Citat:
Högre motstånd i pipan bör ge ett högre tryck. Om laddningen, som Azrael säger, är samma i 39 och 39B och skillnaden enbart är kulan, så drar i alla fall jag slutstasen att 39Bs högre tryck orsakas av motståndet i pipan. Det finns vad jag vet inget sätt att bedöma motståndet, så är inte trycket den siffra man bör titta på? Eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, du är inte ute och cyklar..men det är inte trycket som är den stora slitage-boven här.du kan skjuta en Magsafe t,ex. och den har högre tryck..men pga sitt lätta forceringsmotstånd så slår t,ex. manteln ändå inte i stommen lika hårt..mantelns hastighet blir inte lika hög i exemplet...
AZ kan dock antagligen detta bättre..
Citat:
Sen är det ju inte riktigt AP det handlar om, men jag har talat om för kompisen att den har högre penetrationsförmåga och kan ses med oblida ögon av en del.
[/quote]
Jo det är faktiskt det..detta diskuteras på många forum i USA, och handeldvapen ammo med kulor av diverse material, beryllium/stål/wolfram/koppar osv som är ägnade att ge osedvanligt hög penetrationsförmåga är olagliga..
När barnes lanserade sin "XPB" serie, så var man tvungen att vidtaga mått och steg för att dessa inte skulle penetrera västar..samma sak med Magsafe´s "agent"-serie..
Så 39/B är AP-ammo för dom.