2004-05-02, 17:47
Medlem
Gordon Gekkos avatar
PALESTINIER SKÖT GRAVID kvinna och hennes fyra döttrar i Gaza i dag. Naturligtvis kommer massmedier inte att uppröras över dådet på samma sätt som man upprörs när israeler skjuter massmördare och terrorister. I vår sjuka västvärld är massmördare så mycket mer skyddsvärda än gravida kvinnor och barn som aldrig gjort något ont.

Källa:
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=540&ncid=716&e=2&u=/ap/20040502/ap_on_re_mi_ea/israel_palestinians
Citera
2004-05-02, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Gekko
I vår sjuka västvärld är massmördare så mycket mer skyddsvärda än gravida kvinnor och barn som aldrig gjort något ont.

Nej då, att sno land från andra och occupera mark i ett område där man inte har något att göra är helt ok va? Ingen gnäller om när indianerna attackerade de amerikanska nybyggarna och deras familjer efter det var indianderns land och nybyggarna inte hade något att göra på deras land. Vet ni vad? det är inte så stor skillnad här heller!
Citera
2004-05-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Nej då, att sno land från andra och occupera mark i ett område där man inte har något att göra är helt ok va? Ingen gnäller om när indianerna attackerade de amerikanska nybyggarna och deras familjer efter det var indianderns land och nybyggarna inte hade något att göra på deras land. Vet ni vad? det är inte så stor skillnad här heller!

Vilket land snoddes? Snodde ISraelerna det av oss beduiner? Kanske, men inte fan bryr vi oss om det. Palestinierna bodde fan inte över hela palestina det var öken, där härskade vi!

Vad har detta förresten med att Palestinier skuter en kvinna och hennes fyra barn och man i väst rycker på axlarna. . . Eller jo man rapporterar att man skutar missile på en terorristorganizations radiostation. . .
Citera
2004-05-02, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Vilket land snoddes? Snodde ISraelerna det av oss beduiner? Kanske, men inte fan bryr vi oss om det. Palestinierna bodde fan inte över hela palestina det var öken, där härskade vi!

Vad har detta förresten med att Palestinier skuter en kvinna och hennes fyra barn och man i väst rycker på axlarna. . . Eller jo man rapporterar att man skutar missile på en terorristorganizations radiostation. . .

Jaha, och du talar naturligtvis för varenda Beduin va?...Föga troligt säger jag bara...
Citera
2004-05-03, 20:28
Medlem
Citat:
Jaha, och du talar naturligtvis för varenda Beduin va?...Föga troligt säger jag bara...

Och du talar för varenda Palestinier? Du har ju självklart talat med de flesta eller hur? Skule fårvåna mig om du ens varit på västbanken.
Citera
2004-05-03, 20:43
Bannlyst
Citat:
Och du talar för varenda Palestinier? Du har ju självklart talat med de flesta eller hur? Skule fårvåna mig om du ens varit på västbanken.

Har jag påstått det då? Till skillnad från dig som snackar om "Oss Beduiner" hit och dit, som om du ägde begreppet...pfft...
Citera
2004-05-03, 20:48
Medlem
Citat:
Har jag påstått det då? Till skillnad från dig som snackar om "Oss Beduiner" hit och dit, som om du ägde begreppet...pfft...
JAg är beduin och jag talar för vad som har hänt, de gånger jag ahr andvänt "oss beduiner" är för de gånger som jag har sagt ett faktum

till exempel:
Vi beduiner har alldrig egentligen brytt oss om vem som äger marken. Vi har en 5000årig historia som kan bevisa det

Vi beduiner sympatiserar med Israel: Jag har en artickel om detta, men den är på hebreska (om jag bara kan hitta URL, har den ngn stans på min dator) osv.
Citera
2004-05-03, 22:26
Bannlyst
Citat:
JAg är beduin och jag talar för vad som har hänt, de gånger jag ahr andvänt "oss beduiner" är för de gånger som jag har sagt ett faktum

till exempel:
Vi beduiner har alldrig egentligen brytt oss om vem som äger marken. Vi har en 5000årig historia som kan bevisa det

Vi beduiner sympatiserar med Israel: Jag har en artickel om detta, men den är på hebreska (om jag bara kan hitta URL, har den ngn stans på min dator) osv.

