2006-02-24, 20:19
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Hm, den här sista Ferlindikten passar väl inte riktigt in i trådens tema? T.ex. måste väl många FB:are då snabbt omvärdera sin uppfattning av Göran Greider som den politiska korrektheten kommen i köttet, då nu denne tydligen räknar just denna Ferlindikt som en av sina politiska favoritdikter.
Jag tänkte enbart på bruket av ordet 'nigger'.
Citera
2006-03-08, 17:01
Medlem
Ördögs avatar
Klassiska barnvisor och barnrim kan stämplas som olämpliga fortare än man kan ana. I England är det numera fel att sjunga om svarta lamm, i Sverige kan det i morgon vara fel att sjunga om vita ...

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-2073043,00.html
Citera
2006-03-17, 16:09
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed Atta
Lutad över dem stod en mycket gammal, rynkig jude med en stor stekgaffel i handen. Hans motbjudande bovansike skuggades av långt tovigt, rött hår.

Jag vet inte riktigt om det här är så himla icke-PK? Han var en jude och hade ett bovansikte. Det påstås ju ingenstans att judeansikte=bovansikte... väl...
Citera
2006-05-15, 22:09
Medlem
Getenns avatar
Kanske en något gammal tråd, men det ger jag blanka fan i, då jag finner den riktigt intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Jag vet inte riktigt om det här är så himla icke-PK? Han var en jude och hade ett bovansikte. Det påstås ju ingenstans att judeansikte=bovansikte... väl...

OnT: När Dickens upprepade gånger nämner ord som jude och t.ex. bovansikte i samma mening så leder det oundvikligen till att man associerar dem med varandra.
Sedan om Dickens gör detta medvetet eller inte kan man ju spekulera i. Någon som har koll på ifall Dickens var lite antisemitisk? Det vore ju inte direkt konstigt eftersom det snarare var regel än undantag på tiden.
Citera
2006-11-11, 19:51
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

En fråga som ständigt återkommit är om Johns i sina ungdomsböcker (han skrev inte bara om Biggles´ utan även bland annat om flyglottan Worrals) förmedlar en rasistisk syn på den omvärld som hans hjältar möter under sina uppdrag. Och nog hajar en nutida läsare till när han till exempel i "Biggles i främlingslegionen" får sig till livs följande uttalande:

"Kurderna, som är en av jordens vildaste stammar, lever i de här områdena. I tusentals år har de försörjt sig genom att överfalla folket på slätterna. det är deras hela liv:affärer och nöje i ett. De knycker allt de kommer över, från kameler till korn, men det värdefullaste av allt är vapen och ammunition"

Men man får hålla i minnet att detta var attityder som var vanliga när böckerna skrevs. Johns var ingalunda ensam om sina lättsinnigt rasistiska åsikter. Lika lite som vi fördömer vår egen OA för att han ritade teckningar med stornästa judar, lika lite får vi nog fördöma Johns för att han kallar de svarta för "niggrer", "svartingar" och "vildar". Artikelförfattarna anser heller inte att man, som Johns´ svenska förlag, Bonniers och B. Wahlströms,bör anpassa böckerna efter nutidens värderingar och redigera bort sådant som kan anses rasistiskt (Detta har skett exempelvis i "Biggles i Spanien"). Bättre vore att med ett välskrivet förord peka på de tankar och synsätt som rådde vid tiden och via den vägen få de unga läsarna att förstå att det är schabloner och fördomar som används för att beskriva människor. Det är snudd på historieförfalskning att undanhålla de tankar, synsätt och människovärderingar som rådde för bara några få decennier sedan.
http://members.chello.se/akademin/artikelbiblioteket/artiklar/biggles.htm

Citat:
Enid Blytons skurkar var ofta zigenare och cirkusartister. I ”Fem på mystiska heden” har zigenarna därför bytts ut mot campande tyskar i nyare utgåvor.
http://www.fritidspedagogen.net/main.asp?ArticleID=220457&CategoryID=3683&ArticleO utputTemplateID=89&ArticleStateID=2&ParentID=&Menu ItemID=&MenuItemID2=
Citera
2006-11-11, 22:03
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getenn

OnT: När Dickens upprepade gånger nämner ord som jude och t.ex. bovansikte i samma mening så leder det oundvikligen till att man associerar dem med varandra.
Sedan om Dickens gör detta medvetet eller inte kan man ju spekulera i. Någon som har koll på ifall Dickens var lite antisemitisk? Det vore ju inte direkt konstigt eftersom det snarare var regel än undantag på tiden.
Citat:

Dickens was not anti-Semitic but he was critical of all religions.
Letters 'caused rewrite of Fagin'
Citera
2006-11-13, 19:59
Medlem
bofhs avatar
I en sådan här tråd får man inte glömma Waldemar Hammenhög. Mycket skicklig författare, men inbiten nazist. "Pettersson och Bendel" har en kraftig anti-judisk tendens, särskilt andra delen. Men var hans sympatier låg märks även i andra böcker i form av rastänkande och dylikt. Jag har dock bara läst fyra av hans böcker så jag har kanske inte hittat de värsta än...
Citera
2007-01-12, 11:46
Medlem
kalabalikens avatar
Ny titel på klassisk deckare. "Tio små negerpojkar" byter namn.

Den nya titeln blir "Och så var de bara en" meddelar Bonniers. Lite väl PK kan jag tycka eller vad säger ni?

Länk: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14404428.asp
Citera
2007-01-12, 11:50
Medlem
Megalomanias avatar
Sorgligt.

Jag hoppas ingen koper skiten under det nya namnet sa att Bonniers skjuter sig sjalva i foten.
Citera
2007-01-12, 12:34
Medlem
Det är viktigt att den poststalinistiska synen på...

konst får fortskrida! Hur skulle det se ut om kostnärer fick kalla sina alster för vad som helst? Svara mig det!! Förslagsvis bör en ny myndighet inrättas där konstverk/litteratur/teater etc. granskas innan de släpps ut till folket:

Korrekthetsverket.

Censurera "Svarte Rudolf" också när man nu är på G!

"Så böjde han krullig hjässa
en afton i negerbyn,"

http://www.fortunecity.com/tinpan/motorhead/592/svartrud.txt
Citera
2007-01-12, 12:38
Medlem
kalabalikens avatar
Man kan ju undra hur de ska hantera Astrid Lindgrens originalinläsning av Pippi Långstump där hon läser att Pippis pappa är negerkung i Söderhavet. Lätt att fixa i en bok, svårare i inspelningen. Barnen kan ju bli ledsna annars!!!
Citera
2007-01-12, 14:31
Medlem
East Clintwoods avatar
Bättre förslag till ny titel:

"Tio små svartingar"
"Tio små kulturberikare"
"Tio små niggrer"
"Tio små slavar"
"Tio små bidragstagare"
"Tio små blåmän"

Blir det något annat, ja då jädrar har de skitit i det blå skåpet!

... Jaså, var det tvunget att vara politiskt korrekt också? Att vara så pk som Bonniers är ren och skär rasism. Fattar de inte det? Nehe, då får vi köra på hårda listan då enligt ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in