Jag skrev i tråden om "Dexter" i TV-forumet att jag tycker att det är idiotiskt att sätta spoiler-taggar när man diskuterar avsnitt som redan har sänts och att sådana är till för när man vill diskutera något som ännu inte visats (exempelvis något man sett i en trailer). Tyvärr hävde jag även ur mig något om att moderatorn var lågbegåvad och fick därefter en tillsägelse för att jag gått OT och för att jag sagt att jag tänkte låta bli att använda spoiler-taggar oavsett vad någon moderator sade. Fair enough. Tillsägelsen var väl inte helt obefogad och jag har bett om ursäkt för förolämpningen. Försökte även få ett svar på vilka regler som egentligen gäller svart på vitt då det verkar vara väldigt olika praxis från tråd till tråd i det forumet. Då moderatorn inte svarat mig så tar jag det här istället.
Själv tycker jag alltså att den enda rimliga gränsdragningen är att det är okej att skriva utan spoiler-taggar när avsnittet sänt men om det nu inte är det så undrar jag vilka regler som gäller. Kan man skippa spoiler-taggarna efter ett dygn? Två dygn? Tre? En månad? När det sänts på "vanlig" TV?
Och nä det är inte jättejobbigt att sätta dit en spoiler-tagg men däremot är det jävligt tråkigt att läsa trådar där man måste trycka på 20 spoiler-taggar på varje sida för att kunna läsa den.
Tycker personligen man kan vänta ett litet tag innan man skriver ut hela avsnittets handling då det verkar finnas personer som sitter uppe hela natten och väntar på att avsnittet släpps för att sedan ge bort hela avsnittets handling i tråden 5 sec efter att de sett klart det, håller mig borta från trådar när jag inte sett senaste avsnittet då jag vet att de är sprängfyllda med spoilers
jag tycker spoilertaggarna kan skippas så snart ett avsnitt sänts. De som ännu inte sett det senaste avsnittet får helt enkelt hålla sig från att läsa (eller läsa längre bak i tråden), och de som sett avsnittet slipper riskera att läsa om något som kommer i ett framtida avsnitt.
Jag anser ju att spoilertaggarna är sjukt viktiga och bör användas varje gång man diskuterar nånting som, d'oh, riskerar att spoila handlingen oavsett det är färskt avsnitt eller inte. Tänk på alla om som börjar se en serie långt efter att den har börjat.
Det är ju lite si och så med det hela, när man ska använda eller inte. Just i Dexter-tråden så har väl dom flesta kommit överens lite sådär inofficiellt när man ska använda spoiler och när det inte behövs. För en som kanske inte besöker tråden så ofta eller någon som inte förstår att man pratar om avsnitten som går i USA så är det ju såklart att dom kanske råkar läsa något som dom inte vill läsa. I tråden om Lost så står det ju att man pratar om avsnitten som har sänts i USA så en rubrikändring på tråden om Dexter kanske inte vore så dumt?
Själv kör jag alltid med spoiler om jag är osäker, är ju inte direkt jobbigt att göra om man som sagt är lite osäker på vad för slags info man kommer med.
__________________
Senast redigerad av cheeff 2009-12-18 kl. 15:07.
jag tycker spoilertaggarna kan skippas så snart ett avsnitt sänts. De som ännu inte sett det senaste avsnittet får helt enkelt hålla sig från att läsa (eller läsa längre bak i tråden), och de som sett avsnittet slipper riskera att läsa om något som kommer i ett framtida avsnitt.
Tycker du samma sak om du kollar in på filmforumet?
Det finns ju så mycket man kan diskutera mer än just avsnitten, det är känns ju som att man inte är välkommen in i tråden innan man sett det senaste avsnittet (som släpps 6 månader tidigare i USA). Okej om man säger "Jävlar vilket bra avsnitt jag trodde inte att
mördaren skulle vara Lokets far
.
Svårare än så är det inte att klämma in en spoiler. Presentera först något som inte spoilar sönder och sen lägg in en spoiler på det viktigaste.
Om det fungerar i filmforumet och konsol/pc-spels forumet, varför skulle det inte fungera i tv-serie forumet?
Det är ju lite si och så med det hela, när man ska använda eller inte. Just i Dexter-tråden så har väl dom flesta kommit överens lite sådär inofficiellt när man ska använda spoiler och när det inte behövs. För en som kanske inte besöker tråden så ofta eller någon som inte förstår att man pratar om avsnitten som går i USA så är det ju såklart att dom kanske råkar läsa något som dom inte vill läsa. I tråden om Lost så står det ju att man pratar om avsnitten som har sänts i USA så en rubrikändring på tråden om Dexter kanske inte vore så dumt?
Själv kör jag alltid med spoiler om jag är osäker, är ju inte direkt jobbigt att göra om man som sagt är lite osäker på vad för slags info man kommer med.
Ja det vore bra, att man lägger upp typ (Obs! Spoilers) i trådnamnet.
Jag anser ju att spoilertaggarna är sjukt viktiga och bör användas varje gång man diskuterar nånting som, d'oh, riskerar att spoila handlingen oavsett det är färskt avsnitt eller inte. Tänk på alla om som börjar se en serie långt efter att den har börjat.
Då får man väl skylla sig själv om man går in i trådens senaste inlägg, som förmodligen avhandlar seriens senaste avsnitt?
I övrigt så uppmuntrar jag användandet av spoilertaggar.
Eftersom en del skriver att det inte är så jobbigt att sätta in en spoiler-tagg så får jag citera mig själv från första inlägget:
Citat:
Och nä det är inte jättejobbigt att sätta dit en spoiler-tagg men däremot är det jävligt tråkigt att läsa trådar där man måste trycka på 20 spoiler-taggar på varje sida för att kunna läsa den.
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Men det gör att alla som bara sett S01-03 inte kan gå in och diskutera utan att få storyn spoilad.
Vilket alternativ tycker ni verkar bäst?
1. Använda spoilertaggar
2. Begränsa diskutionen till de som sett alla avsnitt
Men det gör att alla som bara sett S01-03 inte kan gå in och diskutera utan att få storyn spoilad.
Vilket alternativ tycker ni verkar bäst?
1. Använda spoilertaggar
2. Begränsa diskutionen till de som sett alla avsnitt
Självklart alternativ 1 och det förespråkade jag i dexterforumet. Det blev dock ramaskri och jag blev kallad idiot. Därav har jag förstått att det inte kommer att fungera då vissa är för tröga för att förstå att man kan diskutera annat än det senaste avsnittet i tråden utan spoilertags i tråden.