• 1
  • 2
2008-01-22, 23:20
Medlem
Azraels avatar
Förslagsvis så öppnar man inte truten om man bara "tror", "har hört" eller "har en kompis som har sagt att..."

m/39 och m/39B har exakt samma laddning. Skillnaden i gastryck kommer sig av den tjocka stålmanteln i 39B som genererar ett högre gastryck. Rent konkret så är 39B inte ens +P om man går efter terminologin att det skall innebära 10% över industristandard.

Försvarsmaktens egna beräkningar är att livslängden på Pistol m/40 minskas med 25% om 39B används (i stället för m/39). Det säger egentligen inte ett skvatt om hur andra pistolmodeller klarar av patronen.

Det snackas ofta om att villa pistoler "tål" 39B men det är givetvis rent nonsens. ALLA pistoler tål 39B - i olika omfattning. Pipan kommer att slitas fortare och det kommer att ta kortare tid innan pickan totalhavererar. Det aktuella vapnets konstruktion, material och skick kommer att avgöra hur lång tid det tar.

Sedan får man göra en överslagsräkning baserad på inköpspriset på de stulna patronerna (de flesta 39B är ju trots allt stöldgods) och vapnets förväntade livslängd.
Citera
2008-01-22, 23:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
For tillfallet har jag tankt att anvanda dem i Beretta 92FS och Sig 229, men jag skulle anda vilja veta lite mer eftersom det kan dyka upp nya 9mm-pistoler i arsenalen med tiden.

Sen var det ju kul att hora att m/39B ar en "cop killer", det hade jag ingen aning om. Det ar inte vart att beratta detta for kompisen, da hojer han nog priset avsevart.

Skjut den inte i Berettan.
En fänrik(när jag gjorde m-tjänsten)sköt sönder sin,den höll inte,men det finns en Tjeckisk-CZ som ser nästan lika dan ut,den funkar..
Citera
2008-01-22, 23:56
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Förslagsvis så öppnar man inte truten om man bara "tror", "har hört" eller "har en kompis som har sagt att..."

Om du menar mig far du nog tillagga "...alternativt fragar man de som vet for att fa det bekraftat eller dementerat, sa man inte gor nagot dumt".

Citat:
Sedan får man göra en överslagsräkning baserad på inköpspriset på de stulna patronerna (de flesta 39B är ju trots allt stöldgods) och vapnets förväntade livslängd.

Det finns mangder av svensk surplusammunition pa oppna marknaden i USA, sa tjuvarna maste ha varit flitiga. Ganska snyggt jobbat om man aven lyckas exportera stoldgodset och salja det till licensierade vapenhandlare utomlands.

Tackar i vilket fall for uppgifterna!
Citera
2008-01-23, 02:06
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Om du menar mig far du nog tillagga "...alternativt fragar man de som vet for att fa det bekraftat eller dementerat, sa man inte gor nagot dumt".

Det finns mangder av svensk surplusammunition pa oppna marknaden i USA, sa tjuvarna maste ha varit flitiga. Ganska snyggt jobbat om man aven lyckas exportera stoldgodset och salja det till licensierade vapenhandlare utomlands.

Det var inte dig jag åsyftade. Du frågar ju för att du vill veta, givetvis. Det är bara så vanskligt när en massa okunniga amatörer börjar bräka om ditt och datt. Av 185000 medlemmar på Flashback så är vi bara något tiotal som faktiskt vet vad vi pratar om.

Vidare så förutsatt jag givetvis att vi pratade om Sverige eftersom det är ett svenskt forum. Ställer mig dock tveksam till att det skulle finnas några större mängder 39B på den amerikanska marknaden. Vanliga m/39, möjligtvis (fast den är ovanlig t.o.m. i Sverige), men inte m/39B. Vilken det nu är som du avser?
Citera
2008-01-23, 03:21
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Det var inte dig jag åsyftade. Du frågar ju för att du vill veta, givetvis. Det är bara så vanskligt när en massa okunniga amatörer börjar bräka om ditt och datt. Av 185000 medlemmar på Flashback så är vi bara något tiotal som faktiskt vet vad vi pratar om.

Vidare så förutsatt jag givetvis att vi pratade om Sverige eftersom det är ett svenskt forum. Ställer mig dock tveksam till att det skulle finnas några större mängder 39B på den amerikanska marknaden. Vanliga m/39, möjligtvis (fast den är ovanlig t.o.m. i Sverige), men inte m/39B. Vilken det nu är som du avser?

