2005-05-16, 13:12
  #1
Medlem
Tycker det r ganska lustigt att s mnga klcker ur sig att piloter tjnar 6-siffrigt d det verkligen inte reflekterar sanningen. Eftersom jag sjlv smider planer p att bli pilot s vill jag dela med mig utav det jag har forskat fram.



Pilotyrket r verkligen inte vad det har varit. Det r inte glassigt och det r inte srskilt vlbetalt med tanke p det enorma ekonomiska utgifter och de familjeliv man uppoffrar.

r du nd intresserad s ska du ha klart fr dig att det inte r ngon dans p rosor. Alla ratings fra att spaka t.ex. en 737-800 Jet i t.ex. Ryanair s mste du ha fljande certifikat: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert detta kostar 250-500k beroende p om du vill gra din utbildning i t.ex Kapstaden eller p Oxford Aviation. Utbildningen tar ca 20 mnader vilket r en frhllandevis kort tid men du ska ven prjsa fr boende/mat/fritid.

Efter avklarad utbildning har du: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert och drygt 150timmar ME (Multi-Engine). Men du behver ven en s.k. typerating fr att f jobb. Typeratings r i princip alltid egenfinansierade s lgg till 300 000kr.

Nu har du, i bsta fall, lagt ut ca 600k fr alla cert, typerating och boende/mat och det r dags att ska jobb men s ltt blir det inte. Du sitter med 150h ME och i princip ingen erfarenhet - bolagen vill ha 500h eller mycket mer n s.

Vad gr du d fr att f dina timmar ME?

1) Drar upp fallskrmshoppare fr ngra fjuttiga kronor i timmen.
2) Jobbar hrt som instruktr a l 11.5k brutto/mnaden.
3) Jobbar gratis fr taxiflyg genom att dumpa ditt privatliv och sova med mobilen under kudden. Du jobbar nr som helst.
4) Frgar pappa om mer pengar.

Ta vilket som helst utav det fyra alternativen och lgg till ammortering p 600 000kr s frstr ni att det brjar nrma sig existensminimum.

Sen nr du nr dina timmar s har du en ingngsln som F/O p ca 19 000kr/mnaden brutto p ett lgprisbolag dr chansen att f jobb r strre. P Ryanair fr du ca 15k brutto frsta ret men d ger dom dig typerating och den betalar du av med en snl ln i ngot r.

Mina damer och herrar, glm attraktiva reseml - det r Prestwick, Skottland eller Orly, Paris eller varfr inte Domodedovo, Moskva. Detta r ingen glassig bransch vi befinner oss i utan den moderna transportindustrin och din status r ngot hgre n sfflebussens chaffisar som ngon s fint uttryckte det.

Lnen kar med ren och efter 30 r s kanske du har kommit upp i en 45 000-80 000kr/mnaden. Men d jobbar du fr ett "finare" bolag s som SAS eller Finnair. Jobbar du fr Air France, British Airways p en A340-x / 747-400 s kan du rkna med 100 000kr i mnaden och en bra bit mer. Har du ntt allra hgst upp (frga mig inte hur) s jobbar du fr Emirates i Mellanstern och drar in en 400 000kr/mnaden brutto. Under dessa 30r har du varit arbetsls ngra gnger p.g.a. en konjukturssvngande bransch och vnta lite nu, hur r det med oljan? Brjar den ta slut?

r du fortfarande intresserad s vill jag bara nmna att i dagens lge s r 48% utav alla piloter i Sverige med ATPL (Airline Transport Pilot License) arbetslsa. Yes, arbetslsa. Det r inte ltt att f jobb i Skandinavien men sker du dig utomlands s r chansen ngot strre dock marginell.


MEN! Det finns genvgar fr oss som inte gick p flyggymnasium eller har rika pappor.

1) TFHS - http://www.tfhs.lu.se/
Sk till Trafikflyghgskolan som r en del utav Lunds Universitet. Dr gr du en hel del tester och en psykologisk lmplighetsprvning. Dr har du en chans att f utbildningen mer eller mindre gratis men det r inte ltt att komma in.
Vren 2006 r det bara 12 platser som ska fyllas och tidigare kursstarter har haft drygt 400 skande p 24 platser. Konkurransen r stenhrd. Men det r vrt ett frsk. Misslyckas du fr du ska igen efter 5 r.

2) Vsters Pbyggnad - http://www1.vasteras.se/hasslogymn/trafikf_pbygg.htm
Ta privat ett PPL + CPL fr ca 110 00kr totalt. Sen sker du in till Pbyggnad i Vsters. Det r 30 platser har jag fr mig och 200-300 skanden. Konkurransen r hrd men visst gr det.

