2005-05-16, 13:12
#1
Tycker det r ganska lustigt att s mnga klcker ur sig att piloter tjnar 6-siffrigt d det verkligen inte reflekterar sanningen. Eftersom jag sjlv smider planer p att bli pilot s vill jag dela med mig utav det jag har forskat fram.
Pilotyrket r verkligen inte vad det har varit. Det r inte glassigt och det r inte srskilt vlbetalt med tanke p det enorma ekonomiska utgifter och de familjeliv man uppoffrar.
r du nd intresserad s ska du ha klart fr dig att det inte r ngon dans p rosor. Alla ratings fra att spaka t.ex. en 737-800 Jet i t.ex. Ryanair s mste du ha fljande certifikat: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert detta kostar 250-500k beroende p om du vill gra din utbildning i t.ex Kapstaden eller p Oxford Aviation. Utbildningen tar ca 20 mnader vilket r en frhllandevis kort tid men du ska ven prjsa fr boende/mat/fritid.
Efter avklarad utbildning har du: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert och drygt 150timmar ME (Multi-Engine). Men du behver ven en s.k. typerating fr att f jobb. Typeratings r i princip alltid egenfinansierade s lgg till 300 000kr.
Nu har du, i bsta fall, lagt ut ca 600k fr alla cert, typerating och boende/mat och det r dags att ska jobb men s ltt blir det inte. Du sitter med 150h ME och i princip ingen erfarenhet - bolagen vill ha 500h eller mycket mer n s.
Vad gr du d fr att f dina timmar ME?
1) Drar upp fallskrmshoppare fr ngra fjuttiga kronor i timmen.
2) Jobbar hrt som instruktr a l 11.5k brutto/mnaden.
3) Jobbar gratis fr taxiflyg genom att dumpa ditt privatliv och sova med mobilen under kudden. Du jobbar nr som helst.
4) Frgar pappa om mer pengar.
Ta vilket som helst utav det fyra alternativen och lgg till ammortering p 600 000kr s frstr ni att det brjar nrma sig existensminimum.
Sen nr du nr dina timmar s har du en ingngsln som F/O p ca 19 000kr/mnaden brutto p ett lgprisbolag dr chansen att f jobb r strre. P Ryanair fr du ca 15k brutto frsta ret men d ger dom dig typerating och den betalar du av med en snl ln i ngot r.
Mina damer och herrar, glm attraktiva reseml - det r Prestwick, Skottland eller Orly, Paris eller varfr inte Domodedovo, Moskva. Detta r ingen glassig bransch vi befinner oss i utan den moderna transportindustrin och din status r ngot hgre n sfflebussens chaffisar som ngon s fint uttryckte det.
Lnen kar med ren och efter 30 r s kanske du har kommit upp i en 45 000-80 000kr/mnaden. Men d jobbar du fr ett "finare" bolag s som SAS eller Finnair. Jobbar du fr Air France, British Airways p en A340-x / 747-400 s kan du rkna med 100 000kr i mnaden och en bra bit mer. Har du ntt allra hgst upp (frga mig inte hur) s jobbar du fr Emirates i Mellanstern och drar in en 400 000kr/mnaden brutto. Under dessa 30r har du varit arbetsls ngra gnger p.g.a. en konjukturssvngande bransch och vnta lite nu, hur r det med oljan? Brjar den ta slut?
r du fortfarande intresserad s vill jag bara nmna att i dagens lge s r 48% utav alla piloter i Sverige med ATPL (Airline Transport Pilot License) arbetslsa. Yes, arbetslsa. Det r inte ltt att f jobb i Skandinavien men sker du dig utomlands s r chansen ngot strre dock marginell.
MEN! Det finns genvgar fr oss som inte gick p flyggymnasium eller har rika pappor.
1) TFHS - http://www.tfhs.lu.se/
Sk till Trafikflyghgskolan som r en del utav Lunds Universitet. Dr gr du en hel del tester och en psykologisk lmplighetsprvning. Dr har du en chans att f utbildningen mer eller mindre gratis men det r inte ltt att komma in.
Vren 2006 r det bara 12 platser som ska fyllas och tidigare kursstarter har haft drygt 400 skande p 24 platser. Konkurransen r stenhrd. Men det r vrt ett frsk. Misslyckas du fr du ska igen efter 5 r.
2) Vsters Pbyggnad - http://www1.vasteras.se/hasslogymn/trafikf_pbygg.htm
Ta privat ett PPL + CPL fr ca 110 00kr totalt. Sen sker du in till Pbyggnad i Vsters. Det r 30 platser har jag fr mig och 200-300 skanden. Konkurransen r hrd men visst gr det.
Har du dlig syn? Inte smre n dom flesta kaptener gissar jag.
Hr r de medicinska kraven:
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/7.html
Jag har inte s mycket mer att tillgga. Det r viktigt att ni som funderar p pilotyrket frstr vilka uppoffringar det r som krvs och att "bli pilot, dom drar ju in en 100 000kr" inte reflekterar hela sanningen. Det jag rekommenderar er som vill bli piloter r att lsa en alternativ utbildning frst s att nr ni lagt ut +500k inte str dr utan jobb och med skgget i brevldan.