Jag ber om ursäkt, men jag trodde att det redan framgått att jag inte bor i Sverige, om inte annat genom frånvaron av å, ä och ö i de flesta av mina inlägg.

Jag vet som sagt inte ännu om det är 39 eller 39B, jag ska slänga iväg ett e-mail till kompisen och se efter. En av anledningarna till att jag ville reda ut begreppen är att han vill sälja ammunitionen på utställningar och på internet, och jag vill inte att han ska råka ut för problem om nu någon stoppar det i fel pistol. Jag antar att han kan annonsera den som "motsvarande +P" för att undvika bekymmer, men jag kommer att låta honom göra vad han tycker är lämpligt utgående från de uppgifter jag fått här. Sen vill jag givetvis också ha lite billig ammunition till mig själv att leka med, men det var mest en bisak.

Det man oftast ser till salu vad det gäller svensk surplus är 6.5x55 (modifierade svenska mausers har blivit mycket poppis som jaktgevär), men 9x19 är inte alls ovanligt. Det finns nog ingen som håller lager men det dyker upp med jämna mellanrum på utställningarna. Man känner lätt igen dem bland allt annat på borden eftersom de brukar vara på laddramar, men eftersom jag inte haft något större intresse förrän kompisen frågade har jag aldrig kollat om det är 39 eller 39B. Som kuriosa kan nämnas att jag också hittar 9x19 kammarammunition och lösplugg då och då, vilka båda oftast annonseras som "Swedish training ammo".
Citera
2008-01-23, 08:15
Medlem
scoremaxs avatar
Precis som AZ säger, så är det inte gastrycket du behöver oroa dig för i första hand..Det är forceringsmotståndet som stålmanteln ger.

Tänk på att när man pratar tryck, så är siffrorna man hittar på nätet TAKET för den klassningen, under det, ända ner till 35,xxx nånting räknas som +,det innebär alltså att du kan få en +P klassning, fast det egentligen inte är det,.. en +P+ har däremot inget tak övht, så sätts det i relation till 10 och 12%-standard..så blir det lite motsägelsefullt & märkligt..

Skit du i det, och oroa dig mer för forceringsmotståndet.

Angående din kompis, så är jag osäker på om det är en vidare bra ide att sälja 39/B..jag vet inte exakt vad dom federala lagarna säger om AP-handgun-ammo säljs på mässor och postorder..men jag GISSAR sammantaget vad jag läst, att det är straffbart.

AP ammo för gevär accepteras, men gäller det AP.ammo för pistol har dom ingen humor alls..BEWARE!
Citera
2008-01-23, 14:26
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Precis som AZ säger, så är det inte gastrycket du behöver oroa dig för i första hand..Det är forceringsmotståndet som stålmanteln ger.

Tänk på att när man pratar tryck, så är siffrorna man hittar på nätet TAKET för den klassningen, under det, ända ner till 35,xxx nånting räknas som +,det innebär alltså att du kan få en +P klassning, fast det egentligen inte är det,.. en +P+ har däremot inget tak övht, så sätts det i relation till 10 och 12%-standard..så blir det lite motsägelsefullt & märkligt..

Skit du i det, och oroa dig mer för forceringsmotståndet.

Angående din kompis, så är jag osäker på om det är en vidare bra ide att sälja 39/B..jag vet inte exakt vad dom federala lagarna säger om AP-handgun-ammo säljs på mässor och postorder..men jag GISSAR sammantaget vad jag läst, att det är straffbart.

AP ammo för gevär accepteras, men gäller det AP.ammo för pistol har dom ingen humor alls..BEWARE!

För att avslöja min stora okunskap (om jag inte redan gjort det...): Högre motstånd i pipan bör ge ett högre tryck. Om laddningen, som Azrael säger, är samma i 39 och 39B och skillnaden enbart är kulan, så drar i alla fall jag slutstasen att 39Bs högre tryck orsakas av motståndet i pipan. Det finns vad jag vet inget sätt att bedöma motståndet, så är inte trycket den siffra man bör titta på? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag skickade i vilket fall ett e-mail i går kväll och beskrev vad som sagts här, så jag låter honom avgöra vad som är lämpligt. Sen undrar jag hur lagen ställer sig till detta. Det kan ju funka på olika sätt: Antingen finns det ammunitionsdata som inte får överskridas, alternativt finns det en lista över olaglig ammunition. Ett tredje (mycket amerikanskt) sätt är att lagstiftarna insett att det inte går att stifta en lag, men att man kan sluta avtal med ammunitionstillverkarna om att begränsa försäljning av viss ammunition till att endast innefatta polisen, militären osv. Men som sagt, jag vill inte lägga mig i vad han gör, det kan utan tvekan sluta i domstol om det skiter sig.