En del ja, men inte alla... Det faktum att det finns Beduiner i Israeliska fängelser som sitter inne för "terror" bevisar detta...
Citera
2004-05-04, 17:48
Medlem
Citat:
En del ja, men inte alla... Det faktum att det finns Beduiner i Israeliska fängelser som sitter inne för "terror" bevisar detta...

Ja ja. . . det finns ju undantag. . . precis som det sitter judar i Israeliska fängelser för terror. Men i regel så är faktiskt beduierna pro Israeliska
Citera
2004-05-04, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ja ja. . . det finns ju undantag. . . precis som det sitter judar i Israeliska fängelser för terror. Men i regel så är faktiskt beduierna pro Israeliska

Jag trodde de var neutrala, precis som de Israeliska Araberna. Det är därför militär tjänstgöring är frivillig för Israel utfår från detta...Hade alla varit pro-Israel skulle tjänstgöring vara obligatorisk, så detta är ju en motsägelse att påstå att Beduiner "i regel är pro-israeliska". Kanske du & dina polare är det, men har du någonsin tänkt på att det kanske är *ni* som är undantagen?
Citera
2004-05-05, 00:06
Medlem
Citat:
Jag trodde de var neutrala, precis som de Israeliska Araberna. Det är därför militär tjänstgöring är frivillig för Israel utfår från detta...Hade alla varit pro-Israel skulle tjänstgöring vara obligatorisk, så detta är ju en motsägelse att påstå att Beduiner "i regel är pro-israeliska". Kanske du & dina polare är det, men har du någonsin tänkt på att det kanske är *ni* som är undantagen?

Nja riktigt så är det inte. Enligt Israelisk lag är endast militärtjänsgöring för Judar. . . spelar ingen roll om de är pro ISrael eller inte. Är du Jude och Israelisk medborgare blir du kallad. För oss araber gäller inte detta utan tjänstgöring är frivillig. Detta beror inte heller på vilken politisk inriktning eller vilka politiska åsikter man har.
Beduinerna (nu generaliserar jag) har sedan i ett tidigt skede hjälpt Israel. Palestinierna har alldrig gillat oss mer än vad de gillar judarna insidenten i Libanan räcker för det.
Sen vet jag ju inte vad de flesta Beduiner tycker om Sharon, själv gillar jag inte honom. Hoppas att han förlorar valet nästa gång. Men vi har nstan alltid stött Israel, I alla fall de jag har pratat med och det är ganska många (vi talar hundrtals).
Beduinerna har tillexempel kallats till Instruktörer för Israeliska Elitförband eftersom vi är hemma i öknen. Om majoritietn skulle vara emmot Israel så skulle dessa männniskor nog ha fått reda på det, men dessa är i allmänhet högt ansedda.

Visserligen så finns det säkert beduiner som inte sympatiserar med Israel, de i Libanon har alldrig gillat Israel eller oss heller för den delen.
¨
Situationen I mellanöstern är ganska komplicerad och jag borde egentligen skriva om det här. Det ligger mer än bara Araberne mot Israel i Israel Palestina konflikten.

Tillexempel så har vi beduiner länge hafft en konflikt med Palestinierna. Det bröt tillochmed nästan ut ett krig i Libanan över detta. I syrien finns det även bra exempel på hur de olika stammarna av araber har stridit mot varandra.
Citera
2017-07-22, 23:52
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Nya sammandrabbningar på Västbanken – FN håller extrainsatt möte

Palestinier och israelisk polis har åter drabbat samman i Jerusalem och i flera områden på den ockuperade Västbanken. Nu kräver Sverige, Egypten och Frankrike ett akutinsatt möte i FN:s säkerhetsråd – för att diskutera situationen.

Säkerhetsrådet kommer att mötas på måndag för att diskutera den senaste dagarnas våldsamheter mellan israeler och palestinier. Mötet sker efter en begäran från bland annat Sverige, rapporterar Reuters.

”Sverige, Frankrike & Egypten begär #UNSC att skyndsamt samtala om hur vi kan stöda uppmaningar om nedtrappning i #Jerusalem”, skriver Carl Skau, ambassadör och biträdande representant i säkerhetsrådet, på Twitter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-sammandrabbningar-pa-vastbanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in