2005-10-29, 11:45
Medlem
Finns det fler korvdiggare på forumet? Jag har sedan länge tyckt mycket om korv men nu på senare tid så har mitt intresse för denna delikatess.

Jag har nog prövat över 100 sorters korv i mitt 23åriga liv och jag kan inte få nog. Till favoriterna hör Kabanoss,Sremska,Chorizo och andra kryddiga och köttiga korvar. Korvgubben Günter och hans kollega på Östermalm gästas av mig ofta.

Varför är det så svårt att hitta bra korv i sverige ? All denna skit som säljs på ICA osv smakar ju inte ett jäkla dugg. Prövade scans sk kryddiga korvar , Dom smakade inte ett jäkla dugg. Var som att tugga på en potatis.

Jag besöker frekvent Österqvist's i hötorgshallen , Dom har över 100 sorters korv och gott om tillbehör som surkål och starka såser. Jag rekommenderar er alla att besöka dom och smaka på dom läckra korvarna som erbjuds.
Citera
2005-10-29, 12:32
Medlem
redbull72s avatar
Chorizo (prosit!) i såndäringa frenchhotdog bröd med en god vitlökssås e ju inte helt fel, men en kokt med bröd o bostongurka o ett glas mjölk, då snackar vi klassiker!
Citera
2005-10-29, 13:33
Medlem
Squalos avatar
Vi har ingen tradition av bra korv här. För svensken är korv små skinnlösa saker som grillas, eller en stor stabbig falukorv som smakar pekka och bara är slemmig. Korv är helt enkelt barnmat.

I England köper man traditionellet korv genom att gå till köttaffären och välja vilket kött man vill ha och sen låta personalen maka köttet och stoppa på skinn. Väl kryddad viltkorv och annat. Det sätter ju sin prägel även på billigare korv som säljs på storköpet. Den korv vi har här i sverige kallas av britterna tysk korv och anses väl som smått oätlig. Men, det slutar inte här, svensk korv är ännu värre än tysk.

Jag äter inte korv. Förutom några få sorter. I Sverige är korv inte korv, det är kryddat slaktavfall.
Citera
2005-10-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vi har ingen tradition av bra korv här. För svensken är korv små skinnlösa saker som grillas, eller en stor stabbig falukorv som smakar pekka och bara är slemmig. Korv är helt enkelt barnmat.

I England köper man traditionellet korv genom att gå till köttaffären och välja vilket kött man vill ha och sen låta personalen maka köttet och stoppa på skinn. Väl kryddad viltkorv och annat. Det sätter ju sin prägel även på billigare korv som säljs på storköpet. Den korv vi har här i sverige kallas av britterna tysk korv och anses väl som smått oätlig. Men, det slutar inte här, svensk korv är ännu värre än tysk.

Jag äter inte korv. Förutom några få sorter. I Sverige är korv inte korv, det är kryddat slaktavfall.

Håller helt med. Den svenska korvkulturen är ickeexisterande.
Du bör besöka någon saluhall för att se vad som erbjuds, Där finns det stort urval av utländsk korv.
Citera
2005-10-29, 13:52
Medlem
Bingolikets avatar
Håller med om att svensk korv är skitkorv.Och varför spricker alltid skinnet på ICAs äkta wienerkorvar så fort vattnet kokar upp?
Citera
2005-10-29, 14:03
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Håller helt med. Den svenska korvkulturen är ickeexisterande.
Du bör besöka någon saluhall för att se vad som erbjuds, Där finns det stort urval av utländsk korv.

Jag bor i Norrköping och här finns ingen saluhall. Fanns för ett antal år sen, typ 8-10 år sen, men den lades ner. Nu finns där Konsum. Jag har inte noterat något kvalitétsutbud alls. Man kanske får passa på när man är i någon annan stad.
Citera
2005-10-29, 14:12
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Håller med om att svensk korv är skitkorv.Och varför spricker alltid skinnet på ICAs äkta wienerkorvar så fort vattnet kokar upp?

Man ska aldrig koka wienerkorv oavsett ursprung då spricker dom. Sjud dom istället.
Citera
2005-10-29, 18:41
Medlem
Rans avatar
Uhm, all korv är väll ändå avfall?
Citera
2005-10-29, 18:47
Medlem
Truxas avatar
[quote=zoloth]Finns det fler korvdiggare på forumet? Jag har sedan länge tyckt mycket om korv men nu på senare tid så har mitt intresse för denna delikatess.

Jag är en korvdiggare av stora mått!

Jag brukar leta efter tyska korvar. Även såna som är i glasburk.
Liedl har en del bra korvar, tycker jag.

Wienerkorven av Willys fabrikat är också en förbisedd läckerhet.
Citera
2005-10-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Man ska aldrig koka wienerkorv oavsett ursprung då spricker dom. Sjud dom istället.
Wienerkorv ska inte ens sjuda utan dom skall värmas upp till kokpunkten och sen skall man ta bort kastrullen och låta den svalna i kallt vattenbad i 7-8 minuter. Då blir dom som godast!

Truxa: Helt rätt att Liedls korvar smakar bra och i förbifarten så rekommenderar jag också deras ärtsoppa!!

Squalo: Håller med dig delvis, men att en äkta falukorv är slemmig och inte smakar gott det köper jag inte! Men visst vore det härligt med dom lokala slaktarna som gör korv på egen beställning *mums*, men tyvärr finns det inte utrymme för egen företagssamhet och privata iniativ här i Sverige längre.
Du förresten, jag kommer ihåg dom fina saluhallarna runt Nya Torget i Norrköping, synd att dom är borta.

Vad gäller utbudet av övriga korvar så minskar variatonerna och smakerna eftersom de stora köttproducenterna och affärskedjorna mer o mer tar över och kväver de små slakterierna.
Citera
2005-10-29, 22:51
Medlem
Snövits avatar
Kabanoss, Chorizo och andra starkare korvar är supergoda i franskt korvbröd. Ölkorvar av olika slag är också gott. Jag brukar göra en jättegod gryta med fläskfile, stark korv, syltlök och marinerade vitlöksklyftor.

Dessvärre är ju fett smakbärare och alla starka korvar väldigt feta så jag äter de inte så ofta.
Citera
2005-10-29, 23:31
Medlem
SajberSunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Kabanoss, Chorizo och andra starkare korvar är supergoda i franskt korvbröd. Ölkorvar av olika slag är också gott. Jag brukar göra en jättegod gryta med fläskfile, stark korv, syltlök och marinerade vitlöksklyftor.

Dessvärre är ju fett smakbärare och alla starka korvar väldigt feta så jag äter de inte så ofta.
Kan man få del av receptet kanske? Väckte mina smaklökar inför en herrmiddag, med undertecknad som ansvarig för förplägnaden.

Tackar på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in