Sen är det ju inte riktigt AP det handlar om, men jag har talat om för kompisen att den har högre penetrationsförmåga och kan ses med oblida ögon av en del.
Citera
2008-01-23, 14:51
Medlem
Furfurs avatar
har för mig m39/B har en röd ring runtom mellan hylsa och kula, om det inte nämnts tidigare, så är det ett sätt att särskilja m39 från m39/B
Citera
2008-01-23, 16:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Högre motstånd i pipan bör ge ett högre tryck. Om laddningen, som Azrael säger, är samma i 39 och 39B och skillnaden enbart är kulan, så drar i alla fall jag slutstasen att 39Bs högre tryck orsakas av motståndet i pipan. Det finns vad jag vet inget sätt att bedöma motståndet, så är inte trycket den siffra man bör titta på? Eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, du är inte ute och cyklar..men det är inte trycket som är den stora slitage-boven här.du kan skjuta en Magsafe t,ex. och den har högre tryck..men pga sitt lätta forceringsmotstånd så slår t,ex. manteln ändå inte i stommen lika hårt..mantelns hastighet blir inte lika hög i exemplet...
AZ kan dock antagligen detta bättre..

Citat:
Sen är det ju inte riktigt AP det handlar om, men jag har talat om för kompisen att den har högre penetrationsförmåga och kan ses med oblida ögon av en del.
[/quote]
Jo det är faktiskt det..detta diskuteras på många forum i USA, och handeldvapen ammo med kulor av diverse material, beryllium/stål/wolfram/koppar osv som är ägnade att ge osedvanligt hög penetrationsförmåga är olagliga..

När barnes lanserade sin "XPB" serie, så var man tvungen att vidtaga mått och steg för att dessa inte skulle penetrera västar..samma sak med Magsafe´s "agent"-serie..

Så 39/B är AP-ammo för dom.
Citera
2008-01-23, 16:26
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jo det är faktiskt det..detta diskuteras på många forum i USA, och handeldvapen ammo med kulor av diverse material, beryllium/stål/wolfram/koppar osv som är ägnade att ge osedvanligt hög penetrationsförmåga är olagliga..

När barnes lanserade sin "XPB" serie, så var man tvungen att vidtaga mått och steg för att dessa inte skulle penetrera västar..samma sak med Magsafe´s "agent"-serie..

Så 39/B är AP-ammo för dom.

Jo, vad det galler ammunition som tillverkats i ett speciellt material och avsett att vara just AP sa ar det ingen tvekan. Men vad det galler 39B ar val laddning och kula designad i avsikten att fungera i kpistar, dvs penetrationsformagan ar mest nagot som "kom pa kopet". Visst debatteras det livligt pa amerikanska forum om liknande saker, men jag har inte sett 39B pa nagon "svart lista". Skulle dock vara kul med mer information om detta.
Citera
2008-01-23, 18:16
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Har trakigt pa kontoret idag sa jag sokte lite pa Internet. Jag hittade ingen 100% tillforlitlig information, men det ser ut som om m/39B, om an ej helt forbjuden for privat bruk, i alla fall ar belagd med importforbud. Sen slog det mig ocksa att forklaringen till att man hittar m/39B pa den amerikanska marknaden ar att vissa amerikanska specialstyrkor anvande m/45B kpistar, sa jag antar att ammunitionen letat sig ut pa den privata marknaden efter att dessa slutade anvandas.

En annan intressant detalj ar att ammunition tydligen klassas som AP av amerikanska myndigheter om manteln utgor mer an 25% av kulans vikt. Nagon hade provat att smalta ur blykarnan, och det visade sig att manteln utgjorde 49% av vikten. Detta hade enligt forfattaren missats av BATF, sa det gar fortfarande att handla lagligt med denna ammunition.

Fan tro't, jag skulle helst se forstahandsinfo fran BATF sa jag ska fortsatta att leta.
Citera
2008-01-23, 20:06
Medlem
pieces avatar
Ytterligare en fråga, är M39/B kulan kalibrerad .355 eller .356?
Mitt minne säger .356 men jag är inte helt säker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in