Har du dlig syn? Inte smre n dom flesta kaptener gissar jag.
Hr r de medicinska kraven:
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/7.html

Jag har inte s mycket mer att tillgga. Det r viktigt att ni som funderar p pilotyrket frstr vilka uppoffringar det r som krvs och att "bli pilot, dom drar ju in en 100 000kr" inte reflekterar hela sanningen. Det jag rekommenderar er som vill bli piloter r att lsa en alternativ utbildning frst s att nr ni lagt ut +500k inte str dr utan jobb och med skgget i brevldan.

Lycka till!
Citera
2005-05-16, 13:28
  #2
Medlem
zizacons avatar
Bra inlgg.
Nr jag tidigare pratade med en kapten talade han givetvis om hur dyrt det r att utbilda sig. Inte desto mindre pstod han att man blir kapten efter runt 10 r och d kommer upp sig ordentligt i lneligan. ven de som kr postflyg skulle tjna bra med pengar. Men visst lgprisbolagen kr ner pilotyrket i smutsen s nu r titeln knappast vrd srskilt mycket lngre, om man inte skjutsar runt shejker p Emirates frsts, det knns ju ganska verkomligt.
Citera
2005-05-16, 14:46
  #3
Medlem
miklons avatar
Mycket intressant inlgg, kul med en vl underbyggd inblick i ett yrke som det sprids s pass mycket myter om.

Du har ju talang fr att skriva, om du bestmmer dig fr att fullflja planerna p att bli pilot kanske du kan dela med dig av dina mdor p vgen i nt slags fljetong hr i Arbetsliv och Studier?
Citera
2005-05-16, 15:27
  #4
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Fr man ha nedsatt hrsel, men som justeras med hjlp av hrapparat?
Citera
2005-05-16, 16:52
  #5
Medlem
Som regel s r Luftfartsverket vldigt konservativt jmfrt med t.ex. den Amerikanska motsvarigheten JAA.

En laseroperation som rttar till synen r helt godknt utav JAA men i Sverige s skakar Luftfartsverket allvarligt p huvudet. Man anser helt enkelt att man inte vet hur en gonoperation ter sig lngsiktigt men det knns nstan som om LFV kommer ge vika snart.

Hr kommer hrselkraven fr klass 1.

JAR-FCL 3.235 hrselkrav (JAR - Joint Aviation Requirements)

a) hrseln skall testas vid alla underskningar. Skanden skall korrekt frst tal i samtalston d han testas p vart och ett av ronen p tv meters avstnd och med ryggen vnd mot AME:n.

b) hrseln skall testas med tonaudiometri vid den frsta underskningen och vid efterfljande underskningar fr frlngning och frnyelse, vart femte r upp till 40 rs lder och drefter vart annat r (se punkt 1 i tillgg 16 till kapitel B).

c) Vid den frsta underskningen fr ett medicinskt intyg klass 1 fr det inte finnas en hrselnedsttning p ngot av ronen, d de testas var fr sig, som r strre n 20 dB (HL) vid ngon av frekvenserna 500, 1000 eller 2000 Hz, eller strre n 35 dB (HL) vid 3000 Hz. En skande med
en hrselnedsttning som ligger inom 5dB(HL) frn dessa grnsvrden
vid tv eller flera av de testade frekvenserna, skall genomg tonaudiometri
minst en gng per r.

d) Vid underskningar fr frlngning och frnyelse fr det inte finnas en hrselnedsttning p ngot av ronen, d de testas var fr sig, som r strre n 35 dB (HL) vid ngon av frekvenserna 500, 1000 eller 2000 Hz, eller strre n 50 dB (HL) vid 3000 Hz. En skande med en hrselnedsttning som ligger inom 5dB(HL) frn dessa grnsvrden vid tv eller flera av de testade frekvenserna, skall genomg tonaudiometri minst en gng per r.

e) Vid underskningar fr frlngning och frnyelse kan skande med hrselnedsttning av AMS bedmas vara lmpliga, om en tillfredsstllande hrselfrmga konstateras genom ett talaudiogram (se punkt 2 i tillgg 16 till kapitel B).

Hr fljer tillgget till punkt 2 tillg 16 kap B:

2 a) Fall med hrselnedsttning skall hnvisas till AMS fr vidare utvrdering och bedmning.

b) Om en tillfredsstllande hrsel kan uppvisas i en ljudmilj som svarar mot den som rder i cockpit under normala arbetsfrhllanden vid en flygnings alla faser, kan AMS vervga att frlnga eller frnya ett intyg.
Citera
2005-05-16, 17:00
  #6
Medlem
amfolyts avatar
Jag var tidigare inne p att bli pilot, men jag insg att det inte r ngot drmjobb precis, och en vn till min far som r stridspilot berttade att SAS och sdana flygbolag i huvudsak anstller stridspiloter, det r ju lite svrt att konkurera med en pilot som har 20 000 flygtimmar i ett stridsflygplan...
Citera
2005-05-16, 17:17
  #7
Medlem
Helt sant. Stridspiloter har s otroligt mnga frdelar nr dom sker jobb inom det civila. Men samtidigt ska man inte glmma att det totala antalet stridspiloter idag och fr 30 r sedan har minskat drastiskt.

