Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Jag trodde de var neutrala, precis som de Israeliska Araberna. Det är därför militär tjänstgöring är frivillig för Israel utfår från detta...Hade alla varit pro-Israel skulle tjänstgöring vara obligatorisk, så detta är ju en motsägelse att påstå att Beduiner "i regel är pro-israeliska". Kanske du & dina polare är det, men har du någonsin tänkt på att det kanske är *ni* som är undantagen?
Nja riktigt så är det inte. Enligt Israelisk lag är endast militärtjänsgöring för Judar. . . spelar ingen roll om de är pro ISrael eller inte. Är du Jude och Israelisk medborgare blir du kallad. För oss araber gäller inte detta utan tjänstgöring är frivillig. Detta beror inte heller på vilken politisk inriktning eller vilka politiska åsikter man har.
Beduinerna (nu generaliserar jag) har sedan i ett tidigt skede hjälpt Israel. Palestinierna har alldrig gillat oss mer än vad de gillar judarna insidenten i Libanan räcker för det.
Sen vet jag ju inte vad de flesta Beduiner tycker om Sharon, själv gillar jag inte honom. Hoppas att han förlorar valet nästa gång. Men vi har nstan alltid stött Israel, I alla fall de jag har pratat med och det är ganska många (vi talar hundrtals).
Beduinerna har tillexempel kallats till Instruktörer för Israeliska Elitförband eftersom vi är hemma i öknen. Om majoritietn skulle vara emmot Israel så skulle dessa männniskor nog ha fått reda på det, men dessa är i allmänhet högt ansedda.
Visserligen så finns det säkert beduiner som inte sympatiserar med Israel, de i Libanon har alldrig gillat Israel eller oss heller för den delen.
¨
Situationen I mellanöstern är ganska komplicerad och jag borde egentligen skriva om det här. Det ligger mer än bara Araberne mot Israel i Israel Palestina konflikten.
Tillexempel så har vi beduiner länge hafft en konflikt med Palestinierna. Det bröt tillochmed nästan ut ett krig i Libanan över detta. I syrien finns det även bra exempel på hur de olika stammarna av araber har stridit mot varandra.