Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Men, fattar du inte? Det är inte DU som får uppleva det. Det blir en dator med dina minnen. Allting blir svart för dig.
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med.. Idag vet man ju inte till fullo vad medvetandet är.. Frågor som "går det att kopiera?" eller "går det att överföra?" är ännu obesvarade.
Låt mig dra en liten paralell... från länk:
http://www.wired.com/wired/archive/3.10/moravec.html
" In high school, when another student maintained that no machine could ever be truly human, Moravec suggested replacing human neurons, one at a time, using man-made components that would have the equivalent function. At what point, he asked, would humanness disappear? If a wholly artificial entity is still able to act human in every way, how could we prove that it isn't human?"
Att succesivt byta ut celler mot nanorobotar är ju motsvarande vad som händer rent biologiskt, när hjärnceller byts ut. Är det inte efter ca 7 år man bytt ut alla celler i ens kropp?
Så då är frågan? Är du ens idag samma person som du var som barn? Har du samma medvetande som då? Eller är du en kopia med samma minnen? Det är ju omöjligt o besvara eller hur?