hade halsfluss fr bra lnge sedan och frgade doktorn, han sa att det var OK att dricka men eftersom man r lite trtt i kroppen s br man ta det lite lugnare.

Helt OK resonemang tycker jag! Med andra ord, du kan dricka precis s mycket du vill.
2005-12-30, 09:52
Medlem
CamillaDYs avatar
Skulle gissa att tminstone 80-90% av befolkningen lever i tron att det r livsfarligt att krka nr man tar en penicillinkur. Det hade varit intressant att veta om det r likadant i andra lnder (utanfr norden) och varfr denna myt har uppsttt.
2005-12-30, 10:40
Medlem
KalleRs avatar
Har lyckats tajma in penicilin och alkohol ett antal gnger och inte bivit mrkvrt smre av det
2005-12-30, 15:22
Medlem
Jag t en pencilinkur fr ett tag sen och lste lite innan p ntet och kom fram till att det nog var lugnt att dricka en dag. Det ska inte vara farligt dremot kan det minska effekten av pencilinen. Hur som helst s frgade jag lkaren nr jag trffade henne och hon sa att det inte ska spela nn roll om man dricker bara man inte dricker s mycket att man spyr upp det eller blir s full att man glmmer ta det i tid..Jag blev frisk i alla fall men kasnke r olika frn fall till fall
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in