En annan sak som jag sjlv tycker r intressant r alla dessa simultantester man fr gra nr man sker till pilotutbildningar. Det r jttebra tester som enligt min mening r anpassade efter cockpits med analoga system. Frut i tiden krvdes det verkligen att man hade koll p allting men idag d allt blir mer och mer automatiserad s behvs inte simultanfrmgan p samma stt. En pilot liknar mer en processvervakare n nnting annat. En kapten p SAS kallade sig inte pilot lngre utan "knapptryckskontorist" vilket sger en del.

Man kontrollerar b.la. brnsletgng, temperatur och flygrutt. Sjlva flygning i sig skter knappen "AP" och gissa vad den str fr?
Citera
2005-05-16, 21:46
  #8
Medlem
Mmm, intressant inlgg. Jag r sjlv ungefr halvvgs mot fullstndiga behrigheter, har inte bestmt mig om jag ska satsa mot ett flygjobb eller hlla mig till privatflygning. Man mrker ju onekligen vilken totalt oseris cirkus det ofta r och jag anar att om man verkligen lyckas armbga sig fram till ett jobb med ln s r det kanske nd inte s kul. Fast andra sidan finns det ju inte mycket som gr upp mot att flyga.
Citera
2005-05-16, 21:56
  #9
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calleking
Frut i tiden krvdes det verkligen att man hade koll p allting men idag d allt blir mer och mer automatiserad s behvs inte simultanfrmgan p samma stt. En pilot liknar mer en processvervakare n nnting annat. En kapten p SAS kallade sig inte pilot lngre utan "knapptryckskontorist" vilket sger en del.

Man kontrollerar b.la. brnsletgng, temperatur och flygrutt. Sjlva flygning i sig skter knappen "AP" och gissa vad den str fr?

Vad gr piloterna egentligen under en t ex en lngflygning ver Atlanten? Spelar de Game Boy? Det mste ju vara extremt mycket ddtid.
Citera
2005-05-16, 22:24
  #10
Medlem
Pellenezs avatar
Jag har tv polare som r utbildade trafikpiloter. De r iofs inte arbetslsa, men arbetar med helt andra saker. En av den skte jobb p SAS, men blev ratad. Tydligen har det gjort att han har vldigt svrt att f andra pilotjobb.

Ytterligare en polare utbildade sig till militrpilot. Han hade tnkt att flyga Gripen, men s blev det inte. Nu spakar han transportflygningar med herkules. Det r vl som att kra lngtradare ungefr (om passagerarflyg r bussar).
Citera
2005-05-16, 22:31
  #11
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vad gr piloterna egentligen under en t ex en lngflygning ver Atlanten? Spelar de Game Boy? Det mste ju vara extremt mycket ddtid.

Det finns ju flygvrdinnor ombord p planet.

Nja, fr vrigt s tror jag att alla de dr displayerna i flygplanen frmodligen kommit till fr att de ska kunna spela tv-spel och att piloterna ndrar bilden till ngot som ser serist ut om ngon kommer in i cockpit.

Ska man vara trkig och besvara frgan serist s vet jag att de vervakar systemen s allt ser normalt ut. De rknar p hur mycket brnsle de har kvar och om det rcker hela vgen. Tror att de mste rkna brnslet med 30 minuters mellanrum. Hller kontakt med flygledningen, fljer annan radiotrafik s de har lite koll p var andra flygplan i omrdet befinner sig. ter sin mltid, dricker kaffe, gr p toa, frbereder sig med kartor ver inflygning och landning. Kontrollerar autopiloten osv... Finns nog massor med saker att gra, iaf i brjan av karriren innan man kan alla rutiner utantill och s.

Jag skulle ocks kunna tnka mig att vara pilot men lkarna tycker inte jag r lmplig som det. PPL kunde de strcka sig till men inte CPL. Man kanske fr ta krkort fr buss istllet.
Citera
2005-05-16, 22:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vad gr piloterna egentligen under en t ex en lngflygning ver Atlanten? Spelar de Game Boy? Det mste ju vara extremt mycket ddtid.

D de r tre piloter s har jag fr mig att en i taget fr sova om de vill.

Kanske lser de mycket bcker ocks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in