Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
OT:
En fråga, yidaki, logocentrism, kan det ses som ett av de här med "purity", okorrumperade, "Edens lustgård" och hela den grejen? Att logocentrism då är någon sådan text som har detta oberättigade centreringen kring logos, det rena logos? Att detta "rena" är omöjligt? Eller har jag missupfattat?
Hmm, får nog göra en Derrida-tråd någon gång så att man kan reda ut det här.
Det är inte kopplat till en specifik idé, utan snarare bara det att det är en viss sorts grundtanke om hur verkligheten är beskaffad, en idé om något som styr allting annat. Biologism, psykologism, och andra, är exempel på logocentriskt tänkande. Motsatsen till dekonstruktionism kan man säga. Det logocentristiska tänkandet menar på att det finns en grund, en "renhet", som inte bara är möjlig utan också nödvändig. Rentav naturlig...
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Min argumentation är enkelt förklarad och idén är mycket logiskt, alla sanna filosofiska ismer hör samman i ett släkte (en filosofisk ism). Denna ism har inga konkurrenter.
Jag förstår inte vad som är så enkelt. Vad är det som brukar brytas ned, och hur bryts det ned? Alla "ismer" lever ju vidare, som en del av det idéhistoriska arvet. Om vi ska använda det postmoderna språket så ger tes och antites tillsammans en syntes. Eller är konstruktionism också en nedbrytning?