Lycka till!
Pilotyrket r verkligen inte vad det har varit. Det r inte glassigt och det r inte srskilt vlbetalt med tanke p det enorma ekonomiska utgifter och de familjeliv man uppoffrar.
r du nd intresserad s ska du ha klart fr dig att det inte r ngon dans p rosor. Alla ratings fra att spaka t.ex. en 737-800 Jet i t.ex. Ryanair s mste du ha fljande certifikat: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert detta kostar 250-500k beroende p om du vill gra din utbildning i t.ex Kapstaden eller p Oxford Aviation. Utbildningen tar ca 20 mnader vilket r en frhllandevis kort tid men du ska ven prjsa fr boende/mat/fritid.
Efter avklarad utbildning har du: PPL, CPL, ME, IR och ATPL-cert och drygt 150timmar ME (Multi-Engine). Men du behver ven en s.k. typerating fr att f jobb. Typeratings r i princip alltid egenfinansierade s lgg till 300 000kr.
Nu har du, i bsta fall, lagt ut ca 600k fr alla cert, typerating och boende/mat och det r dags att ska jobb men s ltt blir det inte. Du sitter med 150h ME och i princip ingen erfarenhet - bolagen vill ha 500h eller mycket mer n s.
Vad gr du d fr att f dina timmar ME?
1) Drar upp fallskrmshoppare fr ngra fjuttiga kronor i timmen.
2) Jobbar hrt som instruktr a l 11.5k brutto/mnaden.
3) Jobbar gratis fr taxiflyg genom att dumpa ditt privatliv och sova med mobilen under kudden. Du jobbar nr som helst.
4) Frgar pappa om mer pengar.
Ta vilket som helst utav det fyra alternativen och lgg till ammortering p 600 000kr s frstr ni att det brjar nrma sig existensminimum.
Sen nr du nr dina timmar s har du en ingngsln som F/O p ca 19 000kr/mnaden brutto p ett lgprisbolag dr chansen att f jobb r strre. P Ryanair fr du ca 15k brutto frsta ret men d ger dom dig typerating och den betalar du av med en snl ln i ngot r.
Mina damer och herrar, glm attraktiva reseml - det r Prestwick, Skottland eller Orly, Paris eller varfr inte Domodedovo, Moskva. Detta r ingen glassig bransch vi befinner oss i utan den moderna transportindustrin och din status r ngot hgre n sfflebussens chaffisar som ngon s fint uttryckte det.
Lnen kar med ren och efter 30 r s kanske du har kommit upp i en 45 000-80 000kr/mnaden. Men d jobbar du fr ett "finare" bolag s som SAS eller Finnair. Jobbar du fr Air France, British Airways p en A340-x / 747-400 s kan du rkna med 100 000kr i mnaden och en bra bit mer. Har du ntt allra hgst upp (frga mig inte hur) s jobbar du fr Emirates i Mellanstern och drar in en 400 000kr/mnaden brutto. Under dessa 30r har du varit arbetsls ngra gnger p.g.a. en konjukturssvngande bransch och vnta lite nu, hur r det med oljan? Brjar den ta slut?
r du fortfarande intresserad s vill jag bara nmna att i dagens lge s r 48% utav alla piloter i Sverige med ATPL (Airline Transport Pilot License) arbetslsa. Yes, arbetslsa. Det r inte ltt att f jobb i Skandinavien men sker du dig utomlands s r chansen ngot strre dock marginell.
MEN! Det finns genvgar fr oss som inte gick p flyggymnasium eller har rika pappor.
1) TFHS - http://www.tfhs.lu.se/
Sk till Trafikflyghgskolan som r en del utav Lunds Universitet. Dr gr du en hel del tester och en psykologisk lmplighetsprvning. Dr har du en chans att f utbildningen mer eller mindre gratis men det r inte ltt att komma in.
Vren 2006 r det bara 12 platser som ska fyllas och tidigare kursstarter har haft drygt 400 skande p 24 platser. Konkurransen r stenhrd. Men det r vrt ett frsk. Misslyckas du fr du ska igen efter 5 r.
2) Vsters Pbyggnad - http://www1.vasteras.se/hasslogymn/trafikf_pbygg.htm
Ta privat ett PPL + CPL fr ca 110 00kr totalt. Sen sker du in till Pbyggnad i Vsters. Det r 30 platser har jag fr mig och 200-300 skanden. Konkurransen r hrd men visst gr det.
Har du dlig syn? Inte smre n dom flesta kaptener gissar jag.
Hr r de medicinska kraven:
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/7.html
Jag har inte s mycket mer att tillgga. Det r viktigt att ni som funderar p pilotyrket frstr vilka uppoffringar det r som krvs och att "bli pilot, dom drar ju in en 100 000kr" inte reflekterar hela sanningen. Det jag rekommenderar er som vill bli piloter r att lsa en alternativ utbildning frst s att nr ni lagt ut +500k inte str dr utan jobb och med skgget i brevldan.
Lycka till!